Log ind
|
Opret profil
|
Hjælp
Forside
Markeder
Mine porteføljer
Valuta
Webshop
Debat
Nyheder
Kryptovaluta
Søg
|
Arkiv
|
Mine tråde
|
Filtre
|
Sprog
|
Toplister
|
Retningslinjer
Aktiedebat
Cafe EuroInvestor
Aktiedebat
Cafe EuroInvestor
Sprog
Luk
Filters
Indeksfilter
|
Markedsfilter
|
Aktiefilter
|
Skribentfilter
|
Porteføljeaktier
|
Nyhedsfilter
Luk
OMXC20:
OMXN40:
CAC40:
FTSE100:
S&P500:
NASDAQ100:
DK:
SE:
NO:
US:
GB:
DE:
FR:
Aktiefilteret er
Ændre filter
|
Aktivér
Deaktivér
Skribentfilteret er
Ændre filter
|
Aktivér
Deaktivér
Fjern filtrerede indlæg fra debatten. (Svar på disse indlæg vil også blive fjernet)
Porteføljeaktier:
Denne funktion kræver login
Default watchlist
Demo portefølje
Demo portefølje
Demo portefølje
Demo portefølje
Demo portefølje
Demo portefølje 2
Demo portefølje 3 (i USD)
Demo portfölj
Demoportefølje
Demoportefølje
Nyhedsfilter:
Aktivér nyhedsfilter:
Søgemuligheder
Aktie/Skribent/Tekst
|
Emnenummer
Luk
Aktie:
Søg efter indlæg om en bestemt aktie.
Skribent:
Søg efter indlæg af en bestemt skribent.
Tekst:
Søg efter indlæg med en bestemt tekst.
Dato:
Angiv datointerval for din søgning
Fra dato:
Til dato:
Vis kun indlæg med et positivt antal stemmer i søgningen.
Emnenummer:
Find en tråd ud fra dens nummer
Søg efter indlæg
Forrige side
Næste side
Jagten på risiko, muligheder og faldgruber...
<p>Risiko i overskriften kunne her også have været udskiftet med profit eller afkast, men valget faldt på risiko, da fokus i dette indlæg bl.a. kommer til at handle om risiko, herunder høj risiko.</p> <p> </p> <p>Jeg vil starte med en for mange sikkert provokerende spådom. Forummet her, og hovedforummet på Euroinvestor vil i en periode fremover sandsynligvis opleve en mærkbar højere frekvens af indlæg med fokus på hvad man traditionelt kan kalde udskældte aktier; det kan være illikvide aktier, mindre aktier, ukendte aktier, kriseramte aktier osv. Og hvorfor så denne spådom? Det skal jeg komme ind på i det følgende.</p> <p> </p> <p>Vi har i en længere periode oplevet en lang række large-cap aktier klare sig rigtig godt, ikke kun danske, men også udenlandske. Eksempler på disse er Novo Nordisk, Coloplast, Chr. Hansen, Apple, Google og mange andre. Mange af disse vil formodentlig fortsat indtjeningsmæssigt kunne klare sig rigtig godt, herunder sikkert fortsat kunne skabe fornuftige udbytter og kursstigninger til aktionærerne. Men jeg tror vi er på vej mod et "mætningspunkt" hvor et stigende antal investorer (ikke kun i Danmark men også i udlandet) har fået appetit på mere risiko, og vi ser allerede nu tendenser til dette - det er eksempelvis blot at kigge på indlæg her på Euroinvestor hvor der rettes fokus på selskaber som er steget flere hundrede procent i løbet af blot uger og måneder, ja i enkelte tilfælde ekstreme stigninger som har fundet sted over blot en enkelt handelsdag.</p> <p> </p> <p>Der er hos mange større investorer (herunder professionelle) blevet opbygget noget "overskydende" kapital, ja man kan vel nærmest kalde det for friværdi, som gerne vil ud at arbejde og hvor risikoaversionen måske er mindre end den har været under opstarten på den længere optur for større aktier. Mange private investorer har også oplevet langt om længe at få indhentet store dele af deres tab, skabt under bl.a. nedturen i 2008. Disse faktorer tilsammen, kombineret med stigende optimisme/selvtillid vil kunne aflede en "sneboldeffekt" hvor selskaber med efterslæb vil kunne komme i fokus fra flere investorer end normalt, det kan så både være kriseramte selskaber men også selskaber som hidtil kun har haft fokus fra et mindretal af investorer. Når "alle" jagter de samme små selskaber på én gang, vil det af gode grunde kunne give nogle store kursstigninger på meget kort sigt, tilsvarende meget store kursfald når "alle" gerne vil ud igen, fordi det man gik ind, viste sig måske ikke helt at kunne holde vand alligevel.