Henter kommentarer

Analytiker om vildt træk fra DSV: 'Det er kæmpe stort'


Et saudisk prestigeprojekt og en dansk speditørvirksomhed.

Det kan lyde som et umage par, men ikke desto mindre er DSV gået sammen med Saudi-Arabien i et nyt samarbejde, som virkelig vækker opsigt.

»Det er kæmpe kæmpe stort - og et stort vidnesbyrd om, DSVs evner indenfor logistik. Hvis der er nogen, der kan løfte den her opgave, så er det DSV,« lyder det fra Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker i Sydbank og som følger DSV tæt.

Konkret har DSV indgået et samarbejde med saudiske NEOM. NEOM er et stort saudisk projekt om at bygge en futuristisk by helt fra bunden i det nordvestlige Saudi-Arabien. Og logistikken til det skal danske DSV hjælpe med.

Samarbejdet har en værdi af 10 mia. dollar svarende til knap 70 mia. kr. og varer frem til udgangen af 2031.

Analytikeren vurderer, at der er et kæmpemæssigt potentiale for DSV i projektet. Alene i forhold til de investeringer, der kræves, på op mod 10 mia. dollar.

»I første omgang er det 5 mia. dollar frem mod 2031, så det er selvfølgelig et projekt, der løber over mange år. Men som kan bidrage til stærk værdi for DSV og investorerne - hvis der er nogen, der kan løfte den her opgave så er det DSV,« siger Mikkel Emil Jensen.

Sådan ser området ud, hvor NEOM-projektet skal trone frem om nogle år Vis mere

Danske DSV er et af verdens største speditørvirksomheder, og selskabet har allerede en stærk tilstedeværelse i Mellemøsten, betoner Mikkel Emil Jensen. DSVs erfaringer i området gør også, at DSV kan løbe udenom kulturelle udfordringer i samarbejdet:

»Saudi-Arabien har et kæmpe mæssigt potentiale og der er stor udvikling. I et marked, hvor USA og Europa er mere stagnerende, så er der i Saudi-Arabien massiv vækst og fremgang - og det kan DSV udnytte. I særdeleshed ved at være en del af det projekt her,« siger analytikeren.

DSV, som er kendt for at være en opkøbsmaskine, har et mål om et afkast på sin investerede kapital, ROIC, på 20 pct. før skat. 

Med lidt hovedregning vurderer Mikkel Emil Jensen således, at NEOM-samarbejdet vil give DSV 500 mio. dollar ekstra i driftsindtjening, EBIT, fremadrettet årligt.

»Og det kan vi måske allerede se fra 2026, at det vil tage fart,« mener Mikkel Emil Jensen.

Alt i alt konkluderer analytikeren, at der er tale om et langvarigt projekt, der kræver en stor investering, men hvor der også er et stort potentiale på tværs af hele forretningen.