Enhver virksomhed starter med en idé – en idé, der over tid udvikler sig til et produkt eller en tjeneste.
Men for at virksomheder for alvor kan blomstre og vokse, har de ofte brug for én afgørende ingrediens: kapital.
I de tidlige stadier kommer denne finansiering typisk fraventurekapitalfirmaer, der er villige til at løbe risikoen ved at investere i unge virksomheder, hvor produkterne endnu ikke er fuldt udviklede eller bredt tilgængelige.
Virksomheder, der beviser deres levedygtighed og opnår en vis omsætning, har traditionelt valgt at fortsætte deres vækstrejse gennem en børsnotering (IPO), hvor aktier sælges til en bred vifte af investorer.
Men siden den globale finanskrise har virksomheder valgt at børsnotere sig senere og senere. Den gennemsnitlige alder for en virksomhed ved IPO i USA er steget fra otte til 14 år over de sidste to årtier.
SpaceX, verdens mest værdifulde private virksomhed, har eksempelvis en markedsværdi på over 2,3 billioner kr. Det er næsten en billion kr. mere end markedsværdien af danske Novo Nordisk.
Dette paradigmeskifte har skabt en relativt ny aktivklasse – private growth equity. Med over 1.500 unicorns - private virksomheder med en værdi på over 1 milliard USD - er det en stor aktivklasse, og den vokser fortsat, med en samlet markedsværdi på over 5 billioner USD.
Når en startup når til stadiet som private growth equity, har den allerede overvundet tre store forhindringer, der ofte fører til fiasko: produktmarkedstilpasning, det rette team og på vej mod rentabilitet.
Investering i private vækstvirksomheder indebærer derfor lavere risiko end venturekapital og giver hurtigere vækst end opkøb.
Baillie Gifford har i over 100 år investeret i enestående, højtvoksende børsnoterede virksomheder.
I 2012 investerede vi i vores første private virksomhed, Alibaba, fordi vi bemærkede, at den type højvækstvirksomheder, vi var vant til at investere i på de offentlige markeder, valgte at forblive private i længere tid.
Det var en naturlig forlængelse af vores ekspertise på det offentlige aktiemarked. Siden da har vi investeret over 9 milliarder USD i mere end 140 private vækstvirksomheder.
Mange forbliver private, såsom SpaceX, ByteDance, Stripe og Bending Spoons, men mange er også blevet børsnoteret som Spotify og Wise – og vi er fortsat aktionærer i dem i dag.
I modsætning til nogle andre investorer i private markeder ser vi ikke en børsnotering som et tidspunkt for 'exit'. For os er det blot endnu en finansieringsrunde. Vores team for investeringer i private virksomheder sidder side om side med vores investorer, der investerer i børsnoterede virksomheder.
At være investor med fokus på børsnoterede virksomheder gør os bedre til at investere i private markeder – og omvendt.
Selvfølgelig kræver investering i private virksomheder et langsigtet perspektiv – ligesom enhver form for aktieinvestering. Disse muligheder handler ikke om hurtige gevinster, men om tålmodighed og troen på innovationens og vækstens kraft over tid.
For den rette type investor kan det være en givende strategi.
Denne kommentar er skrevet af Jake Halliday, nordisk chef i Baillie Gifford. Euroinvestor bringer i debatformatet 'Pengetanken' alle hverdage kommentarer fra vores faste panel på 15 eksperter i investering, boligøkonomi og privatøkonomi. Alle kommentarer er udelukkende udtryk for den pågældende skribents egen holdning. Klummen er udelukkende til orientering og kan ikke betragtes som en opfordring om eller anbefaling til at købe eller sælge finansielle produkter.
Lyt til den seneste episode af podcasten Millionærklubben her:
