Man skulle ikke tro, at priserne kunne blive højere i de danske supermarkeder. 

Men det kan de. I så voldsom grad, at der i juli blev sat ny rekord. 

Nye tal fra Danmarks Statistik præsenterer ellers en god nyhed. Inflationen er nemlig faldende og har en nedgang på 0,7 procentpoint sammenlignet med sidste måned, så den nu ligger på 1,1 procent.

Til sammenligning lå inflationstallet i oktober 2022 på over 10 procent.

Men alligevel stiger prisen på fødevarer, og dén stigning har varet ved de sidste fem måneder, hvor juli har været på det højeste nogensinde. 

Priserne på fødevarer er steget de sidste fem måneder i streg, selvom inflationen er faldende. Foto: Danmarks Statistik
Priserne på fødevarer er steget de sidste fem måneder i streg, selvom inflationen er faldende. Foto: Danmarks Statistik

B.T. gik mandag på gaden for at spørge danskerne, om de har kunnet mærke prisstigningerne 

Conrad Ottesen har boet et år i Portugal, hvor han læste sin kandidat. Og efter et år i det sydeuropæiske, mærker han især de stigende priser i hjemlandet:

Conrad Ottesen er en af de danskere, der har mærket prisstigningerne, siden han kom hjem fra Portugal.
Conrad Ottesen er en af de danskere, der har mærket prisstigningerne, siden han kom hjem fra Portugal.

»Det er jo næsten kriminelt! En kaffe herhjemme er jo en middag dernede.«

»Man mærker det meget. Især når man tager i 7-Eleven, de sniger stille og roligt priserne op, og så har man ikke været her i lang tid, og så bum, så koster en cola nærmest 50 kroner,« siger Conrad Ottesen til B.T.

»Jeg synes godt, at man kunne gøre noget ved det. Men heldigvis lever vi jo i et samfund med en stærk middelklasse, men jeg synes stadigvæk, at det er for meget.«

Bruno Christensen har næsten 60 års erfaring med detailhandel, og han peger på, at årsagerne til de stigende priser især skyldes et efterslæb, der er et resultat af, at kontrakterne med leverandørerne ikke ændrer sig lige så hurtigt som eksempelvis priser og inflation:

»De varer, som supermarkeder køber ind, er ikke faldet i prisen, men tværtimod steget. Kontrakterne kan ikke ændres med et enkelt knips, og det er jo altid kunderne, der betaler prisen,« siger han til B.T.

Den garvede detail-ekspert forklarer også, at der lige nu er en intern krig mellem detailbutikkerne, som aldrig før:

»Man kan konstatere, at dagligvarerkæderne kriger om prisen som aldrig før. Der er ingen af dem, der ønsker at få en krone mere for en vare, som 'naboen' sælger billigere, for så mister de kunden,« pointerer han. 

B.T. har kontaktet Salling Group og forholdt dem de prisstigninger, som danskerne lige nu lider under. De skriver:

»Vi gør alt, hvad vi kan for at sikre vores kunder de bedste varer til de laveste priser, og derfor kæmper vi hårdt for at indkøbe varerne billigst muligst hos leverandørerne,«  skriver Christoffer Green Sørensen, der er pressekonsulent i Salling Group. 

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.