Henter kommentarer

Advarer om vildledende elselskab: Solgte sig på 'gratis strøm om natten'

Elselskabet Modstrøm markedsfører sig på flaske grundlag og ændrer priserne for deres kunder uden deres accept. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Elselskabet Modstrøm markedsfører sig på flaske grundlag og ændrer priserne for deres kunder uden deres accept. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vis mere

Endnu et dansk elselskab høster nu kritik fra Forbrugerombudsmanden. 

Denne gang handler det om et selskab, der hedder Modstrøm, og det har ifølge Forbrugerombudsmanden ændret priserne for aftalen uden kundens accept og markedsført sig på 'gratis strøm', selvom strømmen overhovedet ikke har været gratis. 

Det får nu Forbrugerombudsmanden, der er en uafhængig tilsynsmyndighed i Danmark, til at rejse kritik af selskabet.

»Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke. Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig - ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt,« skriver forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer: 

»Forbrugerne skal desuden tydeligt varsles om ændringer i aftalen, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen.« 

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Modstrøm har overtrådt flere regler i markedsføringsloven, aftaleloven og forbrugeraftaleloven, efter at de har vildledt kunder med falsk markedsføring. 

Derfor har Modstrøms kunder nu krav på tilbagebetaling fra selskabet:

»I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og uberettiget ændret i kundernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm,« understreger Torben Jensen. 

B.T. har været i kontakt med Modstrøm, der er kede af Forbrugerombudsmandens vurdering, som de ikke mener afspejler deres forretningspraksis.

»Vi beklager, at vores markedsføring om ”gratis strøm om natten” vurderes til at være vildledende. Vi deler ikke opfattelsen hos forbrugerombudsmanden,« skriver Sacha Melanie Rasmussen, der er presseansvarlig i Modstrøm til B.T.