A.P. Møller- Mærsk B A/S

MAERSK-B 
(NasdaqOMXC) 
 
Dansk Supermarked - Svært salg? Hvorfor det! [MAERSK-B]

Emner

#1
|
19:45 27-10-2013
Dansk Supermarked - Svært salg? Hvorfor det!

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

#2
|
19:51 27-10-2013

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

Carrefour bliver det - hvis det bliver :-) -

#3
|
19:55 27-10-2013

Carrefour bliver det - hvis det bliver :-) -

Hvorfor det? Carrefours gældsbyrde er alt for stor til at de skal lave den slags eventyr. A.P. Møller vil gerne have nogen som betaler.

#4
|
19:59 27-10-2013

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

Følgende ser jeg på fødevaredelen af Dansk Supermarked:

 

Først og fremmest skal man nok huske på at det nordiske marked er relativt lille marked. Danmarks 5-6 mill indbyggere fylder ikke meget.

 

Derudover skal vi huske på at det danske marked generelt vil have danske (eller vare vi tror er danske) vare på hylderne. Aldi troede jo i sin tid de bare kunne føre samme vare i Danmark som de gjorde i Tyskland (husk på Aldi troede de kunne sælge langtidsholdbar mælk til danskerne). Så et udenlandsk firma kan ikke bare bruge deres nuværende varer, men de skal indkøbe en masse danske produkter.

 

Starbuck går jeg ud fra fører den samme kaffe over hele verden. Derfor kan de se Danmark som et interesant marked.

 

Så bare ud fra ovennævnte kan jeg godt forstå hvis udlandet vil tænke sig godt om inden de lægger et bud.

 

Jeg ved så ikke hvor anderledes en Netto er i udlandet fremfor i Danmark. Måske en anden debatør har besøgt en i udlandet (en grænsebutik tæller ikke).

#5
|
19:59 27-10-2013

Hvorfor det? Carrefours gældsbyrde er alt for stor til at de skal lave den slags eventyr. A.P. Møller vil gerne have nogen som betaler.

Det er lot mit bud. Carrefour har i årevis kigget på det skandinaviske marked. Lad os se om et års tid hvad der står på skiltene :-)

#6
|
20:09 27-10-2013

Det er lot mit bud. Carrefour har i årevis kigget på det skandinaviske marked. Lad os se om et års tid hvad der står på skiltene :-)

Jeg køber argumentet med at de har kigget på Norden men lige præcis dem er ramt af det som omtales i artiklen. 

#7
|
20:16 27-10-2013

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

Hvilke nordtyske kæder er ikke diskuteret i forbindelse med Dansk Supermarked??? Det tyske marked er domineret af få meget store koncerner (Metro, REWE, LIDL, Aldi og Edeka), og ingen af dem vil være naturlige købere til Dansk Supermarked. Royal Ahold var tidligere storaktionær i svenske ICA, mens trak sig ud af ICA og solgte sin andel til Hakon Invest (idag ICA Gruppen). Hvem der kunne være interesseret i Dansk Supermarked er svært at sige, men der er vel altid nogle nordmænd med pengene klar, Reitan Gruppen måske...

 

Men spørgsmålet er om Dansk Supermarked reelt kan sælges helt, aner intet om hvordan F. Salling Fond fungere, og hvilke vedtægter der er der, så en børsnotering af DS er vel heller ikke umulig, så APM kan få frigjort nogle milliarder til investeringer

#8
|
20:18 27-10-2013

Følgende ser jeg på fødevaredelen af Dansk Supermarked:

 

Først og fremmest skal man nok huske på at det nordiske marked er relativt lille marked. Danmarks 5-6 mill indbyggere fylder ikke meget.

 

Derudover skal vi huske på at det danske marked generelt vil have danske (eller vare vi tror er danske) vare på hylderne. Aldi troede jo i sin tid de bare kunne føre samme vare i Danmark som de gjorde i Tyskland (husk på Aldi troede de kunne sælge langtidsholdbar mælk til danskerne). Så et udenlandsk firma kan ikke bare bruge deres nuværende varer, men de skal indkøbe en masse danske produkter.

