Et digitalt kollaps kan ramme en særlig gruppe danskere. 

De yngste danskere er nemlig sårbare, hvis det digitale samfund svigter, advarer administrerende direktør Ken Villum Klausen fra den digitale bank Lunar. For mens ældre danskere har kontanter klar til krisetider, står næsten halvdelen af de unge tilbage uden en krone på lommen.

»De yngre generationer er mest afhængige af digitale betalinger - og mindst forberedt, når de svigter,« lyder det fra Ken Villum Klausen.

Mere end hver tredje af de 18-44-årige har nemlig enten ikke hørt om eller er usikre på, om de har hørt om de anbefalinger fra Nationalbanken, man bør følge for at være finansielt rustet til en krisesituation.

Det viser en analyse fra den digitale bank Lunar.

Og for dem, der har hørt om anbefalingerne, er informationen ikke blevet omsat til handling, viser bankens undersøgelse, der omfatter 1.250 personer.

I kølvandet på droner fra 'kapable aktører', der i slutningen af september lukkede Københavns Lufthavn, gik Nationalbanken ud med en række anbefalinger til danskerne.

De lyder blandt andet, at man bør have et mindre beløb i kontanter og et pejlemærke kan være 250 kr. pr. person i en husstand.

Lunars undersøgelse viser, at næsten halvdelen af danskerne mellem 18 og 44 år ikke har en kontant buffer derhjemme. Omvendt har 72 pct. af de adspurgte mellem 45 og over 60 år en kontant buffer.

En anden anbefaling fra Nationalbanken lyder, at man bør have mindst to fysiske betalingskort fra forskellige mærker, og så skal man ligeledes huske sine pinkoder, da offlinebetalinger for det meste kun fungerer med pinkode.

Af den unge aldersgruppe mellem 18 og 44 år har 55 pct. mere end et betalingskort fra forskellige udbydere, mens tallet for den ældre generation lyder på 72 pct.

Fra Ken Villum Klausen lyder det, at man ikke kan forvente, at unge mennesker begynder at bruge kontanter. Han opfordrer derfor til, at beredskabet skal bygges ind i digitale løsninger.

»Vi ved, at unge mennesker er enormt digitale – de fleste har ikke kontanter på sig og styrer alt via deres telefon. Beredskab skal bygges ind i de digitale løsninger, de allerede anvender. Det er præcis det, Lunar fokuserer på - og det er også den vej, resten af det finansielle system bør gå,« siger han.