Henter kommentarer

Kommentar: Facebooks massive sats er allerede en helt ny virkelighed for investorerne


Facebooks navneskift til Meta er startskuddet til en ny tid for aktionærerne.

Det nye projekt Metaverse univers tager årevis at udvikle, men for aktionærerne har Facebook-aktien ændret karakter. Sociale medier er oveni blevet en generations markør, og derfor afgør de yngste teenagere, om Meta-koncernen bliver en succes.

I de kommende mange år er det kun investorerne på aktiemarkedet, der skal forholde sig til en helt ny virkelighed for tech-giganten Facebook, som nu retteligt hedder Meta.

Læs også: Facebook skifter navn – det mener analytikerne om aktien

For de af planetens 3 milliarder mennesker, der sender hjerter på Instagram, chatter på WhatsApp og Messenger og raser ud på Facebook, vil der ikke ske nogen ændringer. Navneskiftet er alene på selskabsniveau, ligesom Google for år tilbage skiftede koncernnavn til Alphabet.

I bygen af nyheder ved den store lancering i sidste uge meddelte stifter Mark Zuckerberg, at først om 5-10 år vil det nye Meta Universe blive mainstream. Samtidig forpligtede han sig til at investere enorme milliardbeløb for at realisere de drømmende ambitioner om en helt ny måde for mennesker at interagere på i en virtuel, digital verden.

Læs også: Få hele forklaringen: Kendt dansk valueinvestor køber stort op i tech

Og nu vi er ved sagens kerne i denne kommentar. Mens vi som forbrugere og ikke mindst brugere vil opleve, at alt er ved det gamle, foreløbigt forstås, så skal aktionærerne allerede nu beslutte sig for, om de er klar til at være med på den rejse.

"Metaverse" er Facebooks betegnelse for en omfattende og forbundet verden med virtual reality, som man kan tilgå via en lang række platforme og enheder, eksempelvis også briller og høretelefoner.Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede, at ændringen skal ses som et ønske om at afkoble »selskabets virksomhedsidentitet fra det enorme sociale netværk og dreje virksomheden yderligere over mod fokus på en platform bygget op af virtual reality.« Vis mere

Facebook-aktien har nemlig i de seneste år skiftet karakter. Fra børsnoteringen i 2012 er prissætningen kun gået én vej: ned. Værdiansættelsen udtrykt ved klassiske nøgletal som blandt andet P/E-værdien fortæller hele historien. P/E-værdien er et mål for prisen for en virksomhed sat i forhold til indtjeningen.

Vanligvis er der måske lidt for stort fokus på P’et i dette nøgletal. Altså på kursen. Lave P/E-værdier udtrykker således, at værdiansættelsen er lav, og at selskabets aktier har potentiale. Vi kalder dem billige aktier. Problemet med den slags tommelfingerregler er, at de ikke fanger nogle vækstvirksomheders rejse fra vækst til moden drift og optimering af eksisterende forretningsmodel.

Nogle vækstvirksomheder bliver simpelthen klassiske value-virksomheder med årene. Det skal ikke forstås sådan, at væksten udebliver, men at det marked, man opererer i, gradvist modnes. Facebook er et sådan selskab.

P’et i Facebook – altså kursen – er strøget i vejret siden børsnoteringen med 734 pct. Samtidig er aktien blevet billigere og billigere. Det er E’et, der er skudt i vejret – indtjeningen.

"Metaverse" er Facebooks betegnelse for en omfattende og forbundet verden med virtual reality, som man kan tilgå via en lang række platforme og enheder, eksempelvis også briller og høretelefoner.Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede, at ændringen skal ses som et ønske om at afkoble »selskabets virksomhedsidentitet fra det enorme sociale netværk og dreje virksomheden yderligere over mod fokus på en platform bygget op af virtual reality.« Vis mere

For fem år siden var P/E-værdien over 40. På det tidspunkt var Facebook således markant dyrere end resten af aktiemarkedet i gennemsnit. I dag Facebooks P/E-værdi omkring 22. Altså en halvering på fem år. I samme periode er aktien tilmed steget 141 pct.

