
Bilindustrien er ved at gennemgå en gennemgribende forandring på grund af disruption og elektrificering.
Det vil markant ændringer industrien, vurderer bilanalytiker Frank Schwope fra tyske Nord/LB, ifølge Børsen. Den amerikanske bilproducent Tesla har af tilhængere være udråbt som den klare vinder på elbilområdet, men Tesla får kamp til stregen på forskellige fronter. Tyske Volkswagen er med helt fremme, når det gælder elektrificering, mens Elon Musks selskab bliver udfordret inden for selvkørende biler af blandt andre Alphabets 'Waymo' og af Cruise, der har General Motors og Microsoft som storaktionærer, forklarer Frank Schwope.
»Tesla har klart et teknologisk forspring inden for elbiler, men de har ikke samme føring inden for autonom kørsel. Tesla vil selv udvikle teknologien internt, men de kan ikke følge med Cruise eller Waymo, der begge er et godt stykke længere fremme. Teslas autopilotfunktion har alt for mange problemer,« siger Frank Schwope, ifølge Børsen.
Autonom kørsel er defineret som selvkørende biler, der ikke kræver, at et menneske overtager kontrollen med rattet i et givent område.
Det er uvist, hvornår Tesla kan producere selvkørende biler. Tesla-topchef Elon Musk har ifølge flere internationale medier - heriblandt Forbes og CNN - flere gange lovet, at Tesla var tæt på at producere selvkørende biler. Det skete blandt andet i 2016, hvor han lovede, at det ville ske i 2017. Ifølge rådgivningsfirmaet DNV lovede Musk i 2019, at Tesla ville have selvkørende biler i 2020.
I videoen ovenfor ses, hvordan en række bilproducenters markedsværdi har udviklet sig. Grafikken er lavet via Flourish Studio.
Læs også: Volkswagens eldrømme gør aktien til Tysklands mest værdifulde
Læs også: Investeringsøkonom: Tesla ser ud til at have toppet


Stor guide: 57 geniale gaver























