24. juli: Et blik på Apples Q3 og videre: Nye udviklingsmarkeder i fokus
26. juli: Starbucks Q3: Produkt diversifikation og oversøisk vækst afgørend..
25. juli 2012 04:00

Bill Ackman’s øjesten JC Penney: Ekstrem forvandling kan skabe værdi

Af Sverrir Sverrisson, Saxo Bank

Denne artikel kommer fra Euroinvestor_TradingFloor

JC Penneys kursudvikling har været alt andet end imponerende over de seneste par år. En svag drift, og manglende retning har gjort investorer mere og mere frustrerede. Virksomheden startede indeværende år på det forkerte ben med en profit warning, som kom i forlængelse af at omsætningen for første kvartal 2012 var væsentligt lavere end forventet. Første kvartal af indeværende regnskabsår var endnu værre, idet salget skrumpede med 20% sammenholdt med året før og bundlinjen viste et tab på USD 163 millioner. Aktien er i år faldet med 41,2%.

Graf1

Selvom den historiske kursudvikling har været svag, betyder det imidlertid ikke at det samme vil gøre sig gældende fremover. Det er vores opfattelse, at CEO Ron Johnson (hjernen bag Apples detail handels succes), og hans plan for en ekstrem forvandling er gode tegns for JC Penneys fremtid.

Roden til problemet er ineffektivitet

Ineffektivitet såsom høje lagerniveauer, dårligt afkast på markedskampagner og et overdrevent medarbejderantal har resulteret i massive driftsomkostninger. For at fremhæve den manglende effektivitet har vi sammenholdt JC Penneys brutto og EBITDA marginer i forhold til konkurrerende virksomheders. Af graf 2 fremgår det, at bruttomarginerne er temmelig ens i niveauet omkring 35-45%, men hvis vi ser på EBITDA marginer (graf 3), så er det tydeligt, at JC Penney ikke er konkurrencedygtig og er oppustet af unødvendige driftsomkostninger, som betyder at deres marginer er 2 til 3 gange mindre end konkurrenternes.

Graf2

Graf3

JC Penney ser ud til at have 15% flere medarbejdere og 40% flere overordnede stillinger end sine konkurrenter. I tillæg, så anslog Ron Johnson i et brev til aktionærerne, at 99% af virksomhedens markedsfremstød i 2011 ikke fungerede. Hvilket spild af penge!

Derfor ved at skære omkostningerne med USD 900 millioner - svarende til 18% af sidste års samlede operationelle omkostninger - ved udgangen af i år, og ved at strømline butiksoperationen, så kan JC Penney let bringe sin EBITDA margin op på et konkurrencedygtigt niveau. Men bemærk at strukturelle ændringer sjældent kommer uden en pris. De har typisk en mere langsigtet effekt på ydeevne og salg. Effekterne ses derfor ikke umiddelbart. JC Penney anvendte i det seneste regnskabsår USD 451 millioner på strukturelle ændringer og yderligere USD 76 millioner blev anvendt i det seneste kvartal.

Den nye CEOs dramatiske forandringer af prispolitik og kultur var som udgangspunkt forventet at reducere JP Penneys første kvartal af 2012. Og det var præcis hvad der skete. Kunderne fik ikke hvad de var vandt til - altså kuponer, særlige tilbud og fremstød. Salget faldt derfor med 20%.

Virksomheden er stadig i en omstillingsfase og vendepunktet er ikke nået endnu. Den bedste indikation på at virksomheden er ved at nå vendepunktet er når omsætningen ikke falder mere.  Omstillingen tager tid, og det er meget sandsynligt at salget (i forhold til sidste år) vil falde igen når JCP rapporterer den 7. August 2012. Imidlertid kan andet halvår af JC Penneys regnskabsår allerede gå hen og vise forbedringer som følge af disse tiltag.

At ændre kundeopfattelse er vanskeligt og risikabelt

Det konkurrencemæssige landskab i detailhandlen er fyldt med kuponer, særlige tilbud og rabatter. Johnson's plan er at forlade priskrigszonen og ganske enkelt tilbyde sine kunder lavere priser hver dag. JCP bliver imidlertid ikke nogen lavpris kæde, men forsøger på at give kunderne præcis hvad de vil have og derved undgå at foretage ubrugelige og dyre fremstød. At gå over til en sådan prispolitik er i hvert fald modigt, og det vil tage tid før forandringen materialiseres, da det generelt er vanskeligt af ændre kunders opfattelse. Hvis planen til gengæld lykkes og kunderne faktisk erkender at det ikke er nogen fordel at jage kuponer eller priskrige, så vil JC Penney have en vinder strategi.