Facebook-koncernen har på den måde taget turen fra at være hot, sexet vækst til at være en pengemaskine, der er udsat for massiv kritik og politisk pres om øget regulering. Hvem sagde tobaksindustri?

Mark Zuckerberg kunne sådan set bare have lænet sig tilbage og betragtet livsværket som sin egen hæveautomat. Forvandlingen af Facebook-aktiens karakteristika har rent faktisk fået helt klassiske value-investorer til at springe ombord i aktien. Udover en lav prissætning har Facebook nemlig også bevist, at de har vor tids mest værdifulde egenskab, nemlig pricing power, hvilket betyder, at de har evnen til at sætte deres egne priser på deres produkter fremfor at lade sig diktere af et marked med fuldkommen konkurrence. En egenskab, der er guld værd i en verden med stigende inflation.

I løbet af 2021 har Facebook hævet annoncepriserne med 27 procent.

"Metaverse" er Facebooks betegnelse for en omfattende og forbundet verden med virtual reality, som man kan tilgå via en lang række platforme og enheder, eksempelvis også briller og høretelefoner.Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede, at ændringen skal ses som et ønske om at afkoble »selskabets virksomhedsidentitet fra det enorme sociale netværk og dreje virksomheden yderligere over mod fokus på en platform bygget op af virtual reality.« Vis mere

Havde det ikke været for metaverse-planerne kunne de nye valueinvestorer måske ligefrem have drømt om at modtage kontante udbytter og aktietilbagekøb, som modne virksomheder forventes at gøre.

Den drøm må nok simre lidt videre med tanke på de enorme summer, virksomheden skal bruge på at udvikle det nye univers.

Ambitionerne fejler ikke noget. Mark Zuckerberg formåede at sende stikpiller til både Apple og Google, der forsøger at gøre livet surt set med Facebook øjne. De to tech-giganter har delt verdens mobiltelefoner mellem sig i henholdsvis Android og iOs-styresystemer til smartphones. Ovenpå de styresystemer ligger så Facebook, der for mange brugere nærmest er blevet en del af infrastrukturen på internettet. Altså selve adgangen til den digitale omverden i form af kontakt med venner, shopping og ikke mindst nyheder foregår for en stor dels vedkommende via Facebook i stedet for via en browser.

Allerede i indeværende regnskabsår vil Facebook hive 10 mia. dollar væk fra bundlinjen og over i den nye division, der skal skabe det nye univers, der med Zuckerbergs ord vil revolutionere menneskelig kontakt præcis som Facebook skulle vise sig at gøre det efter lanceringen helt tilbage i 2004 og frem til i dag.

Der er med andre ord tale om en tech-start up af uhørt stor skala. Og det hele skal finansieres af den nye Meta-koncerns overskud. Allerede nu er skepsisen over for det nye metaunivers udbredt.

Men hvis Metaunivers er fremtidens sociale medie, skal Meta-investorerne måske være mindre bekymret for, at den unge generation Y, også kaldet millennials, ikke synes, tanken om at være sammen virtuelt er specielt tiltrækkende. Millennials må snart smertefuldt erkende, at de ikke er unge og hippe længere. Om 5-10 år, når Zuckerbergs vision står klar, er Milliennials yesterday news og has beens.

Facebook er i høj grad et medie født ind i generation X. Da deres forældre (og dermed også mine) også kom på Facebook, var det hele knap så sjovt. Når der er babyboomere til stede, vil X’erne videre på Instagram.

Nutidens teenagere, generation Z, er måske nok i høj grad på Instagram, men væksten og festen finder sted på TikTok, som de færreste X’ere overhovedet aner eksisterer.

Investorerne skal altså afgøre med sig selv, hvorvidt de helt unge vil springe med ombord på Metauniverse flere år ude i fremtiden. Og millennials? Ja, de er for engangs skyld fuldstændigt ligegyldige.

Du kan prøve kræfter på aktiemarkedet uden at investere for rigtige penge ved at bruge Euroinvestors porteføljeværktøj gratis. Du logger ind på Euroinvestor i menuen øverst til højre på sitet. Du kan også klikke videre på den enkelte aktie i artiklen ovenfor og få mere information om virksomhedernes afkast, forretningsmodel samt en række nøgletal.