03 jul: Råvaregigant falder tungt på børsen efter sag om hvidvask
03 jul: Hollandsk teknologiselskab straffes for nedjustering
03-07-2018 11:49:51

Shipping/Bimco: Handelskrigens effekt er begrænset set på volumen

Relateret indhold
Relateret debat
04 jun - 
De fleste herinde har været imod DSV og sagt den skal s..
04 jun - 
Vi virker til at være enige i både RTX og D..
04 jun - 
Skal vi i arkivet og finde alle de gange, du har fejlet..

Den verserende handelskrig mellem USA og Kina og EU har gjort ondt på aktiekurserne hos shippingselskaberne, der transporterer varer rundt på verdenshavene. Men når man kigger på de volumener, der transporteres, er effekten begrænset. Dog kan konflikten have en effekt på distancerne, som selskaberne skal tilbagelægge for at transportere varerne.

Det vurderer Peter Sand, der er chef-shippinganalytiker hos lobbyorganisationen Bimco.

- Handelskrigen tilføjer usikkerhed i shippingindustrien, da den forvrider fri bevægelighed, ændrer ruterne og gør det vanskeligt for shippingoperatører at positionere skibene på markedet.

- Tørlastsfragten er allerede blevet ramt af stål- og aluminiumstarifferne og vil blive ramt igen, når yderligere told kommer i juli. Men effekten på tørlastsindustrien er begrænset, når man kigger på volumen, siger Peter Sand i en kommentar.

Den første runde af told ramte stål- og aluminiumsprodukter. Peter Sand konstaterer, at disse varer tilsammen udgjorde 0,5 pct. af den samlede fragt af tørlast i 2017.

Efter mislykkedes forhandlinger mellem USA og Kina besluttede USA at lægge yderligere 25 pct. told på kinesiske varer for 50 mia. dollar - primært maskiner og elektronik. Tidspunktet for indtrædelsen af denne told kendes ikke, men Peter Sand pointerer, at denne runde af told vil ramme containerfragten.

Tolden er delt op i to, og den første liste med varer er på 34 mia. dollar. Peter Sand peger på, at det svarer til 4,2 pct. af den importerede søtransport på den amerikanske vestkyst i 2017. Den anden liste på 16 mia. dollar svarer til 1,7 pct. af importen til USA.

DISTANCERNE KAN BLIVE KORTERE

Den anden liste af told, som USA har planlagt, vil ifølge Peter Sand ramme tank- og gasfragtindustrien med ændrede ruter. Den amerikanske olieeksport, som primært er drevet af Kina, er den industri, der ventes at blive påvirket mest. Kina aftog 25 pct. af den amerikanske olieeksport til søs i 2017 målt på mængder.

- Kina er centrum for shipping i både tørlastsindustrien og råolieindustrien. De pålagte tariffer vil ikke påvirke Kinas efterspørgsel, men i stedet føre til ændringer i handelsbaner, og derfor skal man kigge på distancerne. Hvis Kina går tilbage til Vestafrikansk olie, vil en tredjedel af afstanden på ruterne gå tabt, siger Peter Sand.

USA har også kastet skyts efter sine nabolande Canada og Mexico, og naboerne har ikke været sene til at svare igen. Men disse toldtiltag vurderes af Peter Sand til at have en begrænset effekt for shippingindustrien, da meget af transporten foregår via jernbane eller lastbil.

- På trods af at effekten på shippingindustrien er begrænset, så bliver handlen mellem landene mere besværlig og mindre blomstrende, når handelsbarrierer bliver rejst, siger Peter Sand.

Peter Sand konstaterer, at tørlastsfragten vil blive hårdest ramt med hensyn til mængder både i planlagte og allerede indførte tiltag. Men han hæfter sig ved, at produkterne, som tiltagene er målrettet, kun udgør en minimal mængde af den samlede transport. Det samme gør sig gældende for containerfragten.

/ritzau/FINANS

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
16 jul
MAERSK-A
Hvad er formålet med dit indlæg, det virker en smule overgearet, er det røget et par pilsnere for me..
5
16 jul
MAERSK-A
Du troller løs, hver gang den er nede med 1-2 pct. Du kunne gøre dig den ulejlighed at redegøre for ..
4
13 jul
MAERSK-B
De skal have en købmand ved roret - DONG gjorde det rigtigt så kan Mærsk også gøre det rigtigt - fle..
2
13 jul
MAERSK-B
Man ænder vel ikke trategi fra dag til dag? De er vis bare et spørgsmål om tid og pris indtil Drilli..
2
16 jul
MAERSK-A
Det er jo ingenting tilbage i Maersk undtagen regninger fra overinvestering inden olie, et dusin hal..
1
16 jul
MAERSK-A
Maersk er en herreløs pengetank med enorm gæld. Selskabet er et tag-selv-bord for Mckinsey-typer med..
1
13 jul
MAERSK-B
Jada, plus en købsanbefaling fra både GS og Fearnely. Barrieren for upside er dog sat på 10k.
1

Fondsbørsmeddelelser

#

EuroInvestor: I fokus
#

#

EuroInvestor: I fokus
#

#

EuroInvestor: I fokus
#

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Danske Bank skuffer i andet kvartal og skruer lidt ned for prognosen
2
Aktier/tendens: Danske Bank tager fokus op til forventet grøn åbning
3
Danske Bank/Jyske: Elendigt kvartal - skuffer på næsten alle parametre
4
Aktier/åbning: Danske Bank skraber bunden i generelt negativt C25
5
Ericsson overraskede analytikerne

Relaterede aktiekurser

DSV A/S 510,80 0,0% Aktiekurs uændret
D/S Norden 112,80 -1,1% Fald i aktiekurs
A.P. Møller - Mærsk B A/.. 8.242,00 2,1% Stigning i aktiekurs
A.P. Møller - Mærsk A A/.. 7.820,00 1,8% Stigning i aktiekurs
Dampskibsselskabet Norde.. 114,00 0,4% Stigning i aktiekurs
A P Moller Maersk B Ord .. 8.234,00 2,0% Stigning i aktiekurs
A P Moller Maersk Ord Sh.. 7.790,00 1,4% Stigning i aktiekurs

Køb- og salgsanbefalinger

  • Trend
  • Pengemaskinen

Seneste nyheder


Copyright Euroinvestor A/S 2018  Disclaimer  |  Cookie- og privatlivspolitik  |  Persondatapolitik
Aktieinformation leveres af Morningstar.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
18. juli 2018 22:23:24
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20180712.1 - EUROWEB2 - 2018-07-18 22:23:24 - 2018-07-18 22:23:24 - 1 - Website: OKAY