Transportmastodonten DSV har omsat for mere end ventet.
Således lyder omsætningen i det forgangne kvartal på 44 mia. kr. mod de på forhånd ventede 39,6 mia. kr. Det er knap 10 mia. kr. mere end samme periode sidste år svarende til en stigning på 25,2 pct.
Det afslører selskabets netop offentliggjorte regnskab for årets tredje kvartal.
På bundlinjen ligger der 2,8 mia. kr., hvilket er på linje med, hvad analytikerne havde sat næsen op efter.
Forventningen til driftsresultatet (EBIT) var, at DSV opnåede en indtjening på driften på 4,4 mia. kr. Også her lander selskabet på forventningen.
Det er blandt andet de højere fragtrater, der har været med til at skabe vækst hos DSV. Således blev indtægterne fra Air & Sea positivt påvirket i årets første tre kvartaler som følge af uroen i Mellemøsten, der har skabt forstyrrelser på logistikmarkederne.
I tredje kvartal 2024 genererede divisionen en bruttofortjeneste på 6.458 mio. kr., hvilket er 5,2 pct. højere end samme periode sidste år, mens EBIT før særlige poster var 3.260 mio. kr. Det er 0,6 pct. højere end samme periode sidste år.
»Situationen i Rødehavet havde en positiv indvirkning på søfragtraterne og -margenerne,« konkluderer DSV da også i sit regnskab.
Selskabets tredje kvartal har været skelsættende, fortæller topchef Jens Lund ligeledes i regnskabet.
»Tredje kvartal 2024 har været et skelsættende øjeblik for vores virksomhed med aftalen om at opkøbe Schenker, hvilket skaber en verdensleder inden for transport og logistik,« siger han blandt andet.
DSV holder til i Hedehusene på Sjælland og er kendt for en lang række succesfulde opkøb, som har gjort speditionskæmpen til en af verdens største - senest har selskabet købt DB Schenker for omkring 107 mia. kr.
Med opkøbet bliver DSV verdens største logistikselskab målt på omsætning. Sammen med DB Schenker vil DSV have en omsætning på 293 mia. kr. og 147.000 ansatte.
Selskabet er kendt for sin asset light-model, der gør, at DSV kun ejer et fåtal af sine lastbiler og ejendomme selv. I stedet for at brænde inde med tomme lokaler og lastbiler uden fragt, så lejer DSV i stedet tingene af andre.

