Coloplast afslører friske tal og ny strategi: Er nødt til at udvikle sig for at levere værdi til aktionærerne, siger topchef

Det danske medicoselskab Coloplast har netop præsenteret friske tal for tredje kvartal i det skæve regnskabsår 2024/25.
Her kan selskabet melde om en omsætning på 6.958 mio. kr. Det er en smule mindre end de 7.090 mio. kr., som analytikerne ifølge konsensusestimater indsamlet af Coloplast selv, havde sat næsen op efter.
Driftsresultatet målt på EBIT skuffer også en smule. Det lander på 1.832 mio. kr. i kvartalet mod ventede 1.936 mio. kr.
På bundlinjen ligger der i tredje kvartal 805 mio. kr., hvilket også er lavere end de ventede 968 mio. kr.
Den organiske vækst vokser med 7 pct. i kvartalet, hvilket er højere end ventet. Analytikerne havde sat næsen op efter, at tallet ville lande på 6,6 pct.
Organisk vækst er udviklingen i et selskabs forretning, der ikke er et resultat af opkøb. Det er et udtryk for, hvordan det går med salget af selskabets produkter eller tjenester.
Overskudsgraden før særlige poster lander på 28 pct. Det er en anelse højere end de ventede 27,3 pct.
Overskudsgrad, eller EBIT-marginen, følges nøje af investorer og analytikere, fordi nøgletallet er et udtryk for, hvor stor en del af omsætningen i virksomheden, der er tilbage, når selskabet har betalt sine driftsomkostninger. Det fortæller noget om, hvor meget af et selskabs salg, der bliver til overskud.
I forbindelse med regnskabet har Coloplast også løftet sløret for en rokade i toppen.
Ændringerne sket for at understøtte 'en succesfuld eksekvering af ny strategi', lyder det i en fondsbørsmeddelelse, der er blevet udgivet sammen med regnskabet.
Den nye strategi vil blive lanceret internt og eksternt i starten af september, når den er godkendt af bestyrelsen.
Læs også: Et halvt år siden aktierne toppede før handelskrig - aktiechef ser ny risiko for aktierne
»For at levere værdi til vores kunder, aktionærer og mange andre er vi nødt til at udvikle os. Det betyder, at vi skal sætte kunden i centrum for alt, hvad vi gør. Det betyder også, at vi skal levere et betydeligt løft inden for innovation for at konsolidere vores position som innovationsleder,« udtaler den midlertidige topchef Lars Rasmussen.
Mere nøjagtigt omfatter strategien blandt andet, at Coloplast med øjeblikkelig virkning vil organisere sine forretninger i to separate forretningsenheder med navnene Chronic Care og Acute Care.
»Denne struktur gør det muligt for virksomheden at respektere forskellene i markedsdynamikkerne, kundebehov, patientforløb samt forretningsmodeller. Og det skaber den nødvendige struktur til at eksekvere på virksomhedens 2030-strategi,« skriver Coloplast, som også nævner, at Atos Medical og Kerecis i den nuværende strategiperiode er blevet en del af medicoselskabet.
Der oprettes også en ny forretningsenhed, Chronic Care Commercial, som vil omfatte de eksisterende salgsregioner og relevante kommercielle funktioner inden for Chronic Care.
»Derudover vil Atos Medical, som også kaldes Stemme og Respiratorisk Pleje, blive integreret i denne nye forretningsenhed. Det sker i lyset af, at Atos Medical i dag behandler patienter, der ofte har kroniske lidelser,« skriver Coloplast, der for at levere et 'betydeligt løft' inden for innovation og få nye produkter hurtigere på markedet har oprettet en selvstændig Chronic Care R&D funktion.
Det medfører blandt andet, at Executive Vice President Nicolai Buhl i fællesskab med bestyrelsen har valgt at fratræde sin stilling i Coloplast.
Imens indtager Caroline Vagner Rosenstand rollen som Executive Vice President for Chronic Care Commercial.
Rasmus Just vil den 1. november tiltræde som Executive Vice President for Chronic Care R&D.
Forretningsenheden Acute Care omfatter Urologi, Avancerede Sårbandager og Kerecis, og med øjeblikkelig virkning bliver de to sidstnævnte områder omlagt til en ny organisation med navnet Wound & Tissue Repair.
»Målet er at blive innovationsleder inden for dette område og at skabe en stærk global tilstedeværelse ved at lægge disse to komplementære forretninger sammen,« skriver Coloplast som tilføjer, at området vil blive ledet af Executive Vice President Fertram Sigurjonsson, der stiftede Kerecis i 2007.
Læs også: Omsætningen vokser mens bundlinjen dykker markant - sådan kommer Trifork ud af det seneste kvartal
Læs også: Jyske Bank tjener 1,3 mia. kr. og oppræciserer forventningerne
Millionærklubben Eksklusiv: Europas fremtid - er der endelig plads til begejstring?
Hvor står Europa egentlig i den globale magtkamp? Er der overhovedet plads på den internationale scene til vort gode, gamle kontinent blandt det efterhånden ukendelige USA mod vest, og det til tider kyniske Kina mod øst? Og hvor stiller det europæisk erhvervsliv, der godt nok bryster sig af dyder som kvalitet og ordentlighed, men på finansmarkederne ofte taber til konkurrenterne i andre regioner.
Millionærklubben byder indenfor til endnu et eksklusivarrangement torsdag den 28. august, hvor du kan bliver klogere på Europas økonomiske situation og investering i europæiske selskaber.
Debatten styres af Millionærklubbens vært, Bodil Johanne Gantzel, og i panelet kan du møde:
Henrik Henriksen, chefstrateg hos Petersen & Partners,
Lars Christensen, økonom og CEO i Paice,
og Lau Svenssen, chefanalytiker hos Svenssen & Tudborg.
I løbet af aftenen byder vi også på et glas vin, øl eller sodavand og lidt snacks, så du kan læne dig tilbage, blive inspireret af panelets ekspertviden og ikke mindst blive klogere på, hvordan du får mest muligt ud af dine investeringer.
Køb dine billetter her: https://www.euroinvestor.dk/nyheder/kommende-arrangementer

Stor guide: 57 geniale gaver