</p> <p> </p> <p>Hvis man kaster sig ud i jagten på ekstraordinære høje afkast med kort tidshorisont, er der uden tvivl nogle muligheder i øjeblikket, men man må også være forberedt på at der kan være betydelige faldgruber.</p> <p> </p> <p>Rådet fra min side må være at man fortsætter med at sætte hovedparten af sine midler i veldrevne og gennemanalyserede virksomheder, hvor hver en sten er blevet vendt af så mange som muligt, hvor fremtidsudsigterne fortsat ser gode ud, og hvor nøgletallene ligeledes ser fornuftige ud; det kunne f.eks. være en række markedsledere på hvert sit felt - med en god spredning her og som langsigtet investering bør man ikke gå helt galt i byen, obligationer kunne også være en mulighed, det er dog ikke min metier - udover at jeg dog godt kan se nogle problemer heri i tider hvor staters finanser er under pres, LuisFigo har skrevet et indlæg med nogle obligationsvinkler som kan være et læs værd. Alternativet til obligationer kunne så være kontanter, ja måske endda fast ejendom hvis midlerne rækker dertil, og man har behovet, men altså ikke sikkert det er lige nu vi har set bunden i ejendomspriserne i Danmark eller Europa for den sags skyld, der er måske bedre muligheder andre steder, USA f.eks. uden at jeg dog vil lægge hovedet på blokken herom. Men er generelt - indtil videre - bullish på USA's vegne, ja - og det kan der så skrives et andet indlæg om en anden gang.</p> <p> </p> <p>Hvis man endelig kaster sig ud i de mindre selskaber, kriseramte selskaber, aktier som er blevet banket helt i bund eller hvad der nu gør at en aktie handles til lav kurs eller markedsværdi, så afsæt for din egen skyld ikke større beløb end du har råd til at tabe fra den ene dag til den anden; der er som oftest en god grund til at disse aktier er blevet banket i bund, man kan hvis man endelig kaster sig ud i disse investeringer, vælge at afsætte beløb som ikke vil bevirke forringet daglig levestandard eller man kan afsætte beløb som man indenfor en overskuelig periode kan tjene hjem igen via alm. arbejdsindsats. At sætte alt på ét brædt (tilmed måske for lånte penge) kan være investeringsmæssig selvmord, desværre tyder meget på, at mange private investerer sådan og der vil i en periode hvor der (måske igen) kommer stigende fokus på high-risk være stor risiko for at desto flere kaster sig ud i investeringer de måske burde have holdt sig fra.</p> <p> </p> <p>Af risikable små selskaber holder jeg mig personligt helt væk fra mindre banker; der er en større frekvens her af kandidater som historisk har vist at konsekvensen kan blive konkurs hvor intet af værdi efterlades til aktionærerne, og det kan ske fra den ene dag til den anden. Billedet er lidt anderledes i industri-, biotek- itselskaber osv. Men det sker også her, blot måske lidt sjældnere. Faktisk er det efterhånden ret sjældent at et børsnoteret selskab (bortset fra banker) må lukke og slukke pga. konkurs/insolvens; det hænder i flere tilfælde at "børsskallen" overtages af et andet selskab som gerne vil sikre sig en billig og nem adgang til en børsnotering. Hvis man går efter sådanne kandidater kan det måske være interessant at kigge på meget lav markedsværdi kontra gæld osv. Det er dog stadig ikke hverdagskost, og ikke hvad man bør gå efter som primær investeringsmål, medmindre man er dybt specaliseret og godt inde i disse muligheder.