25 maj: Parken: Carsten V. stopper nok som FCK-træner
25 maj: Carsten V. stopper nok som FCK-træner (NY)
25-05-2012 16:25:00

Morningstar: Sampension til tops målt på afkast

Danmarks tredjestørste pensionsselskab Sampension kommer stærkt ud af en ny kvartalsanalyse fra analysehuset Morningstar. Morningstar har set nærmere på markedsrenteprodukter i den danske pensionsbranche – og i særdeleshed på den del af markedet, hvor kunderne selv er med til at træffe beslutning om risikoprofil og investering i enkeltefonde.

Ifølge investeringsdirektør i Sampension Henrik Olejasz Larsen er der to helt afgørende faktorer, når afkastet i unit link-ordninger genereres.

- Den ene er omkostningerne. Den anden faktor er evnen til at vælge den rigtige kapitalforvalter, siger Henrik Olejasz Larsen.

For første gang kan Morningstar fremvise en seksårig historik for pensionsselskabernes egne fonde med henholdsvis lav, middel og høj risiko. Der er over årene skabt ganske betydelig variation i afkastet på tværs af selskaberne, konkluderer analysen.

Et eksempel er kategorien høj risiko, hvor Sampension indtager en klar førsteplads med et afkast på 26,1 pct. over seks år. Til sammenligning er investorerne i Nordeas højrisikoprodukt blevet belønnet med 1,4 pct. i samlet afkast, lyder det i analysen fra Morningstar.

- En af årsagerne er vores forvalter på emerging markets, som år efter år har formået at klare det bedre end markedet. Det smitter af på det samlede afkast, siger Henrik Olejasz Larsen.

Også i andre kategorier ligger Sampension godt.

/ritzau/FINANS

Claus Mikkelsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Kommentarer

#1 | fredag 9 aug (11:07)
Kære Med-EuroInvester brugere.

Jeg er kunde i Sampension via min arbejdsplads. Dette er sådan set ok. Dog har jeg valgt at benytte deres UnitLink ordning. Jeg synes udgifterne til Sampension UnitLink, når jeg gennemfører en handel, er urealistiske høje.

Jeg synes der er ret uforståeligt, at Sampension altid "snupper" 0,5% i omkostning (plus kr. 50 i gebyr) fra mig når jeg gennemføre en handel imellem to puljer. Da der ikke er noget loft over denne omkostning, aflevere jeg altid kr. 550,- til Sampension, hver gang jeg flytter kr. 100.000 rundt imellem deres puljer.

Omkostningen afregnes altid, uden skelen til om jeg har overskud eller underskud. Derved kan jeg reelt aflevere min pension til Sampension over tid, hvis jeg ikke passer på.

Jeg synes det er meget frustrerende, idet jeg jo ikke belaster Sampension med hensyn til rådgivning mv. når jeg handler. Jeg "bestemmer selv" i Unitlink, men ordningen er jo en pengemaskine for selskabet. Det er ihvertfald min oplevelse.

_ Hvad har andre af oplevelser på dette omåde ??








#2 | fredag 9 aug (11:15)
DK11822:
Kære Med-EuroInvester brugere.

Jeg er kunde i Sampension via min arbejdsplads. Dette er sådan set ok. Dog har jeg valgt at benytte deres UnitLink ordning. Jeg synes udgifterne til Sampension UnitLink, når jeg gennemfører en handel, er urealistiske høje.

Jeg synes der er ret uforståeligt, at Sampension altid "snupper" 0,5% i omkostning (plus kr. 50 i gebyr) fra mig når jeg gennemføre en handel imellem to puljer. Da der ikke er noget loft over denne omkostning, aflevere jeg altid kr. 550,- til Sampension, hver gang jeg flytter kr. 100.000 rundt imellem deres puljer.

Omkostningen afregnes altid, uden skelen til om jeg har overskud eller underskud. Derved kan jeg reelt aflevere min pension til Sampension over tid, hvis jeg ikke passer på.

