28 dec: Aktier/tendens: Vestas og Mærsk i fokus i ventet svagt positivt m..
28 dec: Europæisk børskæmpe sikrer sig flertal til norsk opkøb
28-12-2018 08:55:09

DSV er stadig på opkøbsjagt trods fejlslagent forsøg i efteråret

Ad to omgange prøvede DSV tidligere i år forgæves at overtage branchekollegaen Ceva Logistics. Det har dog langtfra skræmt den danske transport- og logistikvirksomhed fra at kigge sig om efter opkøb.

Det fortæller Jens Bjørn Andersen, der er administrerende direktør i DSV.

- Sammen med at forblive "asset light" har det at lave opkøb været den vigtigste del i vores strategi de seneste 20 år. Det har vi haft held med, og vi synes, det har skabt værdi, hver gang vi har gjort det. Det er vi helt faste i kødet på, og det vil vi gerne blive ved med, siger han.

I og med at opkøb er så vigtig en del af DSV's strategi, så sidder selskabet heller ikke bare og venter ved telefonen på tilbud.

Som Jens Bjørn Andersen selv udtrykker det, så kender DSV godt til markedet og sine konkurrenter, som også er dem, der bliver kigget mod i forhold til mulige opkøb.

- Så er problemet selvfølgelig bare, at det desværre ikke er dem alle, der er til salg, og mange af dem har nogle ejerstrukturer, der gør, at det kan være vanskeligt for os at komme med et bud, siger Jens Bjørn Andersen.

SUCCES MED AT VENDE STORT OPKØB

Det seneste store opkøb, som DSV lykkedes med, var overtagelsen af amerikanske UTI Worldwide i 2016. Før overtagelsen var UTI Worldwide i meget ringe forfatning, men efterfølgende har DSV fået løftet resultaterne, i takt med at selskabet er smeltet mere og mere sammen med den danske koncern.

Netop evnen til at vende udviklingen i et skidt kørende selskab er en af de væsentlige årsager til, at analytikerne gerne ser DSV foretage flere opkøb.

- DSV har vist, at de er rigtigt dygtige til at integrere selskaber og få vendt mange af de her forretninger, der nogle gange kommer med underskud eller marginaler, som er ved nulpunktet på EBIT-niveau, når DSV overtager dem.

- Transportmarkedet er et af de nemmeste eksempler på, hvordan skala og stordriftsfordele belønner sig, siger analytiker Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit.

Det er imidlertid ikke ensbetydende med, at DSV er nødsaget til at skulle foretage et nyt opkøb, nu hvor Ceva Logistics-handlen ikke blev til noget.

- De klarer sig ganske udmærket, som de er nu. Men vi ser alle gerne, at de bruger penge - også fordi de er så enormt cash-genererende.

- Hvis de kan lave et afkast af den investerede kapital (ROIC), der ligger på omkring 20 pct. eller lignende, så er det klart, at vi hellere vil have, at de bruger pengene, frem for at de bare sender det hele tilbage i form af udbytte eller aktietilbagekøb, siger Ricky Steen Rasmussen.

SCHWEIZERE NÆVNES SOM MULIGT EMNE

I forhold til potentielle opkøbsmål nævner han schweiziske Panalpina som en mulighed. Baseret på en undersøgelse fra Journal of Commerce blev schweizerne i foråret udpeget til at være den 14. største spiller inden for den globale transportbranche målt på omsætning. I samme opgørelse tog DSV femtepladsen.

Også Michael Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand Markets, peger på Panalpina som et potentielt opkøbsemne for DSV. Han begrunder det med, at selskabet har fået ny bestyrelsesformand, og at flere analytikere har hævet deres anbefalinger af aktien på grund af M&A-muligheder.

- Der er ingen tvivl om, at der kan ligge nogle muligheder der. Det er selvfølgelig en kæmpe mundfuld, men der er stadig mange, som spekulerer i det, og det kan man også se i Panalpinas aktiekurs.

- Men det er svært lige nu. Alting koster og er rimelig dyrt, og det er svært at få opfyldt DSV’s afkastkrav om at finde de her helt dårligt drevne virksomheder, som de kan købe billigt og rimelig hurtigt få gjort til en god investering. For de har rimelig høje afkastkrav. Så det er en svær øvelse, siger Michael Friis Jørgensen.

IKKE TVUNGET TIL OPKØB

Ligesom Ricky Steen Rasmussen mener Michael Friis Jørgensen ikke, at DSV her og nu er tvunget til at skulle foretage et opkøb for at holde sig med i toppen af branchen.

Samme vurdering har Jens Bjørn Andersen, som til gengæld vil have DSV til at deltage, hvis nogle af de attraktive selskaber i branchen kommer ind i en proces, der kunne lede til en overtagelse.

