7. juni: Er det for sent at redde de Spanske banker?
11. juni: En PC-vækstaktie? Hold nu op….eller prøv måske Lenovo
8. juni 2012 04:00

Styrker Olympiske sponsorater virksomheders aktiekurser?

Har du USD 50 millioner som samler støv i din virksomhed? Så kan du også opfattes som en potentiel global "partner" det nye udtryk for "sponsor" af de Olympiske lege. Men vil resultatet af sådan en markedsføringsinvestering overhovedet vise sig i din virksomheds aktiekurs?
Af Sverrir Sverrisson, Junior Equity Analyst i Saxo Bank  

Det gør det måske i det korte perspektiv. Vi har set på aktiekursudviklingen under legene for 3 af de langsigtede olympiske sponsorer - Coca-Cola (KO), McDonald's (MCD) og Panasonic (PC). Ser man på aktiekursbevægelserne under sommer olympiaderne - fra Beijing 2008 til Seoul 1988 - så har MCD og KO oplevet positive afkast i 4 ud af de 6 sommer olympiader mens Panasonic har haft positivt afkast i 2 ud af 6.

Graf1

Graf2

Graf3

Det langsigtede afkast er ikke så imponerende. Hvis vi ser på det gennemsnitlige afkast i Olympiade år i forhold til afkastet i år uden olympiade, så ser vi et mønster, men det kan ikke et umiddelbart forklares af nogen økonomisk teori eller anden begrundelse.

Vi kan se, at i ikke olympiske år så klarer Olympiske sponsorer sig meget bedre end i Olympiske år. Selvom at dette med stor sandsynlighed er en statistisk tilfældighed - da vi ser samme resultat for S&P500 og MSCI World indeksene - så er det dog interessant.

Graf4

De to længstvarende sponsorer Coca-Cola og McDonald's er mest interessante at se på, idet de har udnyttet deres olympiske branding mest og har brugt stigende beløb på markedsføring under legene. Vores teori er, at virksomhederne i de olympiske år tager markedsføringsomkostninger på bøgerne. I det følgende år drager de fortsat afsætningsmæssig nytte af dette samtidig med at markedsføringsomkostningerne falder tilbage til normal niveauet. Dette er med til at øge resultatet og derved aktiekursen.

Hvorfor sponsorere Olympiaden

Man kan anskue et olympiske partnerskab fra en strategisk synsvinkel. Disse sponsorer markedsfører ikke kun deres budskab til eksisterende og nye kunder, de betaler også USD 50 millioner for at holde deres hovedkonkurrenter væk fra væsentlig eksponering. Hvem vil mon stå klar i kulissen klar til at overtage en global sponsor rolle hvis Coca Cola ikke vil? - sandsynligvis Pepsi. Dette samme gør sig gældende for Visa (V) - Mastercard (MA) vil sandsynligvis stryge ind og skrive under på stedet.  Disse virksomheder har naturligvis andre begivenheder som de markedsfører sig ved, men de vil sikkert også være glade for at være sponsorer ved verdens største sportsbegivenhed.

I forlængelse af den strategiske vinkel, så vil nogle virksomheder også drage forskellig nytte af partnerskaber afhængig af hvilket land som er vært ved OL. Johnson & Johnson (JNJ) indgik eksempelvis udelukkende en global sponser aftale i forbindelse med OL i Beijing i 2008 hvorefter virksomheden trak sig.  Det gav plads til at en af deres konkurrenter - Procter & Gamble (PG) - som kunne snige sig ind og få eksponering ved OL i London i 2012. Det var simpelthen en strategisk beslutning for JNJ at deltage som sponsor i 2008 for at få eksponering mod de asiatiske markeder.

2012 Olympiaden i London foregår i et mere modent marked, hvor partnerskaberne måske ikke bliver så lukrative som de ville have været i mindre udviklede lande. Lenovo er et tilsvarende eksempel - virksomheden er blevet erstattet af Acer i år.

Tabel 1 opsummerer de mærker som vil være i front linjen når OL begynder den 23. Juli denne sommer.

