13 mar: Hvordan skaber man sult i paradis?
14 mar: Den ypperste luksus til terrænkørsel - Bentley EXP 9F
13-03-2012 11:38:08

Netop Solutions A/S offentliggør årsrapport for 2011

Birkerød, den, 2012-03-13 11:38 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 1-2012

13. marts 2012

Til NASDAQ OMX Copenhagen

(Denne meddelelse bør læses i sammenhæng med Netop Solutions’ årsregnskab for

2011, som er vedhæftet som bilag. Derudover findes årsrapporten på Netop

Solutions’ hjemmeside, www.netop.com.)

Netop Solutions A/S offentliggør årsrapport for 2011

Resume: Netop Solutions har i 2011 investeret betydeligt i de af selskabets

fokusområder, der i fremtiden forventes at skabe vækst i omsætningen.

Omsætningen i 2011 endte på DKK 88,3 mio., svarende til et fald på 4,1% i

forhold til året før, hvilket primært skal tilskrives en mindre en forventet

ordreindgang i USA, kombineret med en lavere dollarkurs i forhold til 2010. På

trods af den lavere omsætning sikrede en stabil omkostningsbase, at Netop

Solutions realiserede et positivt EBITDA på DKK 2,5 mio. og positive

pengestrømme fra driftsaktiviteten på DKK 5,0 mio. Der er primært investeret

indenfor forretningsområdet Live Chat, hvor der i 2011 blev investeret ca. DKK

13 mio. i en række initiativer, der skal positionere produktet Netop Live Guide

som en af de primære aktører i Live Chat markedet. Live Chat markedet er i

kraftig vækst, og på sigt rummer det både alene og i kombination med de øvrige

forretningsområder, et stort indtjeningspotentiale for Netop Solutions.

Kurt Bager, CEO, udtaler: ” Efter vores pæne vækst i 2010 havde vi positive

forventninger til 2011, men året blev mere udfordrende end vi havde forventet,

særligt i USA, hvorfor vi må realisere et mindre fald i omsætningen. Vores

stabile omkostningsbase og fokus på omkostninger generelt gjorde, at vi opnåede

et positivt EBITDA og øgede vores likvide beholdning, hvilket var vigtige

målsætninger for os. Vores to primære forretningsområder, Secure Remote Control

og Classroom Management er isoleret set en god forretning for os, og vi har i

2011 igangsat en række aktiviteter, der skal få sat gang i væksten indenfor

begge områder. Indtjeningen fra de to forretningsområder gør, at vi kan

investere betydeligt i vores nyeste forretningsområde, Live Chat, hvor markedet

er i kraftig vækst. På sigt er der et stort indtjeningspotentiale i Live Chat,

og målsætningen er at positionere vores produkt, Netop Live Guide, som en top 5

aktør i markedet indenfor 3-4 år. Det kræver, at vi investerer betydeligt i at

øge kendskabet til produktet og samtidig sikrer, at vi teknologisk er foran på

de felter hvor vi har vores styrker og er førende – primært indenfor sikkerhed,

samt audio- og videochat. I 2011 påvirkede vores investeringer i Live Chat

produktet EBITDA negativt med DKK 10 mio., men vi er sammen med bestyrelsen

enige om, at pengene skal ud og arbejde i områder, der vil medvirke til at få

selskabet tilbage på et højt indtjeningsniveau, og vi vil i 2012 investere

yderligere i takt med at omsætningen øges.”

Hovedpunkter for 2011

-- Netop Solutions anvendte 2011 til at konsolidere og investere i de af

selskabets fokusområder, der i fremtiden skal skabe vækst i omsætningen, og

har gennem hele året fastholdt et højt aktivitets- og investeringsniveau.

Selskabet har en stabil omkostningsbase og ingen rentebærende gæld, og

bestyrelsen og ledelsen besluttede i forbindelse med revidering af den

fremtidige strategi at øge investeringerne indenfor især Secure Remote

Control og Live Chat segmenterne, hvilket skal skabe grundlag for den

fremtidige vækst.

-- Netop Solutions målsætning for 2011 var vækst i omsætningen, et positivt

EBITDA samt generering af positive pengestrømme fra driftsaktiviteten. Året

blev dog mere udfordrende end forventet, hvilket specielt var gældende på

det amerikanske marked.

Den samlede omsætning blev i 2011 på DKK 88,3 mio.mod DKK 92,1 mio. i 2010.

Udviklingen i omsætningen kan primært tilskrives et fald i omsætning på

Secure Remote Control på grund af forværrede markedsforhold, primært i USA,

kombineret med en lavere dollarkurs.

-- EBITDA udgjorde for 2011 DKK 2,5 mio., mod DKK 8,2 mio. i 2010, hvor EBITDA

for 2010 var påvirket af en ekstraordinær engangsomkostning på DKK 4,7 mio.

for salget af Mobile / Embedded. EBITDA for 2011 er således på niveau med

selskabets forventninger.

-- Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde i 2011 DKK 5,0 mio. mod DKK 5,6

mio. i samme periode sidste år.

-- Årets resultat efter skat udgjorde DKK minus 11,3 mio. mod DKK 0,9 i 2010.

