Henter kommentarer

Aktieanalytiker advarer: Aktien er stadig for dyr

SAS fly holder stille I Københavns Lufthavn, tirsdag den 30. juni 2020.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
SAS fly holder stille I Københavns Lufthavn, tirsdag den 30. juni 2020.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

»Alt for dyr.«

Så kontant er meldingen fra Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen, når snakken falder på SAS-aktien.

»Jeg er målløs over, investorerne mener, prisen på SAS er den rigtige,« siger han.

Tirsdag formiddag handles en SAS-aktie til 1,33 kr., og selvom det umiddelbart lyder ganske billigt, er det ifølge aktieanalysechefen alt for mange penge, investorerne lige nu trækker op af tegnebogen for en aktie i et kriseramt selskab.

Siden coronakrisen for alvor gjorde sit indtog i Danmark for snart et år siden, har det skandinaviske flyselskab nemlig styrtblødt, og i løbet af det seneste år har aktien været alt andet end på vingerne. De sidste 12 måneder er den faldet godt og vel 87 pct.

Aktien har længe befundet sig på et blodrødt niveau, og både den danske og svenske stat har sidste år pumpet samlet 2 mia. kroner ind i virksomheden i form af en statsgaranti.

Alligevel er appetitten efter aktien tiltaget, hvilket har resulteret i, at den i løbet af de sidste tre måneder er kravlet 29 pct. op.

Læs også: Hvad er Warren Buffetts mystiske aktie?

Aktie ramt af lemmingeeffekt

Men selvom investorernes tro på selskabet er stigende, er det ifølge aktieanalytikeren et udtryk for en lemmingeeffekt.

»Langt størstedelen af investorerne, der handler aktien, har bind for øjnene. Udbud og efterspørgsel kan give en kraftfuld effekt på de finansielle markedet. Er lemmingeeffekten mod lufthavnsaktier tilstrækkeligt stor, kan man se aktien få en vild pris, som er det, der sker med SAS lige nu,« siger han.

Jacob Pedersen, der har en sælg-anbefaling, vil gerne minde om, at man ikke kun skal se på, om flytrafikken snart kan vende tilbage til samme niveau, som før verden lukkede ned. Han understreger, det også er vigtigt at se på andre faktorer.

»Jeg anbefaler, at man kigger på indtjeningsmulighederne for fremtiden i selskaberne. Lige nu afspejler kursen en fornuftig indtjening, men med de passagertal, der er lagt op til, går der noget tid, før SAS tjener gode penge igen.«

Læs også: Nedturen fortsætter: 'Overskud er et fatamorgana'

Læs også: SAS er klar til at åbne 180 ruter fra Skandinavien til Europa