Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder og danskernes privatøkonomi. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.
Jakob Westh Christensen, eToros nordiske markedsanalytiker, har næsten ti års erfaring fra de globale finansielle markeder, bl.a. fra Deloitte Corporate Finance og Danmarks Nationalbank. Han er uddannet fra Copenhagen Business School og er en regelmæssig kommentator på de danske, nordiske og globale finansielle markeder
DSV-aktien har været en af de bedste performere på C25-indekset i år, ikke mindst på grund af opkøbet af verdens fjerdestørste speditør, den tyske DB Schenker. Aktien steg markant i takt med, at feltet af mulige købere til DB Schenker blev indsnævret. Ved annonceringen af overtagelsen i starten af september oplevede vi en yderligere kursstigning på ca. 10 pct.
Købsprisen på 14,3 mia. euro (ca. 110 mia. kr.) rejser naturligvis spørgsmålet om, hvorvidt investeringen vil kunne tjene sig selv hjem. Med aktien, der er sendt op med over 20 pct. siden annonceringen, er investorerne ikke i tvivl om at opkøbet vil skabe yderligere værdi for DSV-aktien.
Med DB Schenkers værdiansættelse svarende til 14 gange selskabets årlige driftsindtjening virker handlen
fornuftig, men ikke nødvendigvis et tilbud. DB Schenker har været igennem en omfattende salgsproces
med konkurrence fra blandt andet Mærsk og en række kapitalfonde.
Værdien af DB Schenker er blevet godt testet og afspejler en fair markedsværdi. Spørgsmålet er, hvorfor markedet alligevel tager så godt i mod opkøbet. Det kan skyldes, at som strategisk køber er DSV stærkt positioneret til at skabe yderligere værdi.
I det omfang DSV kan opnå omkostningssynergier, men især indføre deres best practices og drifte DB Schenker mere effektivt, er potentialet betydeligt. DSVs driftsmargin er på omkring 10 pct. - dvs. for hver 100 kr. de omsætter, har de en driftsindtjening på ca. 10 kr.
Det er markant højere end DB Schenkers på ca. 6 pct., og indikerer, at der er store muligheder for at effektivisere det tyske statsejede selskab. Ledelsen er ambitiøs og forventer at kunne løfte DB Schenkers marginer til DSV’s niveau inden for tre år efter transaktionen er gennemført.
Hvis dette lykkes, kan den ekstra indtjening være betydelig. Over det sidste år har DB Schenker leveret en driftsindtjening på lige over 1,0 mia. euro, men havde de haft samme stærke margin som DSV, kunne indtjeningen have nærmet sig 1,9 mia. euro.
Dette skal ses i lyset af DSV's egen driftsindtjening på ca. 2,2 mia. euro det seneste år. En vellykket integration af det tyske selskab vil dermed kunne give et markant løft til DSV's bundlinje. Det er denne fremtidige indtjeningsforbedring, som investorerne med rette tager forskud på og indpriser ved at sende aktien til nye højder.
Som investorer må vi dog væbne os med tålmodighed. Transaktionen forventes først afsluttet i andet kvartal af 2025, og det kan tage op mod tre år, før DB Schenker når samme indtjeningsniveau som DSV. DSV har en særdeles velsmurt M&A-maskine med en lang række succesfulde opkøb og integrationer bag sig.
Dette opkøb er dog af en helt anden kaliber. Selvom risikoen for, at DSV har overbetalt for DB Schenker, synes at være minimeret, kan prisen stadig vise sig høj, hvis de forventede synergier bliver betydeligt forsinkede eller vanskeligere at realisere end forventet.