 

Starbuck går jeg ud fra fører den samme kaffe over hele verden. Derfor kan de se Danmark som et interesant marked.

 

Så bare ud fra ovennævnte kan jeg godt forstå hvis udlandet vil tænke sig godt om inden de lægger et bud.

 

Jeg ved så ikke hvor anderledes en Netto er i udlandet fremfor i Danmark. Måske en anden debatør har besøgt en i udlandet (en grænsebutik tæller ikke).

Nu sælger Starbucks jo ikke kaffe, men mandtimer i form af servering og varmestueservice. Begge i høj grad indkøbt lokalt.

#9
|
21:55 27-10-2013

Følgende ser jeg på fødevaredelen af Dansk Supermarked:

 

Først og fremmest skal man nok huske på at det nordiske marked er relativt lille marked. Danmarks 5-6 mill indbyggere fylder ikke meget.

 

Derudover skal vi huske på at det danske marked generelt vil have danske (eller vare vi tror er danske) vare på hylderne. Aldi troede jo i sin tid de bare kunne føre samme vare i Danmark som de gjorde i Tyskland (husk på Aldi troede de kunne sælge langtidsholdbar mælk til danskerne). Så et udenlandsk firma kan ikke bare bruge deres nuværende varer, men de skal indkøbe en masse danske produkter.

 

Starbuck går jeg ud fra fører den samme kaffe over hele verden. Derfor kan de se Danmark som et interesant marked.

 

Så bare ud fra ovennævnte kan jeg godt forstå hvis udlandet vil tænke sig godt om inden de lægger et bud.

 

Jeg ved så ikke hvor anderledes en Netto er i udlandet fremfor i Danmark. Måske en anden debatør har besøgt en i udlandet (en grænsebutik tæller ikke).

JensLausten - Er det ikke sådan de oplagt synspunkter du præsentere. Men holder de nu helt vand. 

 

Finland, Danmark, Sverige og Norge udgøre et markedt på 25 mill. mennesker med en købkraft som ligger betragtligt over stort set alle andre lande i verden når vi taler dagligevare til masserne. Det er bestemt ikke det største marked i verden men hvilke andre områder vil du pege på i Europa, hvor det bare køre i vækstsporet. Østeuropa måske men her har der allerede været et voldsomt indtog af supermarkedskæder. Hvordan ser vækstprognoserne ud for de kommende år i disse lande på retail siden. Tror du ikke der er en årsag til at A.P. Møller drev supermarkeder. Der var trods alt penge i det. 

 

Nu nævner du Aldi og at de ikke solgt danske vare men glemmer du så ikke at det er Dansk Supermarked der er til salg. Hvis man køber Dansk Supermarked er det jo netop for at købe sig ind i de købmandskab som eksistere rundt om forståelsen af markedsdynamiken. Hvis kæder som Tesco bare ville sælge deres egne "brand" vare så åbnede de jo bare selv butikker. Det var jo det Aldi gjorde i DK og det som ICA gjorde i Norge og netop det som gik galt. Den fejl undgår man i højere grad ved at købe sig ind i en eksisterende spiller og så kan man altid arbejde sig frem imod fælles brands senere. Tesco's store succes i UK har ikke ligget i at de var bedre til at sælge billige vare til briterne men i at de var ekstremt dygtige til at finde lokaliteter og købe grunde op. Hvilket i øvrigt også er en væsentlig del af hemmeligheden bagved Starbucks succes. 

 

Hvis det er så oplagt det du siger omkring Starbuck. Hvorfor i himmelens navn er de så ikke rykket ind meget før i ikke alene Danmark men også de andre nordiske lande? Og hvorfor rykker de så pludsligt ind nu?

 

Jeg har beøgt Netto i flere lande og de har været ret flinke til at lægge lokale/national markeds vare på hylderne i hver tilfælde sammenlignet med Aldi. 