-- Omsætningen inden for Secure Remote Control-forretningsområdet, der er

Netop Solutions største forretningsområde, udgjorde i 2011 DKK 48,4 mio.

mod DKK 53,0 mio. året før svarende til et fald på 8,5%. Justeret for

valutakurspåvirkninger var omsætningsnedgangen på 6,4% . Det var specielt

det amerikanske marked, hvor salget faldt med 18% i lokal valuta, der trak

ned, hvilket primært skal tilskrives forværrede markedsforhold i

kombination med en lavere dollarkurs og nogle organisatoriske udfordringer

i USA. Omsætningen i EMEA-regionen steg med 3%. Det er fortsat selskabets

opfattelse, at valgte strategi med fokus på Enterprise-segmentet er

korrekt, og selskabet vurderer, at der stadig eksisterer et uudnyttet

potentiale i Enterprise-markedet, hvor Netop Solutions’ produkter er godt

positioneret.

-- Omsætningen inden for forretningsområdet Classroom Management, hvor Netop

Solutions i 2011 har markedsført og solgt produkterne Netop School, Netop

Vision og Netop MyVision udgjorde i 2011 DKK 34,1 mio. mod DKK 36,6 mio.

året før svarende til et fald på ca. 6,8%. Justeret for

valutakurspåvirkninger var nedgangen på 3,0%. Omsætningen i USA, i lokal

valuta, steg 3% i forhold til 2010 imens omsætningen i EMEA-regionen faldt

med 7% i forhold til 2010 primært forårsaget af den negative

konjunkturudvikling i Sydeuropa.

-- Omsætningen inden for forretningsområdet Live Chat udgjorde i 2011 DKK 3,4

mio. mod DKK 2,6 mio. i 2010, hvilket svarer til en stigning på 31%. Netop

Live Guide er primært blevet solgt i Danmark, hvor produktet har opnået en

god modtagelse, og Netop Solutions har i 2011 ligeledes påbegyndt

bearbejdningen af både det amerikanske og engelske marked. Der er i 2011

investeret betydeligt i forretningsområdet, hvilket vil fortsættes i 2012,

idet Live Chat-markedet rummer et særdeles stort potentiale. Ledelsen

forventer, at Live Chat-forretningsområdet vil udgøre en stadig større del

af koncernens samlede omsætning, og har som målsætning at positionere Netop

Solutions som en top 5-leverandør af Live Chat-løsninger.

Nøgletal for 4. kvartal 2011

-- Omsætningen i 4. kvartal 2011 endte på DKK 24,6 mio. mod DKK 25,9 mio. i

samme periode 2010.

-- EBITDA for 4. kvartal 2011 blev DKK 1,9 mio. mod DKK 2,5 mio. i samme

periode sidste år.

-- Pengestrømme fra driftsaktivitet var DKK 2,7 mio., mod DKK 4,8 mio. i samme

periode sidste år.

Forventninger til 2012

I 2011 igangsatte Netop Solutions en række investeringsinitiativer for at

intensivere indsatsen på de enkelte forretningsområde

Inden for Secure Remote Control vil Netop Solutions fortsat have fokus på salg

til Enterprise-segmentet, hvor selskabets produkter er velpositionerede til at

løse de særlige behov, som disse kunder efterspørger i forhold til kompleksitet

og sikkerhed. En række nye versioner med platformssupport af iOS og Android,

samt en opdateret brugergrænseflade lanceres i 2012. Det vurderes dog, at det

amerikanske marked stadig vil være præget af en hvis tilbageholdenhed, men med

de igangsatte initiativer, samt de øgede ressourcer inden for salg og

marketing, forventer Netop Solutions at omsætningen i Secure Remote Control

segmentet vil øges med ca. 7-12 % i forhold til 2011.

Inden for Classroom Management-området forventes lanceringen af produktet

Vision Pro at øge efterspørgslen fra især det amerikanske marked. I

EMEA-regionen forventes markedet at udvikle sig mere fladt, idet de offentlige

budgetter forventes stadig at være under pres. Samlet forventes der i 2012

vækst i Classroom Management-forretningsområdet på ca. 7-12 % i forhold til

2011.

Netop Solutions har i 2011 investeret kraftigt i Live Chat-produktet, og i 2012

vil der blive fokuseret yderligere på at øge kundedatabasen betydeligt. Dette

skal ske ved at investere kraftigt i salgsfremmende aktiviteter og

marketingkampagner. Markedet er i kraftig vækst, og der kan spores øget

interesse for Netop Solutions’ produkt blandt kunderne. På denne baggrund

forventer selskabet en markant vækst, som inden for det kommende år skal

fordoble omsætningen i Live Chat-forretningsområdet.

På baggrund af de tiltag, som Netop Solutions har igangsat, forventes en samlet

omsætning på DKK 95-105 mio. i 2012. Med udgangspunkt i de vedtagne

investeringsplaner, som også sigter mod at sikre yderligere vækst i 2013,

forventes et EBITDA i niveauet DKK 0-5 mio., hvor der i takt med realiseringen

af en vækst i omsætningen vil blive foretaget yderligere investeringer, primært

indenfor Live Chat segmentet. Forventningen til omsætningen i 2012 er baseret

på en USD/DKK-kurs på DKK 5,30. Ved anvendelse af en USD/DKK-kurs på 5,40

forventes omsætning og EBITDA i 2012 forøget med henholdsvis ca. DKK 0,9 mio.

og ca. DKK 0,3 mio.

