Modstrøm er kommet i strid modvind.
For Forbrugerombudsmanden udtaler tirsdag en omfattende kritik af det danske elselskab.
»I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og uberettiget ændret i kundernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm,« siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Det drejer sig om, at elselskabet i flere tilfælde skulle have »overtrådt flere regler i markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen«.
I en pressemeddelelse lyder det, at det skete i forbindelse med varslingen af prisændringer i februar 2022.
Her er hele fem kritisable forhold listet op. Ifølge Forbrugerombudsmanden …:
… indeholder Modstrøms aftaler ugyldige ændringsvilkår: »Det fremgår ikke klart og forståeligt af ændringsvilkårene, hvornår Modstrøm kan ændre priser, gebyrer eller andre aftalevilkår uden kundernes aktive accept.«
… har Modstrøm vildledt forbrugerne ved at benytte ordet 'gratis' i sin markedsføring: I forbindelse med produktet 'Gratis strøm om natten' har der været udgifter, der ikke kan kaldes gratis.
… har Modstrøm vildledt forbrugerne ved at skrive 'fast pris' i sin markedsføring: Reelt har selskabet forbeholdt sig retten til at ændre i prisen i sine kundevilkår.
… har Modstrøm varslet prisstigninger på en uklar og uforståelig måde: For produkterne 'Gratis strøm om natten', 'ModPris' og 'FastIntro' har prisændringerne ikke »levet op til gennemsigtighedskravene i aftaleloven og elleveringsbekendtgørelsens krav om, at et varsel skal være klart og forståeligt«.
… er Modstrøm kommet med et uretmæssigt krav om særskilt opsigelse af en grøn spareaftale: »En forbruger skal som udgangspunkt ikke regne med, at en aftale består af flere separate aftaler, der skal opsiges individuelt.«
Sagerne er opstået efter henvendelser fra i alt ti forbrugere.
Forbrugerombudsmand Tom Jensen opsummerer:
»Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke. Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig – ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt,« siger han og tilføjer:
»Forbrugerne skal desuden tydeligt varsles om ændringer i aftalen, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen.«
Berørte kunder kan rette henvendelse til Ankenævnet på Energiområdet.
I øvrigt viste en opgørelse herfra sidste år, at netop Modstrøm var det elselskab, der blev klaget mest over.
Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.

