Ugens første børsdag bød på fremgang til de danske aktier.

Således lukkede C25-indekset i en stigning på 1 pct.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, peger på, at den gode stemning skyldes Novo-aktien.

- Når Novo Nordisk-aktien går ned, så er danske aktier i problemer, og når Novo-aktien går op, så har danske aktier det lidt bedre, siger han til Euroinvestor mandag eftermiddag.

Han hæfter sig også ved, at Novo-aktien ikke er steget de seneste 4-6 uger, og det er trods for, at der ingen dårlige nyheder er landet i den periode.

- Amerikanske investorer køber ikke ind på Novo Nordisk, men på Eli Lilly, lyder det fra Per Hansen, som også påpeger, at den amerikanske medicinalkæmpes fedmemiddel Foundayo har vist et lavere vægttab end Novos Wegovy.

Novo-aktien endte mandagens handel i en stigning på 2,4 pct.

Også NKT-aktien gik frem og lukkede 2,9 pct. højere.

Omvendt indtog GN Store Nord bundplaceringen i C25-indekset med et kursdyk på 3 pct.

Hvordan de øvrige eliteaktier klarede sig, kan du blive klogere på her.