</p> <p> </p> <p>Jeg vil dernæst fraråde at man impulskøber aktier fordi man pludselig ser en masse fokus på et specifikt selskab; det er ikke nødvendigvis den øgede fokus som afgør værdien og mulighederne i selskabet, man bør sætte sig så grundigt ind i casen som muligt med de forudsætninger man nu engang har, og det handler bl.a. om at bruge andet end debatindlæg til sin research, der kan dog uden tvivl være megen info, research og inspiration at hente i debatfora. Selv kigger jeg, når en investeringsbeslutning skal træffes, altid på markedsværdien inden et køb besluttes; man køber vel heller ikke et hus i fremmed valuta uden at man kender værdien af valutaen? At købe en aktie alene fordi kursen synes lav isoleret set, synes jeg er at investere i blinde; markedsværdien kan ofte give et bedre fingerpeg / bedre fornemmelse. Dernæst kigger jeg på nøgletal, tidligere regnskaber, fremtidsforventninger, udfordringer og muligheder for selskabet; uden nødvendigvis at gå i detaljer med alt, men dog gerne et allround indblik - endelig også hvordan "temperaturen" er på det generelle aktiemarked. Sidst men ikke mindst kurshistorikken i form af charts, og her kan man så gå i selvsving med alverdens tekniske værktøjer - jeg bruger primært nogle få enkle, bl.a. visning via candle-sticks, fokus på daglig omsætning (herunder ændringen i denne) - samt nogle få udvalgte glidende gennemsnit; det er egentlig nok for mig, men er klar over at man sagtens kan gå skridtet videre, foretrækker dog nu engang den enkle tilgang og derefter pr. intuition udvælge hvad som ser fornuftigt ud.</p> <p> </p> <p>Dette er ikke en guide til hvordan man spotter købsvædige aktier, men et indlæg om, at man for sin egen skyld bør gå grundigt til værks når en købsbeslutning træffes, særligt hvis det drejer sig om mindre selskaber som ikke har stor analytikerdækning. Det kan være meget svært at vide om det som skrives i forskellige fora er et reelt billede af virkeligheden.</p> <p> </p> <p>Held &amp; lykke derude - udover den indledende spådom, vil jeg videre spå, at nogle af de mest udskældte aktier som har dannet grobund for et hav af diskussioner for og imod, givetvis også vil være blandt dem som kommer til at stige mest - for og imod, usikkerhed, uenighed osv. er ofte det som skaber de største kursudsving på den korte bane, og der vil så også være nogle klare vindere herimellem, men helt sikkert også tabere som vil fortsætte deres deroute, og netop derfor bør man træde varsomt og meget forsigtigt når midler kastes ind i de pågældende papirer. Så udover held og lykke, beware out there...</p> <p> </p> <p> <p>--</p> <p>Startside og aktiechat | http://www.spekulant.dk</p> <p>Brugernes egne analyser | http://www.spekulant.dk/analyser</p> <p>Guide til investeringsbøger | http://www.aktieplus.dk/boger.php</p> </p>
Tråde pr. side:
25
50
100
Forrige side
Næste side
Nyt emne
Indlæg af
:
(
Tilføj til skribentfilter
)
Sendt
:
Emne nummer
:
Sprog
:
Vedrørende aktie
:
Emne:
Besvar
Indtast svar:
Opret indlæg
Aktiekurs info
Kurs
+/-
Sidst opdateret
Kurs da dette indlæg blev skrevet
Opret nyt indlæg i debat
Bemærk
: Det er ikke tilladt at benytte mere end ét brugernavn i debatten. Overtrædelse medfører øjeblikkelig udelukkelse.
Initial step - choose language:
Dansk
Engelsk
Svensk
Norsk
Trin 1: Vælg aktie
- Vælg hvilken aktie dit indlæg vedrører - eller gå direkte til trin 2
Så vil du få følgende fordele:
Dit indlæg får automatisk tilføjet link til aktiekursinformationer for den pågældende aktie.
Dit indlæg bliver læst oftere, da det let kan findes ved en aktiesøgning.
Du bidrager positivt til forummet
Trin 2: Overskriften for dit indlæg
Trin 3: Tekst til dit indlæg
Trin 4: Opret overvågning
Opret overvågning på dit indlæg, og du vil modtage en email hver gang dit indlæg besvares.
ADMIN: gør til permanent topindlæg
Opret indlæg
Version: ReleaseBuild_20180417.1 - EUROWEB5 - 2018-04-23 01:51:20 - 2018-04-23 01:51:20 - 1 - Website: OKAY