17 aug: Carlsberg: Heineken overvejer at hæve APB-bud
17 aug: Maersk Drilling/Dir: Ser ingen svækkelse af bomstærke rater
17-08-2012 12:04:00

Mærsk/SCFI: Største ratefald i tre måneder

Relateret indhold
08:44 - 
Aktier/tendens: Vestas kan komme i fokus i lysegrønt ma..
28 mar - 
Tirsdagens aktier: Genmab toppede forsigtigt C20-comeba..
28 mar - 
Første 20.000 teu-containerskib er sat i søen
Relateret debat
22 mar - 
    http://www.business.dk/energi/fuld-genopb..
22 mar - 
Vi afventer stadig at de bliver delt i 2 selskaber.
22 mar - 
Jeg tror, vi skal ned i 11300 igen, og jeg tror ogs&ari..

Spotraterne på ruten mellem Shanghai og Nordeuropa faldt i denne uge 107 dollar, eller 6,6 pct., til 1505 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det fremgår af data fra Shanghai Shipping Exchange.

Det er dermed det største ugentlige fald siden uge 19 i starten af maj, og spotraten mellem Shanghai og Nordeuropa er dykket til det laveste niveau siden april og 20 pct. fra toppen i slutningen af juni, hvor raten ramte 1888 dollar.

Til middelhavet var der samtidig et dyk på 3,9 pct. i spotraten til 1488 dollar per teu, mens de amerikanske spotrater faldt henholdsvis 3,6 pct. til vestkysten og 3,7 pct. til østkysten. Det samlede SCFI-indeks steg til gengæld 0,5 pct., trukket op en ratestigning på hele 58 pct. på ruten til Det Røde Hav. Det skyldes højere efterspørgsel op mod Ramadanens afslutning.

SCFI-indekset viser spotprisen på at få en container fragtet fra Shanghai til en række destinationer. Nordeuropæiske destinationer tæller 20 pct. i indekset, mens prisen til havne i Middelhavet tæller 10 pct. Ruterne mellem Asien og Europa dækker over omkring 40 pct. af kapaciteten hos A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line.

SCFI-indekset fortæller dog ikke hele historien om rederiernes indtjening, da det fokuserer særligt på spotraterne, og mange længere kontrakter ikke er indregnet. Det var en del af årsagen til, at Maersk Lines indtjening i andet kvartal skuffede, da A.P. Møller - Mærsk tidligere på ugen aflagde regnskab. Mærsk-rederiet indgår flere længere kontrakter end konkurrenterne og havde dermed ikke nydt helt så godt af de store stigninger i spotraterne i især april og juni, som analytikerne havde estimeret ud fra andre rederiers tal.

- Vores ratestigninger vil være mindre i procenttermer, end hvis du følger diverse spotrateindeks. Men det er et normalt mønster, vi har længere kontrakter en konkurrenterne, så det går langsommere op, og heldigvis har det også tidligere vist sig at gå langsommere på vej ned - ikke at vi forventer et fald, sagde Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk, tirsdag oven på regnskabet.

Mærsk-chefen gentog også flere gange, at der er behov for disciplin blandt rederierne for at bekæmpe overkapacitet på ruterne og holde raterne oppe - men det ser ikke ud til, at han har fået det ønske opfyldt, når man kigger på rateudviklingen i de seneste uger.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
25 mar
MAERSK-A
6212, når jeg læser din indlæg om DB kommer jeg ofte i tvivl om din mentale tilstand, men når du så ..
6
25 mar
MAERSK-A
Det sker næppe i 2017....eller 2018......eller 2019....osv.
1
23 mar
MAERSK-A
Hvilket betyder at een af knasterne for at udskille olie-og gasdelen utvivlsomt er høvlet af. Det bl..
1

Fondsbørsmeddelelser

Aktier/tendens: Vestas kan komme i fokus i lysegrønt marked

29-03-2017 08:44:42
En større amerikansk satsning på olie og kul kan sætte Vestas i fokus fra morgenstunden, i et marked der ser ud til at åbne i plus.Præsident Donald Trump underskrev tirsdag et dekret om at tilbagerulle centrale dele af sin forgængers, Barack Obamas, klimalovgivning. Og Trump vil blandt andet fjerne et af Obamas tiltag, Clean Power Plan, fordi det ifølge dem er en hindring for olieboring og kulmine..

Første 20.000 teu-containerskib er sat i søen

28-03-2017 16:18:00
Det første containerskib, der officielt har brudt grænsen på 20.000 tyvefodscontainere (teu) i kapacitet, er nu i søen.Det blev det japanske rederi Mitsui OSK Lines, også kaldet MOL, der tog titlen med skibet MOL Triumph.Skibet har en officiel kapacitet på 20.170 teu og er det første i en serie af seks skibe på samme størrelse, som sydkoreanske Samsung Heavy Industries bygger for MOL.Containerskib..

Mærsk/Snabe: Stolt af og ydmyg over for opgaven

28-03-2017 12:38:10
Jim Hagemann Snabe, ny bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk, træder til opgaven med stolthed og ydmyghed. Det siger han selv fra talerstolen på selskabets generalforsamling tirsdag, hvor han overtager formandsrollen fra Michael Pram Rasmussen.- Jeg er glad for den tillid bestyrelsen og hovedaktionæren har vist ved at udtrykke opbakning til mig som ny bestyrelsesformand. Jeg er stolt over men o..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Bilforhandler glæder sig til ny model: Det bliver en storsællert
2
Økonom: Frygtens indeks i bund - mulig bølgegang forude
3
Første 20.000 teu-containerskib er sat i søen
4
Genmab/fmd: Egen salgsstyrke er et realistisk mål
5
Genmab/CEO: Priserne på kræftmidler vil komme under pres

Relaterede aktiekurser

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2017  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
29. marts 2017 09:20:55
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20170324.2 - EUROWEB3 - 2017-03-29 09:20:55 - 2017-03-29 09:20:55 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x