18 okt: Jyske Bank/CEO: Vi er klar til parringsdans
18 okt: Aktier/strateg: Investorusikkkerhed flyttet fra Europa til USA
18-10-2012 10:42:00

Mærsk: Rivaler skærer i Asien-Europa-kapacitet - NY2

Relateret indhold
24 jun - 
Fredagens aktier: Novo klarede sig bedst efter "goodbye..
24 jun - 
Mærsk: Maersk Line-alliance bekræfter snak med koreansk..
24 jun - 
Aktier/middag: Lundbeck står alene i ellers brexit-ramt..
Relateret debat
24 jun - 
Der er ikke noget galt i Mærsk, men markedssituationen ..
24 jun - 
Bestyrelsen er endelig vågnet op. Smedegaard er fyret, ..
24 jun - 
Investor1 - jeg er meget enig.

Hanjin Shipping og Evergreen følger nu i Maersk Lines fodspor og reducerer kapaciteten på containerfarten mellem Asien og Europa. Det fortæller de to asiatiske rederier i en fælles pressemeddelelse.

Hanjin og Evergreen har aflyst tre afgange ud af 13 planlagte i fjerde kvartal på deres fælles ugentlige afgang fra Kina til Europa, hvilket svarer til en reduktion på 23 pct. Én afgang i uge 41 blev aflyst, og det samme gælder afgange i uge 44 og 49, fortæller rederierne.

- Hanjin Shipping og Evergreen Line kommenterer, at de overvejer yderligere kapacitetsreduktioner på denne tjeneste, afhængigt af markedets udbud og efterspørgsel. Flere detaljer vil blive offentliggjort, når planerne er færdiggjorte, skriver rederierne i meddelelsen.

Samtidig har Hanjin skåret i sin egen Asien-Nordeuropa-rute, som går fra ni sejlinger til otte, svarende til en kapacitetsreduktion på 13 pct. i fjerde kvartal mod tredje. Den ændring træder i kraft med det samme, siger Hanjin.

Fredag meldte Maersk Line om en reduktion på 12 pct. i kapaciteten mellem Asien og Europa med fra november, hvilket fulgte en reduktion på 9 pct. i foråret på samme rute. Samtidig har Maersk Line varslet, at raterne skal stige med 500 dollar per tyvefodscontainer den 1. november, og flere rederier har fulgt trop med lignende prisforhøjelser.

Containerrederierne kæmper med en kraftig opbremsning i efterspørgslen på containerfragt, især på den travle rute mellem Asien og Nordeuropa. Ifølge Maersk Lines estimater vil der bliver fragtet 3 pct. færre containere på ruten i 2012 i forhold til 2011.

Da rederierne samtidig modtager en masse nye skibe, som blev bestilt inden finanskrisen, mens der stadig var fede tider i containerbranchen, har det ført til en voldsom ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Maersk Line modtager fra midten af 2013 og i årene frem 20 af verdens største containerskibe med kapacitet på 18.000 teu hver, og også andre rederier har flere store skibe på vej på havet.

Det er i det lys, at rederiernes kapacitetsreduktioner skal ses, da fragtraterne på Asien-Europa-ruten efter kraftige stigninger i foråret er faldet 40 pct. tilbage siden toppen i juni ifølge de seneste tal fra Shanghai Shipping Exchange. Fortsat er de dog et stykke over bunden i starten af 2012, som fulgte en ratekrig af historiske dimensioner i efteråret 2011. En ratekrig, som førte til enorme underskud, og som rederierne meget gerne vil undgå en gentagelse af i år.

A.P. Møller - Mærsks containerrederier, med flagskibet Maersk Line i front, sidder på omkring 15,4 pct. af containermarkedet ifølge tal fra Alphaliner og er dermed sektorens største. Taiwanske Evergreen indtager fjerdepladsen med en markedsandel på 4,4 pct., mens koreanske Hanjin er nr. 8 med 3,4 pct. af markedet.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
23 jun
MAERSK-B
De er ude med en meddelelse om at de vil se på fordelene ved en opsplitning.   Smedegaard har ikke g..
3
23 jun
MAERSK-B
Smedegård har da været en katastrofe for APM. Ingen i APM's historie har leveret så dårlige resultat..
3
23 jun
MAERSK-B
Ja, det er det største aktiv mange skribenter her på debatten ligger inde med. Nemlig, at være bagkl..
2
23 jun
MAERSK-B
Ja, det er utroligt så mange potentielle topledere der er her på siden. At se i bakspejlet er nu ogs..
2
23 jun
MAERSK-B
De sidste 2 skribenter har åbenbart ikke opdaget, at der har været en krise i containerfragt og en o..
2
23 jun
MAERSK-B
eller trukket ned over hovedet
2
21 jun
MAERSK-B
Rart at se tilbagekoebte aktier blive anulleret og ikke givet til ledelsen som bonus.
2
24 jun
MAERSK-B
Da man sidst snakkede om at vil splitte Mærsk koncernen, kom man frem til det vil øge værdien med op..
1
24 jun
MAERSK-B
Tillykke Ensten med de flotte køb, dejligt at se nogle holder hoved koldt og køber nå¨andre paniker,..
1
24 jun
MAERSK-B
Hva' faen. Er Smedegaard blevet genansat ??   Og hvor er Jytte ??  
1

Fondsbørsmeddelelser

Mærsk: Maersk Line-alliance bekræfter snak med koreansk rederi

24-06-2016 13:16:49
Maersk Lines alliance, 2M, bekræfter, at den er i samtaler med det sydkoreanske containerrederi Hyundai Merchant Marine (HMM), som har givet udtryk for, at det ..

Aktier/middag: Lundbeck står alene i ellers brexit-ramt marked

24-06-2016 11:29:05
Der er store fald på det danske aktiemarked fredag ved middagstid, hvor investorerne har en generel tendens til at søge væk fra de mere risikobetonede papirer, ..

Brexit/aktiechef: Alle aktier rammes - defensive mindst

24-06-2016 08:26:08
Alle aktier vil blive ramt af den megastore nedtur som aktiemarkedet ventes at stå over for ved åbningen kl. 9.00.Det vurderer afdelingsdirektør i Sydbank Ole K..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge

Relaterede aktiekurser

A.P. Møller- Mærsk B A/S 8.860,00 -3,1% Fald i aktiekurs
A.P. Møller- Mærsk A A/S 8.540,00 -3,0% Fald i aktiekurs

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Copyright Euroinvestor A/S 2016  Disclaimer Privatlivspolitik
Aktieinformation leveres af Interactive Data.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
26. juni 2016 13:44:12
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20160622.1 - EUROWEB3 - 2016-06-26 13:44:12 - 2016-06-26 13:44:12 - 1 - Website: OKAY

Når du besøger Euroinvestor.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies på Euroinvestor.dk her

x