18 okt: Jyske Bank/CEO: Vi er klar til parringsdans
18 okt: Aktier/strateg: Investorusikkkerhed flyttet fra Europa til USA
18-10-2012 10:42:00

Mærsk: Rivaler skærer i Asien-Europa-kapacitet - NY2

Relateret indhold
09 feb - 
Tirsdagens aktier: Vestas toppede i nervøst og negativt..
09 feb - 
Aktier/middag: Vestas i plus i underliggende nervøst ma..
08 feb - 
Eksportbidraget fra søtransporten faldt en smule i 2015..
Relateret debat
09 feb - 
Olieprisen falder yderligere her til aften. Smedegaard ..
09 feb - 
Har shortet lige inden luk, så jeg håber langt ned, 500..
09 feb - 
Pile, hvor har jeg påstået det??? Prøv at læse hvad jeg..

Hanjin Shipping og Evergreen følger nu i Maersk Lines fodspor og reducerer kapaciteten på containerfarten mellem Asien og Europa. Det fortæller de to asiatiske rederier i en fælles pressemeddelelse.

Hanjin og Evergreen har aflyst tre afgange ud af 13 planlagte i fjerde kvartal på deres fælles ugentlige afgang fra Kina til Europa, hvilket svarer til en reduktion på 23 pct. Én afgang i uge 41 blev aflyst, og det samme gælder afgange i uge 44 og 49, fortæller rederierne.

- Hanjin Shipping og Evergreen Line kommenterer, at de overvejer yderligere kapacitetsreduktioner på denne tjeneste, afhængigt af markedets udbud og efterspørgsel. Flere detaljer vil blive offentliggjort, når planerne er færdiggjorte, skriver rederierne i meddelelsen.

Samtidig har Hanjin skåret i sin egen Asien-Nordeuropa-rute, som går fra ni sejlinger til otte, svarende til en kapacitetsreduktion på 13 pct. i fjerde kvartal mod tredje. Den ændring træder i kraft med det samme, siger Hanjin.

Fredag meldte Maersk Line om en reduktion på 12 pct. i kapaciteten mellem Asien og Europa med fra november, hvilket fulgte en reduktion på 9 pct. i foråret på samme rute. Samtidig har Maersk Line varslet, at raterne skal stige med 500 dollar per tyvefodscontainer den 1. november, og flere rederier har fulgt trop med lignende prisforhøjelser.

Containerrederierne kæmper med en kraftig opbremsning i efterspørgslen på containerfragt, især på den travle rute mellem Asien og Nordeuropa. Ifølge Maersk Lines estimater vil der bliver fragtet 3 pct. færre containere på ruten i 2012 i forhold til 2011.

Da rederierne samtidig modtager en masse nye skibe, som blev bestilt inden finanskrisen, mens der stadig var fede tider i containerbranchen, har det ført til en voldsom ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Maersk Line modtager fra midten af 2013 og i årene frem 20 af verdens største containerskibe med kapacitet på 18.000 teu hver, og også andre rederier har flere store skibe på vej på havet.

Det er i det lys, at rederiernes kapacitetsreduktioner skal ses, da fragtraterne på Asien-Europa-ruten efter kraftige stigninger i foråret er faldet 40 pct. tilbage siden toppen i juni ifølge de seneste tal fra Shanghai Shipping Exchange. Fortsat er de dog et stykke over bunden i starten af 2012, som fulgte en ratekrig af historiske dimensioner i efteråret 2011. En ratekrig, som førte til enorme underskud, og som rederierne meget gerne vil undgå en gentagelse af i år.

A.P. Møller - Mærsks containerrederier, med flagskibet Maersk Line i front, sidder på omkring 15,4 pct. af containermarkedet ifølge tal fra Alphaliner og er dermed sektorens største. Taiwanske Evergreen indtager fjerdepladsen med en markedsandel på 4,4 pct., mens koreanske Hanjin er nr. 8 med 3,4 pct. af markedet.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
04 feb
MAERSK-B
Her i livet har vi i hovedtræk kun sorger og glæder, og vi har friheden til at fokusere på det posit..
2
04 feb
MAERSK-B
én ting er årsregnskabet som bliver møg dårligt. En anden ting er fremtidsudsigterne.   Hvis vi anta..
2
09 feb
MAERSK-B
Regnskabet præsenteres Onsdag morgen kl.8.00
1
09 feb
MAERSK-B
Pile - jeg fryder mig aldrig over at andre mister penge - ikke engang dig - men du er nok den person..
1
05 feb
MAERSK-B
Ja, det er højst usædvanligt at en aktiekurs går op and ned. Det er vist aldrig set før. Der må ligg..
1
05 feb
MAERSK-B
Og hvorfor købte de ikke Apple eller facebook da ham studenten sad i kælderen. Du udviser da rettidi..
1
04 feb
MAERSK-B
5-10 mia. kr. Er det ikke værre? I 2014 blev der nedskrevet 1,9 mia USD alene i Mærsk Oil.   Iøvrigt..
1
04 feb
MAERSK-B
Fordi de fleste af Maersk´s "ben" er tæt knyttet til olien. Dumt at de ikke også har så ideen : A.P...
1
04 feb
MAERSK-B
Stigningen i mærsk og norden kom præcis på samme tid....så lugter meget af en enkelt aktør der mener..
1
04 feb
MAERSK-B
Hapaq-Loiyd (forbandet skriveprogram);)
1

Fondsbørsmeddelelser

OPTAKT Mærsk Q4 10/2: Mærsk sejler ind i den perfekte storm

08-02-2016 15:52:46
Når A.P. Møller-Mærsk fremlægger regnskabstallene for det sidste kvartal af 2015, bliver det et regnskab, som bærer præg af, at Mærsk for tiden navigerer sig ig..

Novo betalte Kåre Schultz 72,7 mio. kr. i fratrædelse

08-02-2016 12:32:15
Novo Nordisk betalte en fratrædelsesgodtgørelse på 72,7 mio. kr. til viceadministrerende direktør Kåre Schultz, da han forlod virksomheden i slutningen af april..

Aktier/middag: Genmab og Vestas rykker dybest i panikmarked

08-02-2016 11:35:36
Genmab og Vestas dykker dybest i et aktiemarked, der mandag middag synes grebet af panik og falder til 918,9 eller med 4,0 pct. i forhold til slutniveauet freda..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
USA/Sydbank: Centralbankchef kan ikke berolige investorer
2
Vestas Q4: Flot på alle fronter
3
Vestas/Sydbank: Regnskab fortjener karakteren 12
4
Danske aktier indtager både top og bund i Europa
5
Deutsche Bank bekræfter betalingsevne

Relaterede aktiekurser

A.P. Møller- Mærsk B A/S 8.165,00 0,0% Aktiekurs uændret
A.P. Møller- Mærsk A A/S 7.965,00 0,0% Aktiekurs uændret

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2016  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
10. februar 2016 05:41:25
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20160209.2 - EUROWEB7 - 2016-02-10 05:41:25 - 2016-02-10 05:41:25 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x