Teknologikæmpen Apple leverede langt bedre end ventet i sit første kvartal 2021/22, hvor iPhone-producenten kunne notere sig et stærkt salg af de seneste produktlanceringer, der tæller blandt andet iPhone 13 og Apple Watch 7.
Både omsætningen, indtjeningen og bundlinjen løb klart fra forventningerne i det forskudte første kvartal, der sluttede den 25. december, og det bliver positivt modtaget blandt investorerne, der sender aktien op med 2,2 pct. til 162,71 dollar i torsdagens amerikanske eftermarked.
Læs også: Kreditkortkæmpe overrasker - belønnes i eftermarkedet
Apple omsatte i første kvartal for 124 mia. dollar, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde ventet 119,1 mia. dollar.
Der er tale om salgsrekord for et enkelt kvartal, og det er et godt signal om, at Apple er lykkes med at navigere i ellers svære markeder med forsyningsforstyrrelser på globalt plan.
Læs også: Mid-cap selskab: '2021 bliver det stærkeste år i vores historie'
Apples administrerende direktør, Tim Cook, advarede ellers ifølge Bloomberg News sidste år om, at forsyningsvanskeligheder kunne ende med at koste Apple omkring 6 mia. dollar i omsætning i den vigtige julesæson.
Det blev omsat til et driftsoverskud før renter og skat (EBIT) på 41,5 mia. dollar mod ventet 37,5 mia. dollar.
Og på de nedre regnskabslinjer kunne æblekoncernen notere sig en indtjening per aktie på 2,10 dollar mod ventet 1,90 dollar.
Lanceringen af iPhone 13 har været medvirkende til succesen.
I hvert fald steg omsætningen af Apples klart bedst sælgende produkt - iPhone - til 71,6 mia. dollar i kvartalet - en fremgang på 9,2 pct. fra første kvartal regnskabsåret før.
Samtidig var det noget bedre end ventet blandt analytikerne, der ifølge Bloomberg News havde regnet med et iPhone-salg på 67,7 mia. dollar.
- Dette kvartals rekordresultater blev gjort mulige af vores mest innovative katalog af produkter og services nogensinde, siger Apples topchef, Tim Cook, i regnskabet.
- Vi er glade fora at se tilbagemeldingerne fra kunderne rundt omkring i verden på et tidspunkt, hvor det at forblive i kontakt aldrig har været vigtigere, fortsætter han.
.\˙ MarketWire