Nuværende værdifastsættelse

Det er vores opfattelse at JC Penney har potentiale til at blive en stærk turnaround kandidat over de kommende år selvom Ron Johnsons plan ikke vil blive fuldt implementeret øjeblikkeligt. Bill Ackmann ejer gennem sin fond Pershing Square Capital Management for USD 1 milliard i virksomheden - svarende til cirka 25%. Han er kendt for at være en aktiv value investor som investerer i turnaround virksomheder, hvilket tilføjer muligheder. Under antagelse af at  omkostningsreduktionsstrategien er succesfuld, så har vi i tabel 1 opstillet tre scenarier med forskellige salgsestimater hvor vi anvender et fem års gennemsnit for andre omkostninger. Selv hvis man blot forventer at fremtidig omsætning vil ligge på niveau med seneste år og virksomheden er værdiansat til en PE i linje med industrigennemsnittet, så er potentialet ganske rimeligt. Hvis vi til gengæld tror på at den nye strategi er en vinder, som bringer JC Penney tilbage til 2007 niveauet uden at administrationsomkostningerne går gennem taget, så har aktien et massivt opadgående potentiale.

Graf4

Under alle omstændigheder så vil tingene blive værre før at de kan blive bedre for JC Penney. Omsætningen vil fortsætte med at falde i nogen tid - men hold godt øje. Så snart salget begynder at stabiliseres, så kan det være et tegn på at virksomheden officielt er ved at påbegynde sin turnaround. 

 

 

Indholdet i denne artikel er oversat fra engelsk. I tilfælde af afvigelser mellem denne og den originale engelske version er den originale engelske version fra Trading Floor gældende.

 

Test vores Eurotrader handelsplatform til aktiehandel, og få adgang til 11.000 aktieanalyser.

Download gratis demo af Eurotrader

 

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
25 apr
PNDORA
Her er de aktier der har min opmærksomhed... Bemærk en gang iskoldt overblik og common sense er i sp..
29
27 apr
BAVA
Det er naturligvis helt valide overvejelser du gør dig, og man burde faktisk gøre sig lignende overv..
19
24 apr
BAVA
  Tirsdag 25/4 generalforsamling Torsdag den 4/5 Q1 regnskab   Vi har den 1/5 om fire børsdage, ge..
18
23 apr
PNDORA
  Det meste tyder i mine øjne på, at Pandora showet fortsætter næste uge med nye fald.       Jeg ove..
17
22 apr
 
Manden kommer med noget helt reelt, som kan diskuteres. I stedet bliver der svaret på sædvanlig EI ..
17
25 apr
 
Den stenrige Baron lå for døden. Men han nåede at få solgt alle sine aktier og lavede en aftale med ..
16
23 apr
OMXC25
Har i bemærket, at de skribenter, der skriver de værste svinere, har fået flest grønne tommelfingre?..
16
28 apr
ZEAL
JP Morgan analytiker spurgte i dag til Soliqua access i US (45 min).    Sanofi svarede at Soliqua bl..
15
26 apr
ZEAL
Den kommer her Jacob - og da ganske interessant læsning! Zealand-chef løfter sløret for markedsføri..
13
28 apr
NOVO-B
Jeg har lavet en lille produktoversigt, af det jeg sådan har kunnet finde og sat den op som den "nor..
12

DSV/Nykredit: Kursmål bliver hævet med 8 pct. før regnskab

28-04-2017 14:21:41
Nykredit hæver kursmålet for DSV-aktien til 400 kr. fra 370 kr. forud for transportkoncernens regnskab i næste uge.Banken vurderer, at DSV står stærkt på markedet og kan begynde at fokusere på organisk vækst, efter at det seneste år primært er gået med at integrere amerikanske UTI Worldwide, der blev købt sidste år for 9,5 mia. kr.- Vi har hævet vores estimater for de kommende år. Derudover har vi..

Novo/Nordea: Sanofi-regnskab indikerer lyspunkt på vækstmarkeder

28-04-2017 11:31:07
Kvartalsregnskabet fra Novo Nordisks store franske rival, Sanofi, vidner om, at diabetesforretningen har haft en en stærk udvikling på vækstmarkederne, mens salget er under pres i USA.Og det er en tendens, som Nordea regner med også kan slå igennem i Novos regnskabstal på onsdag. Det fremgår af et notat.Nordea understreger dog, at det langt fra er ligetil at drage paralleller fra Sanofis regnskab...

Novo-rival slår overskuds- og salgsforventninger i første kvartal - NY

28-04-2017 08:06:11
Den franske medicinalvirksomhed Sanofi, der er blandt Novo Nordisks største konkurrenter, er kommet ud af årets første tre måneder med en bedre indtjening end ventet.I første kvartal endte det justerede overskud per aktie (Business EPS, red.) på 1,42 euro, hvilket var højere end de 1,26 euro, som analytikerne ifølge Bloomberg News havde sat næsen op efter.Den samlede omsætning steg til 8,65 mia. e..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Fredagens aktier: Danske Bank sikrede fem på stribe for C20 Cap
2
DSV/Nykredit: Kursmål bliver hævet med 8 pct. før regnskab
3
Aktier/Nordea: Europa vil slå stærke regnskaber fra USA
4
NKT gennemfører salg af bilkabelforretning
5
A&O: Direktør øger antallet af aktier

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2017  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
29. april 2017 13:25:17
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: ReleaseCandidateBuild_20170427.1 - EUROWEB2 - 2017-04-29 13:25:17 - 2017-04-29 13:25:17 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x