Euroinvestor og B.T. samarbejder - derfor findes artiklen på Euroinvestor.
Elbiler kan ofte være svære at høre, når de kommer trillende i trafikken.
Det har skabt en antagelse om, at flere fodgængere og cyklister er involveret i trafikulykker med el- og hybridbiler, men det passer ikke, viser en ny analyse, som Vejdirektoratet har foretaget.
Og det glæder transportminister Thomas Danielsen.
»Det er en god nyhed, at elbiler ikke udgør en større fare for cyklister og gående end andre biler. Det har ellers været en myte, som har talt imod en ellers positiv omstilling af den danske bilpark,« siger han.
Læs også: Elkunder blev flået i februar: Ikke set i flere år
Undersøgelsen tager udgangspunkt i alle politiregistrerede trafikulykker med el- og hybridbiler i en femårig periode fra 2019 til 2023.
I dén periode var der 66 personskadeulykker, hvor fodgængere og el- eller hybridbiler var involveret.
Dette svarer til, at el- og hybridbiler var involveret i fem procent af samtlige ulykker med dræbte og tilskadekomne fodgængere i perioden.
Og da el- og hybridbiler også udgjorde cirka fem procent af personbilerne på vejene i perioden, er der altså ikke noget, der tyder på, at disse biler medfører en øget ulykkesrisiko for fodgængere, konkluderer Vejdirektoratet.
Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.
Læs også: Elon Musk: Hvis jeg gør det, dræber de mig
Læs også: Trods nedtur: Kendt forvalter holder fast i Tesla-aktien