Henter kommentarer

Tesla-aktien har fået ridser i lakken: Kan nye modeller og selvkørende biler rette kursen op?

Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.
Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet. Foto: Jeanett Nørgaard / Nordnet
Vis mere

Elon Musk er her, der og alle vegne. Normalt kan det være godt, men aktuelt er det for Tesla-investorerne nok kortsigtet en kursudfordring.

Halvt inde i 1. kvartal er risikoen for, at der kommer til at mangle en del af det forventede bilsalg i 1. kvartal, ret stor. Anderledes kan man ikke tolke salgstallene for januar. 

På de europæiske markeder er nedgangen størst med meget store fald år til år i Danmark, Sverige, Norge, men også større markeder som Frankrig, Tyskland og England noterer en tilbagegang på 18-63 procent – i Tyskland er Tesla-salget faldet med 59,5 procent, i Frankrig med 63,4 procent.

Kina, verdens største elbilmarked, afgør om 1. kvartal bliver svagt eller meget svagt. I januar 2025 blev der solgt 63.238 Teslaer i Kina. Det er 11,5 procent færre biler end på samme tidspunkt sidste år. 

1. kvartal 2024 var årets svageste, og en forsigtig start på 2025 kan gøre det vanskeligt at nå i mål med det, som investorerne og analytikerne håber på: Vækst. Konsensus er ultimo januar 2025, at Tesla skal øge deres salg i 2025 med cirka 15 procent i enheder.

Tesla har stadig mulighed for at indhente det, som kvartalet ser ud til at mangle. Det er endnu tidligt i 2025 og for tidligt at dømme Tesla ude. 

De store markeder er Kina, Europa og USA/Californien. 

I Kina er det formentlig konkurrence fra lokale udbydere, som BYDer på udfordringer. 

I Europa og Californien kan den primære årsag til det svage januarsalg være den politiske forbruger, som stemmer med fødderne og går uden om Tesla på grund af Elon Musk. 

Senere i 2025 lancerer Tesla efter planen nye modeller, og det kan også være en årsag til, at året salgsmæssigt er startet forsigtigt.

Elon Musk som ”rationaliseringsminister” i Donald Trumps administration deler vandene. Musk har travlt med at rydde op i USAs offentlige økonomi. Metoderne er kontroversielle, og selvom der er masser af gode grunde til at skærpe det økonomiske fokus i den offentlige sektor mange steder i verden, ser metoderne aktuelt ud til at gøre mere skade end gavn på Tesla

I USA er den typiske Tesla/elbils-køber snarere demokrat end republikaner på den politiske “strammerfløj”. De politiske fronter er trukket meget skarpt op, og det er naturligt, hvis det giver ridser i lakken.

Tesla-aktien deler vandene. På den ene side er der ‘de overbeviste Tesla die-hards’, som køber ind på fremtidsvisionen om, at selvkørende biler bliver meget stort meget snart. I tillæg kommer Musks øvrige aktiviteter som energilagring og Space-X.

Det er denne skare, som har haft overhånden med hensyn til aktien de seneste kvartaler. Især efter det amerikanske valg er aktien skudt i vejret, selvom de økonomiske resultater i 4. kvartal 2024 var under det forventede.

I den anden lejr er skeptikerne, som fremhæver, at prisfastsættelsen er så totalt afkoblet fra den normale økonomiske virkelighed, at det kun er et spørgsmål om tid, før der kommer et ”sandhedens øjeblik”, og prisfastsættelsen møder virkeligheden. 

Selv vurderet på 2027 betaler investorerne aktuelt omtrent 75 gange den forventede indtjening pr. aktie, og det vel at mærke med en betydelig risiko for, at tallene – i det mindste for 2025, jævnfør ovenstående – kan vise sig at være optimistiske.

Denne kommentar er skrevet af Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet. Euroinvestor bringer i debatformatet 'Pengetanken' alle hverdage kommentarer fra vores faste panel på 15 eksperter i investering, boligøkonomi og privatøkonomi. Alle kommentarer er udelukkende udtryk for den pågældende skribents egen holdning. 

Lyt til den seneste episode af podcasten Millionærklubben her: