12 mar: KBHL: Vinterferien trak februarrekord i hus
12 mar: Jyske Bank ser ingen renteforhøjelse fra ECB i 2019 og 2020
12-03-2019 10:16:37

Torm/CEO: 2019 bliver et godt år

TORM-GERD
Torm/Free

Rederiet Torm kan meget vel være på vej mod et rigtig godt år, hvor raterne ses at ende over rederiets break even-niveau, selv om 2018 som helhed var et skidt år.

Det siger rederiet topchef, Jacob Meldgaard, til Ritzau Finans, efter at rederiet tirsdag morgen har leveret regnskab.

- Sidste år var frem til tredje kvartal barskt. I den periode tabte vi, hvad vi endte på for hele året. I fjerde kvartal steg raterne nemlig til omkring break-even, oplyser han.

I andet kvartal 2018 var raterne omkring 13.000 dollar per dag, mens de i tredje kvartal var omkring 10.500 dollar, før de i fjerde kvartal steg til omkring 14.200 dollar.

- Vores break even-niveau er omkring 14.000 dollar per dag, oplyser topchefen og påpeger, at raterne i første kvartal i år har været markant profitable for Torm.

De har nemlig ligget på den rigtige side af 18.000 dollar.

Faktisk er 85 pct. af kvartalets skibsdage dækket ind til 18.500 dollar - de bedste rater siden begyndelsen af 2016.

Holder det rateniveau hele året, eller som Jacob Meldgaard siger, hvis man forlænger jorden med brædder, så vil rederiet med 25-26.000 skibsdage årligt hjemsejle over 110 mio. dollar. Eller sagt anderledes: I første kvartal har rederiet stort sejlet hele 2018-underskuddet hjem.

I øjeblikket er raterne dog lidt lavere end de 18.500 dollar, og topchefen venter, at det fortsætter i andet kvartal, men han forudser højere rater i tredje og fjerde kvartal.

At han venter øgede rater mod slutningen af året skyldes, at der fra 1. januar 2020 indføres nye regler for svovlindholdet i skibsbrændstof i kraft.

FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) har fra 2020 har strammet reglerne markant for, hvor meget svovl skibsbrændstof må indeholde. Den øvre grænse sænkes fra 3,5 pct. til blot 0,5 pct.

Det giver rederierne to muligheder: At installere skrubbere - røgrensere - på deres skibe eller at anvende dyrere brændstof.

- De nye regler vil give endnu større behov for transport af raffinerede olieprodukter, forudser Jacob Meldgaard.

Trods de positive forenklinger offentliggør Torm ikke konkrete forventninger til hele året, hvilket skyldes, at rederiet er dobbeltnoteret.

- Vi har siden sidste år også været noteret i USA, og der offentliggør man ikke forventningen, og derfor er vi holdt op med at gøre det, forklarer Jacob Meldgaard.

/ritzau/FINANS

Del

Opret kommentar

Relateret debat

  • 1 uge
  • 1 måned
  • 1 År
15 maj
DANSKE
Meget interessant refleksion skrevet af Maui. Det kan vores medier godt lære lidt af. Det der kommer..
25
18 maj
OMXC25
Et stort flertal af klimaforskerne mener klimaændringerne er menneskeskabte. Dvs. de uddannede perso..
22
15 maj
PNDORA
I gaar aftes sad jeg og kiggede lidt naermere paa guidance fra Pandora for FY2019, som de meldte ud ..
22
14 maj
E:THIN
Så sidder jeg her og glor på mit depot. Thinfilm falder ekstra meget i øjnene med afkast på minus 96..
20
18 maj
VWS
Ditlev.. Havde store ambitioner, og store armbevægelser .. Ikke alt gik godt.. Men finanskrisen kan..
16
17 maj
VELO
Hej Alle,   Har siddet og kigget på regnskabet, for at finde ud af hvordan 2019 ender. Umiddelbart e..
16
15 maj
DANSKE
Apropos skribent 6212.. Og Danske Bank..Ja så må man lade vedkommende at han/hun fik ret. Han anbefa..
16
14 maj
DANSKE
Sjovt at der ikke er nogen kritik af SKATs manglende kontrolindsats i forbindelse med momssvindlen, ..
16
18 maj
OMXC25
Når man begynder at bruge børn som Greta Thunberg for at fremhæve et budskab ringer advarselsklokker..
15
18 maj
ZEAL
Nedenfor er det samlet udskift af Q1 telefonkonferencen for Zealand Pharma.    Jeg har først trukket..
15

Finanskommentaren: Federal Reserve skal nok redde Trump — også denne gang

15-05-2019 06:00:00
Af ansvarshavende chefredaktør Lars ChristensenUroen er kommet tilbage på de globale aktiemarkeder, og igen synes det at være frygten for global handelskrig, der har udløst den. Samtidig har stigende geopolitiske bekymringer - særligt i relation til Iran - presset olieprisen op, hvilket yderligere synes at have bidraget til at trykke stemningen på de globale aktiemarkeder.Den stigende bekymring ha..

Finanskommentaren: Har konflikten mellem USA og Iran kurs mod Tanker War 2?

Relaterede nyheder
16-05-2019 07:00:00
Generalsekretær, ph.d. Lars Bangert Struwe, AtlantsammenslutningenIndenfor de seneste dage har der været angreb på fire tankskibe og på olieinstallationer ud for de Forenede Arabiske Emirater ved Hormuz-strædet og ved Saudi Arabien. Samtidig kører rygtestrømmen endog meget heftigt i USA og i sikkerhedspolitiske kredse om et muligt amerikansk angreb på Iran. Et sådant angreb vil have markante følge..

Vestas henter endnu en ordre fra Buffett-selskab

Relaterede nyheder
16-05-2019 11:09:05
Vestas kan for anden gang på få dage løfte sløret for en ordre afgivet af et datterselskab til Warren Buffetts investeringsselskab, Berkshire Hathaway Energy.Denne gang er der tale om en ordre på 228 megawatt (MW), som datterselskabet Pacificorp har bestilt til opsætning i vindprojektet Ekola Flats på 250 MW i Wyoming.Ordren omfatter møller af typen V136-4,2 MW i en optimeret version på 4,3 MW, og..

Mest læste nyheder

  • 24 timer
  • 48 timer
  • 1 uge

Copyright Berlingske Media 2019  Handelsbetingelser  |  Cookiedeklaration  |  Cookie- og Privatlivspolitik  |  Ophavsret og vilkår
Aktieinformation leveres af Morningstar.
Data er forsinket 15-20 minutter iht. de enkelte børsers regler om videredistribution.
 
20. maj 2019 05:13:55
(UTC+01:00) Brussels, Copenhagen, Madrid, Paris
Version: LiveBranchBuild_20190514.2 - EUROWEB4 - 2019-05-20 05:13:55 - 2019-05-20 05:13:55 - 1 - Website: OKAY