Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder og danskernes privatøkonomi. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.
Den danske speditørgigant DSV har indgået et vigtigt partnerskab med den futuristiske megaby Neom, som i øjeblikket opføres i det nordvestlige Saudi-Arabien langs Rødehavet. Neom strækker sig over et område på cirka 26.500 kvadratkilometer, og den færdige megaby kan komme til at huse op til 9 mio. mennesker.
Via et joint venture med det saudiarabiske udviklingsselskab Neom, der ejes af landets investeringsfond, har DSV fået eneret på at levere den totale logistikløsning.
Læs også: Særlige aktier oplever dyb nedtur: 'Det er meget voldsomt'
Dette omfatter investering og udvikling af transportinfrastruktur og logistikfaciliteter, samt transport og levering af varer og materialer til området under opførelse. Efter projektets fuldførelse i 2031 skal DSV fortsat levere de almindelige logistikservices.
DSV deltager som medejer i joint venture med en andel på 49 pct. og vil være ansvarlig for den daglige drift. Den samlede investering i joint venture-projektet lyder på omkring 70 mia. kr. frem til 2031.
DSV afsætter cirka 17 mia. kr. til finansiering af blandt andet infrastruktur og logistikcentre i de kommende år, hvorefter yderligere investeringer vil blive finansieret af afkastet fra projektet. Ledelsen forventer, at direkte udbytte fra projektet først vil materialisere sig i slutningen af 2020'erne.
Ifølge DSV forventes joint venture-projektet at give et afkast på den investerede kapital på omkring 20 pct. før skat. Det kan gradvist forbedre driftsresultatet i størrelsesorden 3,5 mia. og udgøre et fornuftigt supplement til bundlinjen. Til sammenligning forventes 2023 driftsresultatet at lande i området 17,5-18,5 mia. kr.
Læs også: Ringkjøbing Landbobanks kvartalsrapport for 1.-3. kvartal 2023
Når vi taler om infrastrukturprojekter, der er kendt for ofte at blive forsinkede og overskride budgetter, er der naturligvis en betydelig risiko for DSV. Og med et projekt af denne størrelse er usikkerhederne kun større.
Med en finansiering på omkring 17 mia. kr., hvilket svarer til den forventede indtjening i 2023, er aktionærerne berettiget til bekymring. Det kan være derfor aktiekursen har tabt omkring 5 pct. over dagen.
Men med DSV's mangeårige succes med at opkøbe og integrere speditørselskaber, har de forudsætningerne og kompetencerne til at gøre dette joint venture til en succes. Vi tror, at DSV kun ville kaste sig over et sådant projekt, hvis de virkeligt mente at de kunne levere.
Læs også: Cheføkonom med råd til boligkøbere: Pas på
Læg dertil, at DSV allerede har omkring 50 datterselskaber i Mellemøsten og har mere end 20 års erfaring i Saudi-Arabien. Det er også positivt, at Neom-projektet vil blive præsenteret separat i regnskabet for at skabe gennemsigtighed omkring projektet og dets rentabilitet.
DSV vil også kunne bruge projektet som et testmiljø for fremtidens logistikløsninger og en enestående mulighed for at integrere teknologier som semiautonome lastbiler, leveringsdroner og intelligente robotter, som allerede er noget der er på DSV's radar.
Læs også: Investeringsdirektør: DSV stikker hånden i en hvepserede i Saudi-Arabien
Læs også: C25-selskab får sænket kursmålet hos norsk børshus