18. juni: Indtjeningsnervøsitet nærmer sig højeste niveau i 54 år
20. juni: Analytiker opjusteringer: EW får FDA anbefaling, Inditex vokser
19. juni 2012 04:00

Apple – iOS 6 og implikationerne for Google, Facebook, Skype…

Når man ser på hvad der blev præsenteret på Apples World Wide Developers Conference (WWDC) i mandags, kan man ikke undlade at tænke på hvad det kommer til at betyde for de andre store virksomheder i teknologi sektoren - Facebook (FB), Microsoft ejede Skype (MSFT) og frem for alt Apples hovedkonkurrent i mobil segmentet Google (GOOG).

Kort fortalt må man sige, at Google har udsigt til en langvarig kamp med Apple (AAPL) og, at det som sker nu er sket mange gange før i IT verdenen. Netop som man tror at det konkurrencemæssige landskab er fastlagt, og at tingene vil udvikle sig som hidtil, så forandrer nye funktioner eller nyudviklinger landskabet med stor hast. Forandringerne i IT sfæren er ofte mere voldsomme og sker med kortere tidshorisont end hvad der gælder for traditionelle virksomhedstyper. iOS 6 har allerede fået båden til at vippe.

Apple versus Google

Der er tre særskilte funktioner i det nye iOS 6 som vil gøre livet sværere for Google.

For det første er Siri løbende blevet forbedret og denne gang er der igen sket et større spring. På overfladen ser visse forandringer harmløse ud, men i det overordnede billede giver de mening.

Siri er blevet Apples søgemaskine. Se, det er værd at bemærke, idet søgemaskinen er Googles kernevirksomhed. Det er fra Google-brugeres søgninger at viden blive skabt, og det giver forudsætninger for at skabe meget specifikt orienterede reklamer eller meget specifikke søgninger kan fremhæves - naturligvis mod en mindre betaling.

Brugere kan bede Siri om at finde og levere information. På den tilsyneladende harmeløse side finder vi sportsresultater, biograf information eller hvad vi ellers fra tid til anden ønsker at blive opdateret omkring. Vi opfatter dette som basisinformation, som Apple ikke vil være i stand til at skabe indtjening på, men ved at Siri skaffer informationen holder Apple sine kunder indenfor sin egen indhegning. Dette er vigtigt i en større sammenhæng, idet brugerens adfærd derved ikke opfanges af Google, og over tid kan Google dermed blive mindre præcise. Det betyder mindre omsætning og er et angreb efter struben på Google.

For det andet, så erstatter iOS 6 Google Maps med Apple maps. Med 3D og superskarpe kort, og i tillæg køre- eller gå vejvisninger er dette en skilsmisse fra Google. Det er ikke blot et kort. Når man kan kombinere kort med ens fysiske position er det en stor ting og det er penge værd.

Lige nu anvender mange internet brugere Google Maps til at finde vej, og til at få information om hvad der findes på en given gade - hvor finder jeg det nærmeste pizzeria etc. Med udviklingen af kort funktionen sigter Apple efter at indhegne kunderne i forhold til sit eget udbud. Endnu engang betyder det at mindre til Google er mere til Apple.      

Når man kombinerer Siri som søgemaskine med en kortfunktion, brugerens fysiske placering og nogle applikationer, så behøver brugerne ikke at søge andre steder hen for at finde inspiration, blive rådgivet eller købe - med andre ord de behøver ikke at gå til Google.

En ulempe (her og nu) er, at Apple map brugere ikke kan downloade kortene og derved er afhængige af dataforbrug. Det kan blive meget dyrt hvis man er væk hjemmefra. Derved er bilferier og by turisme ikke oplagt i det nuværende format, og det er sandsynligvis her, at Apple vil tage deres næste træk indenfor kort.

Apple langer også ud efter Google+, Googles staude brudepige af en social media service. En tættere relation til Facebook eller i det mindste en højere grad af integration mellem Apple og Facebook med hensyn til kontakter, kalender etc. lukker yderligere kistelåget i for Google+. I tillæg så er integrationen af "Like-funktionen" i iTunes og AppStore også et stort "Like" til Facebook og en irettesættelse af Google.

Sidst men ikke mindst så er Apples introduktion af den nye Passbook et skridt i retning af at gøre telefonen til et betalingsmiddel - et territorium tidligere berørt af Google Wallet. Passbook løsningen er her, at man kan have forudbetalte billetter, gavekort eller lignende og at man indløser disse ved hjælp af Apple telefonen. Men på længere sigt så kan det være (sandsynligvis er det) det første skridt mod at frigøre NFC (Near Field Communication) som gør telefonen til en pung. Google har siden maj 2011 anvendt NFC via apps og med deres forsøg på at tage en stor bid af denne betalingsform har de nu fået Apple lige i hælene.