Jeg synes det er meget frustrerende, idet jeg jo ikke belaster Sampension med hensyn til rådgivning mv. når jeg handler. Jeg "bestemmer selv" i Unitlink, men ordningen er jo en pengemaskine for selskabet. Det er ihvertfald min oplevelse.

_ Hvad har andre af oplevelser på dette omåde ??








Gebyr drib eller ej - hvor har du forestilelt dig at Sampension skulle skaffe deres indtægter fra hvis ikke det er fra deres kunder. Når du ændrer på din sammensætning så sælger du jo faktisk nogle papirer og køber nogle andre - dette skal sampension så ud og effektuerer for dig efterfølgende og der betaler de jo et eller andet kurtage - Men hvis du ændrer på det hver måned så løber det jo op - men så må det være fordi du har valgt et forkert produkt - den er jo alt andet lige indrettet efter din risiko profil - og så burde du ikke ændrer på det i tide og utide.

Ændringsmuligheden er jo egentlig beregnet til når du for alvor vil vælge om, ja så findes den mulighed, det er ikke som sådan beregnet til daytrading.

Men hvis du er tilpads utilfreds med det, så skal du tale med din arbejdsgiver om at få lov til at bruge en alternativ leverandør

#3 | fredag 9 aug (11:59)
Solhjem:

Gebyr drib eller ej - hvor har du forestilelt dig at Sampension skulle skaffe deres indtægter fra hvis ikke det er fra deres kunder. Når du ændrer på din sammensætning så sælger du jo faktisk nogle papirer og køber nogle andre - dette skal sampension så ud og effektuerer for dig efterfølgende og der betaler de jo et eller andet kurtage - Men hvis du ændrer på det hver måned så løber det jo op - men så må det være fordi du har valgt et forkert produkt - den er jo alt andet lige indrettet efter din risiko profil - og så burde du ikke ændrer på det i tide og utide.

Ændringsmuligheden er jo egentlig beregnet til når du for alvor vil vælge om, ja så findes den mulighed, det er ikke som sådan beregnet til daytrading.

Men hvis du er tilpads utilfreds med det, så skal du tale med din arbejdsgiver om at få lov til at bruge en alternativ leverandør

Tak for dit svar. Nu ved  jeg jo ikke om du selv har en Unit Link ordning eller ej. Fakta er, at en Unit Link indehaver, betaler omkostninger på lige fod med de andre pensionskunder.

Derudover handles pujlerne jo ikke til indre kurs. Puljerne handles til en højere "købkurs" og lavere "salgskurs". Denne forskel burde jo være nok til at dække investeringsforeningen omkostninger ind. (I øvrigt er det jo Sampensions egne pujle der handles.) Jeg synes dermed Sampension tjener rigeligt af penge på de forsikringersprodukter og de omkostninger jeg har hos dem.

Grunden til jeg oprettede indlægget er, at jeg mener Unit Link ordningerne generelt er udformet på en måde, hvor Pensionselskaberne nyder alt for godt af ordningen. Jeg får en frihed til selv at bestemme, nuvel, men prisen er jo urealistisk høj for modydelsen.

Jeg betaler gerne penge for ydelser/ services, hvis jeg modtager noget retur (fx skat o.l) Det er mener jeg ikke er tilfældet med Unit Link ordning, idet man pålægges en ekstra omk på 0,5% ved alle handler.

Jeg søger at høre hvad andres oplevelser er med dette problem? Tak.


#4 | fredag 9 aug (13:41)
DK11822:

Tak for dit svar. Nu ved  jeg jo ikke om du selv har en Unit Link ordning eller ej. Fakta er, at en Unit Link indehaver, betaler omkostninger på lige fod med de andre pensionskunder.

Derudover handles pujlerne jo ikke til indre kurs. Puljerne handles til en højere "købkurs" og lavere "salgskurs". Denne forskel burde jo være nok til at dække investeringsforeningen omkostninger ind. (I øvrigt er det jo Sampensions egne pujle der handles.) Jeg synes dermed Sampension tjener rigeligt af penge på de forsikringersprodukter og de omkostninger jeg har hos dem.

