Information fra EuroInvestor

Luk
Vi oplever i øjeblikket problemer med at vise opdaterede kurser på vores side, men arbejder på at få løst problemet så hurtigt som muligt.
17 aug: Vestas i kursmæssig genrejsning på 30 pct
17 aug: Djurslands Bank opjusterer forventninger
17-08-2012 11:06:00

Mærsk Drilling/Dir: Andet kvartals rig-problemer uundgåelige

Relateret indhold
29 apr - 
Fredagens aktier: Vestas og Danske holdt C20 i relativ ..
29 apr - 
KORR: Mærsk: Fragtrater tager stort hop mellem Asien og..
29 apr - 
Mærsk: Fragtrater tager stort hop mellem Asien og Europ..
Relateret debat
02:10 - 
  Han vil ikke svare!   Den burde ku sti..
01 maj - 
Jackpot: Skal vi to ikke blive enige om, at du ikke pos..
01 maj - 
Tja jackpot. Jeg er ked af at sige det, men Maersk er p..

Maersk Drilling kører normalt som en velsmurt maskine, der leverer solide resultater til gruppen og passer lige ind i analytikernes regneark. Det var dog ikke tilfældet i andet kvartal, hvor større reparationer af to rigge skabte tumult i tabellerne. Det er uundgåeligt, at den slags sker, og overraskelsen består i, at Maersk Drilling i de seneste år har været forskånet for den slags negative overraskelser. Det fortæller direktør for Maersk Drilling og medlem af topledelsen i A.P. Møller - Mærsk Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

I andet kvartal 2012 omsatte Drilling for 2691 mio. kr., hvilket blev omsat til et nettoresultat på 585 mio. kr. Markedet havde ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 2886 mio. kr. og et nettoresultat på 702 mio. kr. Resultaterne var ramt af reparationer på to rigge, der sendte beskæftigelsen for flåden ned på 86 pct. i kvartalet mod 97 pct. året før.

- Vi blev som sådan også overraskede, for det er aldrig med i planen. Men vi havde to rigge, som skulle flyttes fra en region til en anden. De havde gennemført lange arbejdsperioder, hvor vedligeholdet måske ikke var fulgt med, siger Claus Hemmingsen.

Der var tale om Maersk Discoverer, der skulle fra Australien til Egypten, og Maersk Endurer, der skulle fra Egypten til Cameroun. Mellem de to kontrakter skulle begge rigge i havn og gøres klar til næste kontrakt.

- Der fandt vi ud af, at der var mere vedligehold end forventet. Og i denne her industri er det sådan, at hvis man samtidig har behov for nogle dele, som man ikke vidste, man skulle bruge, så er der en del ventetid. Så vi valgte at sige, at før riggene er 100 pct. klar, ønsker vi ikke at gå på kontrakt og bore med dem. Så det gav en uventet "nedetid" for de to rigge, forklarer Claus V. Hemmingsen og fortsætter:

- Vi har arbejdet på højtryk for at få dem klar med et stort hold af ingeniører og arbejdere. Det er der nogle omkostninger til, men det værste er selvfølgelig den manglende indtjening.

For Maersk Discoverer, en dybvandsrig bygget i 2009, har den længere nedetid ingen effekt på kontrakten hos BP, der starter i tredje kvartal og løber frem til sidste i 2015.

- Det er sket helt i overensstemmelse med kunden, og Discoverer er startet efter planen i august, siger Claus V. Hemmingsen.

For Endurer, der var på kontrakt med Glencore i Cameroun, på papiret frem til første kvartal 2013, gik Maersk Drilling af kontrakt tidligere end forventet, og her har man ventet med at få en ny kunde på, indtil riggen er klar.

- Her er vi allersidst i forhandlingsforløbet, og regner med at starte op i oktober. Så vi regner med at have fuld udnyttelse i fjerde kvartal. Vi skal bare lige have blæk på papiret, inden vi kan melde det officielt ud, fortæller direktøren.

Den slags overraskelser er uundgåelige for Maersk Drilling, vurderer Claus V. Hemmingsen. Det betyder dog ikke, at man ikke har analyseret situationen i bund og prøver at undgå det i fremtiden.