Netop Solutions A/S

Netop udvikler og sælger software-løsninger, der giver mulighed for hurtig,

sikker og stabil overførsel af video, skærmbilleder, lyd og data mellem to

eller flere computere. Selskabet har tre forretningsområder: Secure Remote

Control, Classroom Management og Live Chat. Netop Remote Control er den mest

skalerbare og sikre løsning på markedet for fjernbetjening i dag. Og flere end

halvdelen af Fortune 100 benytter sig af denne unikke løsning. Netop Remote

Control hjælper virksomheder verden over med at skære i supportomkostninger og

leve op til strenge sikkerhedskrav. Med de markedsledende Classroom

Management-løsninger til det digitale klasseværelse hjælper Netop elever og

lærere i 75 lande med at opnå resultater gennem virtuel undervisning. Højere

effektivitet og karakterer er blot nogle af resultaterne. Netops Live

Chat-løsning, Netop Live Guide, er en unik chat-løsning, som giver virksomheder

mulighed for at tilbyde en bedre kundeservice, øge effektiviteten og salget

samt konvertere online besøgende til kunder. Netop beskæftiger ca. 130 ansatte

og har datterselskaber i USA, England, Rumænien, Kina og Schweiz. Selskabet

sælger sine løsninger til offentlige og private kunder i mere end 80 lande.

Netop Solutions A/S er noteret på Københavns Fondsbørs OMX. I 2011 omsatte

Netop for DKK 88,3 mio. Læs mere på: www.netop.com.

Kontakt

Administrerende direktør Kurt Bager

Telefon: 45 90 25 25

E-mail:kgb@netop.com

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
10 dec
VWS
Der er simpelhen så meget støj i marked omkring Vestas. Prøv at vurdere disse få tal, og din beslutn..
26
12:26
FING-B
Hvem tør efterhånden investere på børsen, med dette ufatteligt ødelæggende shorting og naked-short v..
23
08 dec
ZEAL
Der er et stykke historie omkring Zealand Pharma som jeg ikke har set nogen analytikler eller andre ..
23
07 dec
VWS
Hold nu. Nu er de støjende skribenter endelig sendt i karantæne og der er en helt anden ro i debatte..
19
10 dec
VELO
  @djks Tak for dine altid velovervejede indlæg, som er af stor betydning for debatten, idet man som..
18
12 dec
BAVA
Prøver du at dække dig ind under Bavarian for at undgå at vi snakker om dine enorme tab i Matas og R..
17
10 dec
NOVO-B
En julehilsen fra alpehue, og  et "Olympic" tillykke til Novo, dens aktionærer og verdens diabetespa..
17
07 dec
VELO
Lidt spændende læsning og et overblik over det kæmpe potentiale som ligger i Veloxis.    https://www..
16
09 dec
VWS
Lad mig prøve vs. Vestas at tage "prispres" fra en anden side, for der er også prispres i USA !!   M..
14
07 dec
VWS
Lyt til amerikanerne. De ved trods alt hvad de taler om. Alle er vel enige om at PTC fortsætter uæn..
14

Novo-rival spår effekt af ugentligt GLP-1 på linje med Ozempics

13-12-2017 13:30:09
Novo Nordisks store franske rival Sanofi forudser, at dens ugentlige GLP-1-analog, Efpeglenatid, har en effekt på langtidsblodsukkeret, der er på linje Novos nye ugentlige diabetes 2-middel Ozempic, som tilhører samme lægemiddelklasse.Det fremgår af en præsentation under et analytikerarrangement onsdag, hvor Sanofi fremlægger sin forsknings- og udviklingsstrategi for de kommende år.Sanofi indledte..

Novo-rival er på vej med nye studier i fedme og leversygdommen NASH

13-12-2017 09:56:25
Novo Nordisks store franske rival, Sanofi, vil ligesom Novo i de kommende år også fokusere på udviklingen af fedmemedicin og medicin til behandling af leversygdommen, NASH.Det fremgår af en pressemeddelelse i forbindelse med et analytikerarrangement onsdag, hvor Sanofi vil præsentere sin forsknings- og udviklingsstrategi for de kommende år.Sanofis udviklingsindsats inden for forretningsområdet, di..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Vestas får sin største ordre nogensinde i Indien - NY
2
Aktier/tendens: Genmab og Vestas fortsætter i fokus
3
Vestas rykker nærmere kæmpekontrakter i New Mexico og Texas
4
Vestas ejer mere end 5 pct. egne aktier efter opkøb
5
Novo-rival er på vej med nye studier i fedme og leversygdommen NASH

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2017  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Morningstar.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
13. december 2017 19:40:31
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20171124.1 - EUROWEB5 - 2017-12-13 19:40:31 - 2017-12-13 19:40:31 - 1 - Website: OKAY