Henter kommentarer

Danske Bank-strateg om vild Novo Nordisk-milepæl: 'Markedet er enormt'


Der har været fart på Novo Nordisk-aktien de seneste år, hvor aktien er buldret i vejret. 

Undervejs er flere milepæle nået – blandt andet er den danske medicinalmastodont mere værd end elbilproducenten Tesla, og så har markedsværdien for længst passeret 3.000 mia. kr. Men der kan muligvis være endnu flere store markeringer forude.

Sådan lyder det fra Danske Banks seniorstrateg Natalia Setlak, der har kigget på, hvad der skal til for, at Novo Nordisk bliver det første sundhedsselskab til at passere 1.000 mia. dollar i børsværdi.

Anledningen er blandt andet, at den norske investeringsfond Gemma Game i starten af året meldte ud, at enten Novo Nordisk eller den amerikanske rival Eli Lilly havde potentiale til at krydse den enorme markedsværdi-milepæl.

Læs også: Strateg: Sådan ville jeg investere i sektor med kendte selskaber

Kigger man på Novo Nordisks aktuelle kurs, vil det kræve en stigning på lige knap 70 pct. før selskabet kan bryste sig af at være 1 mia. dollar værd, lyder det fra seniorstrategen.

»Markedet for slankemedicin er stadig i sine tidlige dage, og det estimeres, at blot 1 pct. af overvægtige indtil videre er blevet behandlet. Slankemedicinsmarkedet forventes at have en værdi på op til 200 mia. dollar inden 2030, og det forventes, at mere end halvdelen af samfundet vil være overvægtige på det tidspunkt. Markedet er enormt, men konkurrencen om markedsandele kan også blive skærpet.«

Læs også: Brutal udvikling for Musk

Natalia Setlak påpeger dog også nogle risici på kort sigt, men generelt ser hun stort potentiale i markedet for slankemedicin.

»Sundhedssektoren i sin helhed kan komme i negativ fokus senere på året i optakten til det amerikanske præsidentvalg. Vi anerkender dog også, at der er et kæmpestort potentiale i slankemedicinsmarkedet på både kort og langt sigt, især fordi sidegevinster i form for lavere risiko for at udvikle en del andre sygdomme er så store.«

Tal fra Danske Bank viser, at bankens private og businesskunder er solidt investeret i Novo Nordisk. Selskabet fylder 79 gange mere i de danske porteføljer end konkurrenten Eli Lilly. Desuden fylder Novo Nordisk syv gange mere end Magnificent Seven-aktier tilsammen i danskernes porteføljer.