Apple versus Facebook

Vi har indtil videre nævnt den positive side af hvad Facebook får ud af den seneste frigivelse, men ikke alt er venligtsindet. Apple introducerer Shared Photo Stream, hvor det er let at dele fotografier med mennesker som man vælger, og mennesker som ikke har en Apple enhed kan faktisk også se billederne. Apple er fuldt opmærksom på behovet for at indhegne kunderne og en ideel metode er at opbevare og dele værdifulde ting for brugerne såsom personlige fotografier. Facebook er også opmærksom på dette og deres USD 1 milliard for Instagram viser Mark Zuckerbergs fokus på dette. Det er et skub til Facebook, men endnu ikke noget slag.

Apple versus Skype

En ulempe ved Apples Facetime video conferencing service har været behovet for adgang til WIFI, idet den service ikke kunne anvendes via normal mobildækning. Men dette ændres nu og Facetime kan anvendes overalt til enhver tid. Dette er en nødvendig forbedring og det vil tage en bid af Skype kagen. Det vil sandsynligvis ikke være skadeligt for Skype, idet man på nuværende tidspunkt har brug for en modpart med iOS i den anden ende. For Skype betyder det til gengæld ikke noget hvilket system man ringer fra.

Apple versus Garmin

Garmin (GRMN) havde problemer på børsen mens Tim Cook gennemgik Map funktionaliteterne. Aktien faldt med 9% idet kortene i iOS 6 er gratis og stort set udbyder det samme som Garmin bliver betalt for. Garmin har andre produkter en blot bil navigation men disse er også under pres idet både iPhone og Android  kan konkurrere via Bluetooth. Garmin kommer ikke til at få det let fremover.

Bemærk samtidig hvor vigtigheden af at være "inde" eller "ude". Apple har valgt kort data fra TomTom (TOM2) og derved sikrer TomTom sig en indtjeningsstrøm ved at være "inde" og aktien steg med 13%.

Konklusion

Vi har endnu engang været vidner til udviklinger i IT sfæren som vil omvælte det konkurrencemæssige landskab. Det vil true nogle virksomheders eksistens og vil være skadeligt for udviklingen i andre.

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
15 sep
VWS
  Her er lidt at tænke over for en enhver Vestas aktionær!   Den 6. nov. 2012 var der valgdag i USA ..
40
17 sep
 
Jeg har lagt mærke til, at det er de samme personer, der igen og igen er negative til stort set alt...
23
14 sep
DLH
Den 105 år gamle historie om den tidligere storhandler af tropisk træ, Dalhoff, Larsen og Horneman, ..
23
20 sep
 
Ejer af fiskerestaurant i Sæby står til at miste 500.000 kr. ialt på retsag tabt mod Jensens Bøfhus!..
19
15 sep
FING-B
Så stop dog for pokker med alt det sædvanlige fnidder fnadder og forstå at dette debatforum stensikk..
14
18 sep
VELO
Jeg tog lige et genhør med svarene på dette spørgsmål i den telekonference, som Veloxis afholdt i fo..
13
14 sep
DLH
Udemærket opdatering på casen, Stockwatch. Et par kommentarer dog;   De laver et negativt EBIT på c..
13
17 sep
MAERSK-A
Jeg er enig med jer begge i det meste. Problemet er bare at mange forsøger at slå markedet ved at fi..
12
17 sep
DANSKE
6212?
12
17 sep
 
Jeg tror du tager fejl. 90 % af brugerne på EI ved i realiteten intet om økonomien i de selskaber de..
12

Maersk Line-chef tager på charmeoffensiv i Kina

19-09-2014 15:47:03
Den administrerende direktør for Maersk Line, Søren Skou, har besøgt de kinesiske myndigheder i et forsøg på at skaffe opbakning til en ny shipping-alliance med..

Novo/Sydbank: Novo sidder tungt på diabetes-tronen

19-09-2014 12:17:21
Sydbank fastholder sin anbefaling af Novo Nordisk-aktien til trods for, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, torsdag aften har godkendt Novo-konkurrenten..

Novo: Nygodkendt diabetesmiddel giver lynhurtigt effekt

19-09-2014 11:31:02
Novo Nordisks nye kombinationspræparat til behandling af type 2 diabetes, Xultophy, yder allerede efter fire uger en betydelig blodsukkerkontrol.Det fremgår af ..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
Euroinvestor i andre lande: Euroinvestor.com | Euroinvestor.se | Euroinvestor.no | Euroinvestor.fr | Forexinvestor.com| Wisselkoersen.nl | Valuta.se | Valutaveksel.no | Divisas.es | Valute.it
Copyright Euroinvestor A/S 2014  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
21. september 2014 04:04:43
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20140919.1 - EUROWEB5 - 2014-09-21 04:04:43 - 2014-09-21 04:04:43 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x