Henter kommentarer

Fastfood gigant bukker under for prishop: Ikonisk tilbud slutter


Siden slutningen af 1990’erne har danskerne haft fornøjelsen af få stillet den lille sult på  McDonald’s med en cheeseburger til en flad 10’er. Om en uge er det slut.

»Kort fortalt handler det om, at priserne på især hvede og oksekød er eksploderet. Det her er en tilpasning til markedet,« siger kommunikationschef Mads Jensen til Euroinvestor.

McDonald’s coinoffer har udviklet sig til et lille økonomisk mysterium, da det er mere end 20 år siden, at priserne er sat op. Ifølge Danmarks Statistik ville 10 kr. i 1998 svare til 14,58 kr., hvis prisen på cheeseburgeren skulle have fulgt udviklingen i den generelle inflation i samfundet.

Læs også: C25-selskab skal vælge imellem pest eller kolera: 'Det øger presset'

Reelt set får man altså en rabat på omkring 30 pct. i forhold til, hvad cheeseburgeren burde koste.

Mcdonalds vil fra i næste gøre det muligt for de enkelte restauranter at tage op til 12 kr. for en cheeseburger. Derfor vil den lille burger stadig være relativt billig i forhold til inflationsudviklingen.

Læs også: Stjerneinvestor: Investorer vil rotere over i disse aktier

Økonomer har i forvejen et skarpt øje på prisen på Big Mac, da den på tværs af landegrænser og valutaområder fortæller noget om forbrugernes købekraft i forskellige lande. Det er magasinet The Economist, der beregner det såkaldte Big Mac-indeks.

Det danske coinoffer er såmænd også et udtryk for internationale begivenheder.

I forbindelse med prishoppet, der træder i kraft tirsdag 5. april, har Mads Jensen fra McDonald’s Danmark kigget på, hvordan coinofferet startede.

Læs også: Milliardforvalter: Danske folkeaktier, der kan blive ramt af rentestigninger

Det ikoniske tilbud har nemlig rødder helt tilbage fra før euroens fødsel i 1999. McDonalds i flere eurolande skelede nemlig dengang til Danmark, der kort forinden havde introduceret “coinoffer”, som et led i en kampagne. Derfor begyndte Mcdonalds i flere eurolande ligeledes at tilbyde forskellige dele af sortimentet til en pris af 1 euro.

I mellemtiden blev coinoffer i Danmark en så stor succes, at det har eksisteret i mere end 20 år.

I princippet kan de enkelte franchiseforretninger fortsætte med et tilbud på 10 kr. pr. cheeseburger. Men det er ikke kommunikationschefen forventning, at det vil ske.

“Det er i høj grad dem, der bliver berørt af de højere priser på hvede og oksekød,” siger Mads Jensen.

En hamburger - altså uden ost - vil stadig koste 10 kr.

Læs også: Boligrenterne suser i vejret

Læs også: Tesla vil ændre aktien