Henter kommentarer

Direktør i lille dansk selskab: I tvivl om investorer har opdaget potentialet


Foto: GreenMobility
Vis mere

»Jeg kan godt være bekymret for, at vi ikke har været gode nok til at kommunikere.«

Sådan lyder det fra Anders Wall, der er viceadministrerende direktør i danske GreenMobility. Selskabet står bag en flåde af elektriske delebiler fordelt på otte europæiske byer, og har netop kastet sig ud i en pengejagt for at sætte turbo på vækstambitionerne. Der er tale om en fortegningsemission, dvs. en børsmanøvre, hvor investorer kan købe nye aktier i selskabet med en rabat.

Men GreenMobility-bossen er i tvivl om, hvorvidt investorer har opdaget potentialet i at handle tegningsretter.

»Jeg kan godt være bekymret for, om vi har været gode nok til at forklare fordelene og ideen bag en fortegningsemission, og at det ikke kun er eksisterende investorer, der kan være med,« udtaler han.

Eksisterende investorer har førsteret til at tegne nye aktier, mens andre kan også være med, hvis eksisterende investorer ikke benytter sig af muligheden. Eksisterende aktionærer får automatisk tegningsretter direkte ind i deres depot i forholdet 1:1, mens nye aktionærer kan købe tegningsretter à 6,5 kroner.

To tegningsretter giver adgang til, at man kan tegne en ny GreenMobility-aktie for 100 kroner Til sammenligning handler en ordinær GreenMobility-aktie til kurs 125 tirsdag formiddag.

Læs også: Greenmobility har store ekspansionsplaner

»Der er måske mange, der tror, at de ikke kan være med, når der bliver talt om fortegningsemission, men virkeligheden er, at eksisterende aktionærer kan gøre det først. Hvis de ikke vil, kan andre udnytte muligheden. Tegningsretterne kan man handle via sin handelsplatform. Det kan godt være, at det kræver et minut mere, men det er en kommunikationsopgave, der ligger på vores skuldrer,« tilføjer han.

Det er dog op til den enkelte investor at afgøre, om regnestykket giver mening, påpeger Anders Wall.

Læs også: Artha Kapitalforvaltning har spottet stort potentiale i disse små grønne aktier

GreenMobility forklarer selv, at man med børsmanøvren »ønsker at belønne og motivere eksisterende aktionærer, der får mulighed for at købe flere aktier til en pris under markedsprisen og derved sikre, at ingen eksisterende aktionærer bliver fortyndet, medmindre de vælger det.« Investorerne bør i stedet hæfte sig ved, at man vil fortsætte vækstrejsen, mener han.

»Pengene skal bruges til at fortsætte vores ambition om at nå 35 byer i 2025. Det handler om at sætte turbo på ekspansionen til nye byen og om at understøtte udviklingen i eksisterende byer,« udtaler Anders Wall.

Tegningsretterne kan handles frem til 20. september, men enkelte banker kan have en dato, der ligger før 20. september, oplyser selskabet.

Læs også: Norsk storbank om lille dansk aktie: Markant vækst venter forude

Læs også: Greenmobility køber tysk delebiltjeneste: »Dette er en milepæl«