Bryggeriet Carlsberg har oplevet stigende salg i starten af 2025.

Det fremgår af friske tal for bryggeriets første kvartal af 2025, som er blevet offentliggjort tirsdag morgen.

Her fremgår det, at salget i første kvartal landede på 20,1 mia. kr. mod analytikernes forventning om et salg på 20,38 mia. kr., ifølge estimater indsamlet af selskabet selv.

Dette skyldes en omsætningsvækst på 17,4 pct., hvilket har været positivt påvirket af købet af Britvic. 

Købet af læskedriksproducenten blev gennemført den 16. januar, og virksomheden indgår i Carlsbergs nøgletal herfra.  

Carlsberg fastholder sine finansielle forventninger til 2025. 

Bryggeriet venter en organisk vækst for driftsresultatet på 1-5 pct. Derudover venter selskabet omkostninger i forbindelse med valuta på omkring -200 mio. kr. for hele året mod tidligere +150 mio. kr. baseret på valutakurserne den 28. april.

Til regnskabet lyder det fra topchef Jacob Aarup-Andersen:

»Året fik en blød start, påvirket af tabet af San Miguel-brandet, og fortsat afdæmpet forbrugerforbrug i et miljø med øget makroøkonomisk volatilitet.«

»Vi er tilfredse med den positive udvikling i Kina, den stærke vækst i Indien og den underliggende gode præstation i Storbritannien, og vi fastholder vores forventninger til årets samlede indtjening,« tilføjer han.

Topchefen påpeger også, at Carlsberg er tilfredse med Britvics præstation i første kvartal i Storbritannien og Irland samt forretningens styrke. 

»Vi har fortsat tillid til den langsigtede værdiskabelse fra denne overtagelse,« tilføjer Jacob Aarup-Andersen.

Aktien i Carlsberg er faldet med 5,6 pct. det seneste år.