Graf5

Så hvis man ikke er en stor fan af at se på atleter under OL, så kan man sætte disse aktier på sin observationsliste i to uger og se hvem der bliver vinderen.

Denne artikel kommer fra Euroinvestor_TradingFloor

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
21 apr
OMXC25
Som tidligere påvist kan bulls køre hen over hvilken som helt bear. Hvis de altså vil. Det kræver at..
30
19 apr
 
Et opgør med Finanstilsynet er tvingende nødvendigt, hvis tilliden til markedet ikke skal lægges øde..
28
18 apr
 
LÆS NU FOR HELVEDE NOGEN AF DE 38000 indlæg som siger at børsen er nede!   Det er kraftstejleme da u..
21
20 apr
VWS
Vestas har en ordrerbeholdning større end de nogensinde har haft, og de sendte en næsten færdigjort ..
20
19 apr
BAVA
      Vedr. shortsqeeze mm. og den ekstreme kursmanipulation der dagligt foregår på Nasdaq Kbhvn. T..
19
21 apr
VELO
Jeg har i torsdags købt Veloxis igen efter en længere pause. For efterhånden en del år siden stod de..
16
20 apr
VWS
hvornår kommer analysen?
16
18 apr
 
Det er en katastrofe ! Hvis det fortsætter ret meget længere er vi allesammen nødt til at gå ud og l..
16
17 apr
LAUR
An aktie man aldrig skal eje. Ejerne trækker store summer ud, at en virksomhed der kæmper for overle..
14
21 apr
OMXC25
MarkusK - Godt at se et indlæg som er et ægte debat indlæg. Konkret problem at bringe til dsikussion..
13

Tivoli/CEO: Ny sæson og Tivoli Hjørnet øger omsætningen

23-04-2018 13:39:42
Den nye sæson hos forlystelsesparken Tivoli, Vinter I Tivoli, har sammen med åbningen af Tivoli Hjørnet bidraget til, at omsætningen er steget i første kvartal 2018.Det vurderer Lars Liebst, der er administrerende direktør i Tivoli. - Vi har haft åbent til Vinter i Tivoli og åbnet vores hjørne, og det har været gode ting. Det kan man se på omsætningen, siger Lars Liebst til Ritzau Finans.Nettoomsæ..

Vestas-konkurrent: Møllepriser er faldet 13 pct. på årsbasis

23-04-2018 07:00:55
Den amerikanske Vestas-konkurrent GE Renewable Energy melder om fortsat prispres, hvilket selskabet forsøger at kompensere for gennem omkostningsreduktioner. I første kvartal faldt priserne på nye mølleenheder til ordrebogen med 13 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det sagde finansdirektøren for General Electric, som GE Renewable Energy er en del af, Jamie Miller, fredag på en telekonfer..

Bavarian: Udenlandske kapitalfonde øger væddemålet på kursfald

20-04-2018 16:36:15
En række kapitalfonde har onsdag og torsdag øget sine shortpositioner i biotekselskabet Bavarian Nordic. Det viser en række indberetninger til Finanstilsynet. Torsdag har Capital Partners øget sin shortposition til 0,62 pct. af aktierne fra 0,54 pct. Ligeledes har AHL Partners øget sin shortposition til 1,31 pct. af Bavarian-aktierne. Tidligere havde kapitalfonden shortet 1,20 pct.Arrow Street øge..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Vestas-konkurrent: Møllepriser er faldet 13 pct. på årsbasis
2
Bavarian-aktien har oplevet markant shortangreb efter regnskab
3
Aktier/tendens: Topdanmark kan få hovedrolle i neutralt marked
4
OK18: Overraskede lønmodtagere venter på svar fra staten
5
Pandora/Carnegie: Løfter kursmålet til 700 kr.

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2018  Disclaimer Cookie- og privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Morningstar.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
23. april 2018 21:17:55
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20180423.5 - EUROWEB2 - 2018-04-23 21:17:55 - 2018-04-23 21:17:55 - 1 - Website: OKAY