Disneys seneste film i Avatar-franchisen, »Avatar: Fire and Ash«, oplevede en mere afdæmpet start end forventet ved premieren.
Filmen fra den amerikanske underholdningsmastodont, der er kendt for sine ikoniske tegnefilm, forlystelsesparker og streamingtjeneste, indspillede ifølge 88 mio. dollar i USA og Canada i sin åbningsweekend,
Det var et stykke under analytikernes forventninger på mellem 110 og 125 mio. dollar, skriver CNBC.
Til sammenligning hentede forgængeren, »Avatar: The Way of Water« fra 2022, 134 mio. dollar i samme periode.
På verdensplan nåede »Fire and Ash« op på anslået 345 mio. dollar i de første tre dage.
Disney-filmen mødte visse udfordringer, herunder en spilletid på over tre timer og en mindre ophobet efterspørgsel sammenlignet med »The Way of Water«, som udkom mere end 10 år efter den første Avatar-film.
Nogle kritikere og analytikere har ifølge CNBC fremhævet en mangel på den teknologiske innovation, der tidligere har drevet billetsalget for franchisen.
Trods den beskedne start er Avatar-filmene dog historisk set ikke kendt for at være »front-loaded« ved billetlugerne.
Den første film, »Avatar« fra 2009, indspillede blot 77 mio. dollar i sin åbningsweekend i USA og Canada, men endte med at generere 2,7 mia. dollar globalt.
»Med mindre end to uger tilbage af biografåret var presset på ‘Avatar: Fire And Ash’ for at levere stort intenst, og selvom filmen måske er landet lidt under forventningerne til åbningsweekenden, har Avatar-filmene altid været kendt for deres maraton-agtige billetkontorforløb,« siger Paul Dergarabedian, der er chef for markedstrends hos Comscore.
Den langvarige succes understøttes ofte af salg af billetter til premium-formater som IMAX og 3D, som ifølge Disney stod for 66 pct. af weekendens totale indtjening.
Formaterne er fortsat særligt populære internationalt, især i Kina, hvor Avatar-filmene traditionelt har haft stor succes.
Disney-aktien er faldet 35 pct. i løbet af de seneste fem år.