- Vi har kørt snorlige i 2010 og 2011 og har været forskånet for enhver uventet nedetid. Så kommer der to rigge i 2012. Det er noget, man må påregne, sker med mellemrum. Men vi gør alt for at planlægge, at det sker så lidt som muligt. I processen har vi fundet et par systemiske ting, som nu er rettet. Andre ting har at gøre med mandskabskompetencer, som vi nu retter til. Men det er ikke noget, der gør, at vi mener, vi har et problem i hele flåden. Vi har været ude på vores andre rigge og tjekke af, fordi det har så stor en effekt, som det har, men der har ikke været noget. Det er fordi de to rigge har været udsat for en ganske hård og lang periode, afslutter Claus V. Hemmingsen.

/ritzau/FINANS

Bertil Barkholt Fruelund +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
28 apr
MAERSK-A
Københavns Kommune agter jfr DR.DK + i Børsen.dk 27/4 at sælge sine Mærsk aktier pga , at mærsk ikke..
14
30 apr
MAERSK-B
He he ...   Dit altid lyse sind er en fornøjelse at være i nærheden af overlaar !!   Du fortalte i e..
10
30 apr
MAERSK-B
Jackpot: Kære Jackpot - hvis du læser hvad du skriver, så skriver du ingen ting. Du skriver, "når de..
4
30 apr
MAERSK-B
Ja, der er mange her på EI, som der sidder og kloger sig på Mærsk/Mærskledelsen i bagklogskabens kla..
4
30 apr
MAERSK-B
Om ikke andet har du da masser af argumenter, endda solide af slagsen. Men Maersk er i den perfekte ..
4
28 apr
MAERSK-A
Synes det er fint at man stiller nogle krav til de firmaer man samarbejder med f.eks. mht forurening..
4
28 apr
MAERSK-A
Det er jo ikke Mærsk der har søgt genforhandling af skatten flere gange siden 1962 først Anker J- si..
4
28 apr
MAERSK-A
Hvem fanden er det, der har holdt hånden under den danske statskasse gennem mange år, samt en fin Op..
4
28 apr
MAERSK-A
Jeg syntes da bare Mærsk, skulle pakke sine Sydfrugter, og flytte sit hovedsæde at andet, og billige..
4
30 apr
MAERSK-B
Du kunne jo faktisk (med din fremskredne alder) have haft 3-4-5-6 børnebørn, der med stort smil på a..
3

Fondsbørsmeddelelser

Aktier/tendens: Maj ser ud til at starte godt for Danske Bank

02-05-2016 08:34:44
Ugens begyndelse tegner lyst på Holmens Kanal, hvor Danske Bank har sit hovedsæde, efter at fredagens flotte regnskab fra banken mandag har kastet en ny købsanb..

KORR: Mærsk: Fragtrater tager stort hop mellem Asien og Europa

29-04-2016 15:27:20
(Korr: rettet procenttal der var forkerte hos Journal of Commerce, red.)I den seneste uge er priserne for at fragte en container fra Asien til Europa i gennemsn..

Mærsk: Fragtrater tager stort hop mellem Asien og Europa -citat

29-04-2016 14:40:33
I den seneste uge er priserne for at fragte en container fra Asien til Europa i gennemsnit steget med hele 62 pct. Det skriver branchemediet Journal of Commerce..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Vestas-chef rygtes i spil som Ericsson-boss - citat - NY
2
Aktier/tendens: Maj ser ud til at starte godt for Danske Bank
3
Kina: Fortsat ekspansion men i kontrolleret tempo
4
Nu dykker prisen på mobilsnak og sms'er og data i hele EU
5
Puerto Ricos er havnet i økonomisk skærsild

Relaterede aktiekurser

A.P. Møller- Mærsk B A/S 9.140,00 0,2% Stigning i aktiekurs
A.P. Møller- Mærsk A A/S 8.850,00 -0,2% Fald i aktiekurs

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2016  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
2. maj 2016 10:13:50
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: ReleaseBuild_20160421.1 - EUROWEB1 - 2016-05-02 10:13:50 - 2016-05-02 10:13:50 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x