 

 

#10
|
22:34 27-10-2013

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

Tesco køber Dansk Supermarked

 

http://markedsforing.dk/blog/2013/10/24/tesco-k-ber-dansk-supermarked

#11
|
22:38 27-10-2013

Hvilke nordtyske kæder er ikke diskuteret i forbindelse med Dansk Supermarked??? Det tyske marked er domineret af få meget store koncerner (Metro, REWE, LIDL, Aldi og Edeka), og ingen af dem vil være naturlige købere til Dansk Supermarked. Royal Ahold var tidligere storaktionær i svenske ICA, mens trak sig ud af ICA og solgte sin andel til Hakon Invest (idag ICA Gruppen). Hvem der kunne være interesseret i Dansk Supermarked er svært at sige, men der er vel altid nogle nordmænd med pengene klar, Reitan Gruppen måske...

 

Men spørgsmålet er om Dansk Supermarked reelt kan sælges helt, aner intet om hvordan F. Salling Fond fungere, og hvilke vedtægter der er der, så en børsnotering af DS er vel heller ikke umulig, så APM kan få frigjort nogle milliarder til investeringer :)

OK - Nordtysk var nok også at stramme den. Jeg fortrød det samme øjeblik at jeg trykkede send. Jeg skulle blot have skrevet tyske. Det kan godt være at det er diskuteret andet sted men ikke i den artikel, som jeg referede til. Så lige den lille pointe vil jeg gerne trække i land på. 

 

Børsnoteringen er bestemt også et scenario. Men det ville vel være nemmere at sælge sin ejerandel end at skulle igennem en fuld IPO proces. Sallings Fond kan vel fortsat bevare deres ejerandel, hvis det er et krav. 

#12
|
22:43 27-10-2013

Alpe - Tak skal du have. Det var et interessant indlæg. Det passer fint ind i forhold til nogle af de tanker jeg havde. Personkredsen gør det jo også blot endnu mere interessat. 

#13
|
22:56 27-10-2013

Alpe - Tak skal du have. Det var et interessant indlæg. Det passer fint ind i forhold til nogle af de tanker jeg havde. Personkredsen gør det jo også blot endnu mere interessat. 

Ja jeg synes også at Tesco filosofien matcher Dansk Supermarked fint.

 

Og så er de jo lidt tættere på end WalMart, der nok er fór amerikansk til danske forhold

 

Jeg er iøvrigt upåvirket af hvem det bliver, da jeg har alt inden for rækkevidde.

 

Netto, Aldi, Kiwi, Rema, Fakta, Lidl og Superbrugsen .

 

Aldi har de bedste, fleste og billigste  tilbud og idag i en kvalitet,

- der ikke er forskellig fra de andre, så der sparer jeg mest

 

Nordmændene, der har Rema tror jeg ikke på, de ligger i forvejen tæt op af dansk supermarkeds butikker.

#14
|
23:18 27-10-2013

JensLausten - Er det ikke sådan de oplagt synspunkter du præsentere. Men holder de nu helt vand. 

 

Finland, Danmark, Sverige og Norge udgøre et markedt på 25 mill. mennesker med en købkraft som ligger betragtligt over stort set alle andre lande i verden når vi taler dagligevare til masserne. Det er bestemt ikke det største marked i verden men hvilke andre områder vil du pege på i Europa, hvor det bare køre i vækstsporet. Østeuropa måske men her har der allerede været et voldsomt indtog af supermarkedskæder. Hvordan ser vækstprognoserne ud for de kommende år i disse lande på retail siden. Tror du ikke der er en årsag til at A.P. Møller drev supermarkeder. Der var trods alt penge i det. 

 

Nu nævner du Aldi og at de ikke solgt danske vare men glemmer du så ikke at det er Dansk Supermarked der er til salg. Hvis man køber Dansk Supermarked er det jo netop for at købe sig ind i de købmandskab som eksistere rundt om forståelsen af markedsdynamiken. Hvis kæder som Tesco bare ville sælge deres egne "brand" vare så åbnede de jo bare selv butikker. Det var jo det Aldi gjorde i DK og det som ICA gjorde i Norge og netop det som gik galt. Den fejl undgår man i højere grad ved at købe sig ind i en eksisterende spiller og så kan man altid arbejde sig frem imod fælles brands senere. Tesco's store succes i UK har ikke ligget i at de var bedre til at sælge billige vare til briterne men i at de var ekstremt dygtige til at finde lokaliteter og købe grunde op. Hvilket i øvrigt også er en væsentlig del af hemmeligheden bagved Starbucks succes. 