- Og så skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at foretage de opkøb, vi skal. Men man skal også huske på, at vores selskabs fremtidige succes ikke er desperat afhængig af, at vi laver opkøb.

- Vi har i en årrække - også før og efter vi opkøbte UTI - formået at skabe værdi også på organisk vis og vokse hurtigere end markedet - det vil sige tage markedsandele. Og så konvertere en meget stor grad af den nye omsætning, vi skaber, til bundlinje også. Der er stadig mulighed for at øge produktiviteten i DSV, siger Jens Bjørn Andersen.

For indeværende år, hvor der ikke er foretaget større opkøb, venter DSV at levere et driftsoverskud (EBIT) på 5400-5600 mio. kr.

Det svarer til stigninger på 11-15 pct. sammenlignet med sidste år, hvor DSV havde en driftsindtjening på 4878 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Del

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
19 mar
I:SP500
Hejsa Lidt forårs opdatering. Langsigtet konjunkturmodel: Nederst kan I se den langsigtede konjunktu..
70
19 mar
VELO
  Studiet er et randomiseret fase 4 forsøg, hvor man sammenligner forlænget frigivelse Envarsus XR (..
14
23 mar
 
Hej Kanonkugle   Der er endnu ikke inversrentekurve i USA, det måles som forskellen mellem den 2 og ..
13
21 mar
BAVA
Jeg synes bestemt også der skal være plads til kritikere af Bavarian. Der skal være plads til alle i..
12
21 mar
PNDORA
Du rammer jo netop ned i strategien "NOW", hvor der kigges ind i hvilke butikker der er lønsomme. Sa..
12
20 mar
ZEAL
Jeg skrev til IR vedr. lidt forskelligt, her er deres svar:  Bliver der afholdt en Capital Market D..
12
23 mar
 
af folk herinde, som åbenlyst forsøger at lokke andre til at købe små ilikvide aktier, de selv har k..
11
23 mar
CHEMM
Chemometec er ikke i nedtrend som helhed. Aktien har haft en foreløbig top. Har fundet en bund som e..
11
21 mar
I:SP500
Der er en alt afgørende ting som Rangvid ikke tager højde for, og som Lars Christensen glemmer at kr..
11
19 mar
FING-B
Siden topformationen i 23 området har trenden krydset flere støttelinjer og er nu ved en mulig dobbe..
11

Euroinvestor spørger: Er Theresa May færdig som britisk premierminister?

24-03-2019 23:29:49
Vurderer du, at den britiske premierminister Theresa May stadig er på posten den 1. juni 2019?Det er ét af de spørgsmål, vi stiller i vores månedlige PrivatInvestorUndersøgelse (PIU).Vi spørger også om dine forventninger til aktiemarkederne, boligmarkedet og økonomien.Deltag i undersøgelsen her.//Euroinvestor

Lars Christensens Verden - Episode 12: Bankernes rolle i samfundet

Relaterede nyheder
22-03-2019 07:12:24
I ”Lars Christensens Verden” går økonom og chefredaktør på Euroinvestor Lars Christensen bag om markedet i samtaler med professionelle markedsaktører, kommentatorer og økonomiske og finansielle forskere. Det handler om, hvad det i virkeligheden er, der driver de finansielle markeder. Det er ikke investeringsråd, men mottoet er, at den, der ved mest, tjener mest. Det leveres alt sammen med humor og..

Recessionsfrygt i obligationsmarkedet

Relaterede nyheder
22-03-2019 15:08:12
Rentemarkederne har i dag sendt flere signaler, som analytikere betegner som klare signaler om lavere vækst og måske endda recession.Således faldt den tyske 10-årige statsobligationsrente i dag under 0 pct., hvilket afspejler investorernes frygt for den europæiske vækst. Tal, der viser indkøbschefernes forventninger til fremtiden, de såkaldte PMI-tal, faldt kraftigere end ventet i marts i flere eu..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge
1
Novo: Lilly afslører sine nettopriser på sit bedst sælgende insulin
2
USA: Rekordstort budgetuderskud i februar
3
Euroinvestor spørger: Er Theresa May færdig som britisk premierminister?
4
Tryg-direktør: Private velfærdsforsikringer bliver fremtiden
5
USA: Undersøgelse frifinder Trump for samarbejde med Rusland

Copyright Berlingske Media 2019  Handelsbetingelser  |  Cookiedeklaration  |  Cookie- og Privatlivspolitik  |  Ophavsret og vilkår
Aktieinformation leveres af Morningstar.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
25. marts 2019 08:52:39
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20190320.1 - EUROWEB2 - 2019-03-25 08:52:39 - 2019-03-25 08:52:39 - 1 - Website: OKAY