Grunden til jeg oprettede indlægget er, at jeg mener Unit Link ordningerne generelt er udformet på en måde, hvor Pensionselskaberne nyder alt for godt af ordningen. Jeg får en frihed til selv at bestemme, nuvel, men prisen er jo urealistisk høj for modydelsen.

Jeg betaler gerne penge for ydelser/ services, hvis jeg modtager noget retur (fx skat o.l) Det er mener jeg ikke er tilfældet med Unit Link ordning, idet man pålægges en ekstra omk på 0,5% ved alle handler.

Jeg søger at høre hvad andres oplevelser er med dette problem? Tak.


Jeg er enig. Dog ikke i Sampension, men tvunget i Danica - der som bekendt er dyr, for til gengæld at præstere afkast i den dårlige ende sammenlignet med konkurrenterne - via arbejdsgiver. I nogle år havde jeg deres unit link produkt samtidig med en almindelig garanteret opsparing, der senere blev konverteret til en Balance. Det var Danica der sammensatte porteføljen og meget tankevækkende var den kun bemærkelseværdig på et punkt: omkostningerne var eksorbitante. Nu har jeg kun Balance produktet.

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
16:38
BIOPOR
Til dem der måtte være interesseret så har jeg skrevet lidt om Bioporto GF og min efterfølgende snak..
15
18 apr
VWS
Der har ikke været skrevet meget om hvad det nye MHI Vestas JV vil i Kina. Det har været nævnt kort ..
15
20 apr
GEN
Jeg er normalt ikke så let irritabel, men nu må det snart være nok. Igennem den sidste måned har j..
14
22 apr
GEN
Lad nu være med at træde hinanden over tæerne gang på gang i jagten på, hvem som har mest ret. Det e..
12
21 apr
EI
Jeg syntes, at mange af bemærkningerne ovenfor viser, at janteloven stadig er gældende. "Han skal ik..
9
21 apr
E:BARC
Normal 0 21 false false false NO-BOK X-NONE X-NONE ..
9
18 apr
VWS
Den overvejelse vil jeg i bedste fald kalde irrelevant. For det første er længder af kyststrækninger..
9
22 apr
GEN
Hvis GW kun skulle udtale sig om de aktier, han virkelig ejer ville der blive meget tomt på disse si..
8
21 apr
EI
Kanonkaj - Så skal du da også have et stort til lykke. Jeg kan vel så bare sige at "Det er helt kano..
8
21 apr
TOPO
Jeg er meget enig. Hvis man ser på det tilsendte materiale, så får vi som Topo-aktionærer +50% ift. ..
8

Migatronic er kommet planmæssigt igennem første kvartal

23-04-2014 16:37:29
Den nordjyske svejsemaskinfabrik Migatronic har i første kvartal oplevet "en positiv udvikling i såvel omsætning som indtjening i forhold til 2013".Det fremgår ..

Coloplast tager teten efter konkurrentnyt

23-04-2014 12:42:47
Et par lovende regnskaber fra et par af Coloplasts konkurrenter har medvirket til at sende medicoaktien til tops på det danske aktiemarked onsdag.Coloplast stig..

Aktier/middag: Investorerne slår koldt vand i blodet

23-04-2014 11:16:39
Efter en tirsdag hvor de danske og europæiske aktier blev sendt markant frem, er der mere ro på onsdag. Samlet bliver det til en lille nedgang for det toneangiv..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Aktier/tendens: Stigningerne vil løje af
2
Verdens største biotekselskab skuffer
3
Aktier/middag: Investorerne slår koldt vand i blodet
4
Største stigning i 14 år: Briter belønnes for tøj-entré i USA
5
Aktier/åbning: Markedet træder vande
Euroinvestor i andre lande: Euroinvestor.com | Euroinvestor.se | Euroinvestor.no | Euroinvestor.fr | Forexinvestor.com| Wisselkoersen.nl | Valuta.se | Valutaveksel.no | Divisas.es | Valute.it
Copyright Euroinvestor A/S 2014  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
23. april 2014 20:09:33
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20140324.1 - EUROWEB5 - 2014-04-23 20:09:33 - 2014-04-23 20:09:33 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x