 

Hvis det er så oplagt det du siger omkring Starbuck. Hvorfor i himmelens navn er de så ikke rykket ind meget før i ikke alene Danmark men også de andre nordiske lande? Og hvorfor rykker de så pludsligt ind nu?

 

Jeg har beøgt Netto i flere lande og de har været ret flinke til at lægge lokale/national markeds vare på hylderne i hver tilfælde sammenlignet med Aldi. 

 

 

Indenfor rygter/formodninger holder intet vel 100% vand

 

Nu har jeg så læst Alpehues link længere nede og kan se at Tesco måske har planer om at købe Dansk Supermarked når man ser at de har ansat danske ledere.

 

Der hvor jeg ville hen med Aldi-sammenligningen var at jeg ofte syntes man ser at når en stor aktør køber en mindre, tror den store aktør at man bare gør som man altid har gjort og dermed ikke tilpasser sig et nyt marked/land/samarbejdspartnere. Måske har jeg bare set det for meget i den virksomhed, jeg er ansat i. Vi har sjældent held med opkøb .

 

Jeg tror så efterhånden er der så mange butikker i Danmark at det er begrænset hvor mange kæder der har lyst til at åbne helt fra grunden af.

 

Ved at Dansk Supermarked er til salg. Er det så en fordel eller ulempe at både Netto/Føtex og Bilka er til salg eller ville det være bedre hvis kæderne var til salg enkeltvis?

#15
|
23:27 27-10-2013

super catch - tror mere I får ret end at jeg gør :-) Hader bare Tesco's butikker :-( men OK hader også Bilka og kan kun overleve i Føtex i DS-kæden resten får jeg nervespændinger af at være i....

 

og når det så er sagt tror jeg ikke helt på prisen der nævnes - og iøvrigt skal vi huske at Salling jo sidder på en pæn del. DS går ikke for 20 mia..... snarere det dobbelte.

#16
|
23:36 27-10-2013

Ja jeg synes også at Tesco filosofien matcher Dansk Supermarked fint.

 

Og så er de jo lidt tættere på end WalMart, der nok er fór amerikansk til danske forhold ;)

 

Jeg er iøvrigt upåvirket af hvem det bliver, da jeg har alt inden for rækkevidde.

 

Netto, Aldi, Kiwi, Rema, Fakta, Lidl og Superbrugsen .

 

Aldi har de bedste, fleste og billigste  tilbud og idag i en kvalitet,

- der ikke er forskellig fra de andre, så der sparer jeg mest ;)

 

Nordmændene, der har Rema tror jeg ikke på, de ligger i forvejen tæt op af dansk supermarkeds butikker.

Der er meget, der peger på, at Tesco overtager Dansk Supermarked inden for overskuelig fremtid.
Er der nogen, som har et kvalificeret bud på, hvilken indvirkning dette frasalg får for APM kurs?

 

#17
|
02:53 28-10-2013

Ja jeg synes også at Tesco filosofien matcher Dansk Supermarked fint.

 

Og så er de jo lidt tættere på end WalMart, der nok er fór amerikansk til danske forhold ;)

 

Jeg er iøvrigt upåvirket af hvem det bliver, da jeg har alt inden for rækkevidde.

 

Netto, Aldi, Kiwi, Rema, Fakta, Lidl og Superbrugsen .

 

Aldi har de bedste, fleste og billigste  tilbud og idag i en kvalitet,

- der ikke er forskellig fra de andre, så der sparer jeg mest ;)

 

Nordmændene, der har Rema tror jeg ikke på, de ligger i forvejen tæt op af dansk supermarkeds butikker.

Ja, i mangler jo Irma derovre i det jyske 

#18
|
04:55 28-10-2013

Der er meget, der peger på, at Tesco overtager Dansk Supermarked inden for overskuelig fremtid.
Er der nogen, som har et kvalificeret bud på, hvilken indvirkning dette frasalg får for APM kurs?

