Den danske bryggerikæmpe Carlsberg opjusterer.
Danmarks største bryggeri har øget salget med 10 pct. i første halvdel af 2021 sammenlignet med sidste år. Det oplyser Carlsberg i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets 2. kvartalsregnskab onsdag morgen. Carlsberg ser nu en organisk EBIT-vækst på 8-11 pct. mod tidligere guidet 5-10 pct.
Det danske bryggeris salg er dog stadig påvirket af coronanedlukningerne i visse dele af verden, påpeger Carlsbergs topchef, Cees ’t Hart i en forberedt kommentar til regnskab:
»På mange markeder er mennesker og virksomheder desværre fortsat påvirket af COVID-19-pandemien. Selvom vi ser en gradvis tilbagevenden til et mere normalt miljø på markeder i hele Europa, er andre markeder, især i Asien, stadig underlagt alvorlige restriktioner på grund af nye infektionsbølger.«
»Mens usikkerheden om resten af året fortsætter, er vi tilfredse med styrken i 1. halvår-resultaterne og den gode start på 3. kvartal, hvilket gør det muligt for os at opgradere indtjeningsvejledningen for året og lancere det tredje kvartalsvise aktietilbagekøbsprogram,« lyder det fra Carlsberg-topchefen.
Cees ’t Hart mener, at Carlsberg har leveret et »stærkt « resultat, og at man er tilfredse med udviklingen i lyset af coronapandemien:
»Toplinjevækst, forbedring af driftsmarginen og væsentligt højere pengestrøm viser styrken i vores geografiske fodaftryk og mærkeportefølje og den stærke gennemførelse af vores initiativer for at sikre Carlsberg-koncernens sundhed på kort og lang sigt. Modstandsdygtigheden af vores strategiske prioriteter fremgår yderligere af, at de overordnede tal for 1. halvår 2021 ligger forud for 1. halvår 2019 på en lignende måde. «
Opdateres....