 

Ikke nogen særligt stor effekt, da milliarder fra salget vel bliver geninvesteret med det samme. En salgspris på 20 mia. kr. som har været nævnt kan vel lige betale for Tripple-E skibene eller de fire boreskibe + rigge, som Maersk Drilling har i ordre i Sydkorea og Singapore. APM Terminals har vel osse projekter i pipelinen til omkring 20 mia. kr.

 

APM vil som de selv udtaler sælge hvis der kommer en bedre ejer på banen, men pengene når ikke engang at ramme kistebunden før de er geninvesteret i enten Line, Drilling eller Terminals. DS er nok bare ikke den aktivitet jeg ser APM burde skille sig af med først. APM er f.eks. ikke den rette ejer af Damco, da de jo konkurrere med dem der skal fylde Lines containerskibe op, og Logistic er og har altid været en enhed i APM der har tjent meget små penge, eller tabt penge.

 

Om APM er den rette ejer til DS vil jeg ikke gøre mig klog på, men DS har jo virkelig gjort det godt i mange år, de tjener ihvertfald meget gode penge, i en branche der er kendetegnet for at være meget konkurrencepræget. Hvis DS har været mere risikovillig kunne den have været en meget store detailvirksomhed idag, de har ihvertfald haft mange planer om udenlandsk ekspansion, men 9 ud af 10 gange er drømmene ikke blevet til virkelighed...

 

En fusion DS og svenske ICA ville nok være et fornufts-ægteskab på sigt, men jeg synes at APM burde beholde DS indtil man har et interessant bud liggende på hele selskabet. Jeg kan ihvertfald ikke se hvorfor APM beholder Danske Bank som Investment og ikke DS

#19
|
07:06 28-10-2013

Følgende ser jeg på fødevaredelen af Dansk Supermarked:

 

Først og fremmest skal man nok huske på at det nordiske marked er relativt lille marked. Danmarks 5-6 mill indbyggere fylder ikke meget.

 

Derudover skal vi huske på at det danske marked generelt vil have danske (eller vare vi tror er danske) vare på hylderne. Aldi troede jo i sin tid de bare kunne føre samme vare i Danmark som de gjorde i Tyskland (husk på Aldi troede de kunne sælge langtidsholdbar mælk til danskerne). Så et udenlandsk firma kan ikke bare bruge deres nuværende varer, men de skal indkøbe en masse danske produkter.

 

Starbuck går jeg ud fra fører den samme kaffe over hele verden. Derfor kan de se Danmark som et interesant marked.

 

Så bare ud fra ovennævnte kan jeg godt forstå hvis udlandet vil tænke sig godt om inden de lægger et bud.

 

Jeg ved så ikke hvor anderledes en Netto er i udlandet fremfor i Danmark. Måske en anden debatør har besøgt en i udlandet (en grænsebutik tæller ikke).

Til JensLausten.

Jeg har fornyligt besøgt en Netto midt i det sydlige Polen og lagde netop mærke til, at jeg ikke kunne finde en eneste vare der; som jeg kendte fra en dansk Netto.  Og det undrede mig egentligt lidt.

#20
|
08:13 28-10-2013

 

Dansk Supermarkedet er bragt i spil fremgår det af de danske medier. I den anledning har Berlinske Tidende onsdag bragt en artikel som kommer med den påstand at der er ingen oplagt køber til Dansk Supermarked i sigte. ( http://www.business.dk/detailhandel/ingen-oplagte-koebere-i-sigte ).

 

Jeg undrer mig lidt over de strategiske rationaler som bliver fremlagt i den artikel.

 

Artiklen af Mads Kolby starter med følgende ordlyd ” Danmark er ikke et strategisk interessant marked, og desuden er de globale detailkæder i krise. Sådan lyder forklaringen fra flere internationale analytikere på, hvorfor det kan vise sig at blive overordentligt vanskeligt for A.P. Møller-Mærsk at finde interesserede købere til Dansk Supermarked”. Mads Kolby har nok citeret analytikerne korrekt men jeg er så uenig med dem. At Danmark i sig selv er strategisk uinteressant er jeg enig i men at det nordiske markedet er uinteressant er jeg uenig i. Dansk Supermarked skal ikke kun ses i en danske kontekst men i en nordiske kontekst. Der er ingen tvivl om at udviklingen i de nordiske økonomier er noget som udenlandske selskaber godt kan se et potentiale i. Hvorfor går en virksomheden som Starbucks ind i Danmark efter nu i mange år at have stået udenfor. Det er fordi her er et købekraftigt publikum i en tid, hvor mange andre dele af verden lider. Desuden kan dette også senere bruges som et springbræt til de baltiske land og Finland skal hellere ikke glemmes. Danske Supermarked står stærkt i Danmark og de er med i Sverige og de har bestemt muligheder i Norge, hvor de stor kæder er nærmest rent norske og har for lidt konkurrence hinanden imellem.  Der er derfor fine vækstmuligheder alene i Norden og det er et marked, der yderst vanskeligt at peneterer for udenlandske aktører.  Dansk Supermarked er derfor i mine øjne en lækkerbisken. At ICA har fejlet på det norske markeds skyldes manglende markedsforståelse mere end a potentialet ikke er der.  

 

Artiklen diskuterer også at AP Møller mister en forretning som har haft et stærkt cash flow igennem tiderne. Det tyder jo på at Dansk Supermarked ikke er så dårlig en forretning. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være så super vanskeligt at få solgt Dansk Supermarked.

 

Artiklen diskuterer nogle af de store aktører såsom franske Carrefour, britiske Tesco, britiske Morrisons, britiske Sainsbury og amerikanske Walmart. Her er der en masse forklaringer på hvorfor at disse markedsaktører ikke skulle købe. Men jeg syntes at disse analyser er baseret på nogle skøjter lidt let hen over analysearbejdet. Det er korrekt at eksempelvis Tesco trækker sig ud af Japan og Kina samt at de lukker forretninger i UK. Men det er jo ikke ensbetydende med at Tesco ikke kun finde på at gøre interessante forretninger andre steder. Japan og Kina er langt væk og kapital intensive eventyr. Norden er mere tæt på hjemmebanen og er en mere overskueligt økonomisk eventyr. Manden der bankede Liverpool-baserede Tesco op er  Sir Terry Leahy og han er en af de forretningsfolk som jeg har en kæmpe beundring for. Der er mange forretningsmæssig lighedstræk mellem ham og Herman Salling. Leahy’s efterfølger – Philip Clark – er en anden type men han er opdraget i samme skole. Clark har bestemt arbejdet med den internationale dimension. Jeg ville bestemt ikke blive chokeret, hvis de købt Danske Supermarked eftersom de to koncernerne har mange ligheder.  Nogle af de andre aktører er mindre oplagt match men har dog nok en interesse i det nordiske markedet.  

 

Jeg er dog enig med artikeln i at en række af de nordiske aktører nok ikke har større interesse i at købe Dansk Supermarked.

 

Men jeg mener at der er en række andre aktører som kunne være værd at se nærmere på som ikke er nævnt. Nogle af de nordtyske kæder og Ahold fra Holland er ikke diskuteret.

 

Men det kan også være at hele denne artikel i Berlinske drejer sig om at man gerne vil underspille Dansk Supermarkeds værdi for derefter at overrasket markedet med en god pris.  

 

Ja,ifølge DR nyhederne den 24 -10 og Nils Smedegaard Andersen,så er Dansk Supermarked ikke til salg

 

modo  

 

Side 1 af 2

Besvar

Besked
Market closed
A.P. Møller- Mærsk B A/S
DKK 13.230 Ned
» Oversigt
» Graf
Ændring  Fald i aktiekurs -0,53%
Volume 1
Åben DKK 13.290,00

Euroinvestor i andre lande: Euroinvestor.com | Euroinvestor.se | Euroinvestor.no | Euroinvestor.fr | Forexinvestor.com| Wisselkoersen.nl | Valuta.se | Valutaveksel.no | Divisas.es | Valute.it
Copyright Euroinvestor A/S 2014  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
26. oktober 2014 10:42:13
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20141024.3 - EUROWEB6 - 2014-10-26 10:42:13 - 2014-10-26 10:42:13 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x