Den går ikke.

Sådan lyder den tydelige besked fra Forbrugerombudsmanden til Rejsekort & Rejseplan, efter flere brugere har klaget over den behandling, de har fået.

For her er de blevet afvist, da de ville have udbetalt restbeløb på deres udløbne anonyme rejsekort med begrundelsen, at kortene har været udløbet.

Men som det torsdag fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden:

»Forbrugere har ret til at få udbetalt eventuelle restbeløb på rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode.«

I den sammenhæng man således samtidig blevet gjort opmærksom på, »at der ved køb af anonyme rejsekort ved fysiske salgssteder eller i en automat ikke nødvendigvis er blevet oplyst om kortets gyldighedsperiode«.

Fra Forbrugerombudsmandens side fremhæves det, at det simpelthen er lovpligtigt, at forbrugere med rejsekort kan få deres restbeløb tilbage.

»Retten til udbetaling af elektroniske penge gælder som udgangspunkt i op til et år efter udløb af gyldighedsperioden. I tilfælde, hvor der ikke er aftalt en gyldighedsperiode, gælder indløsningsretten til enhver tid,« lyder det.

Forbrugerombudsmand Tom Jensen konkluderer:

»Det er afgørende for forbrugernes mulighed for at udnytte indløsningsretten, at de er blevet oplyst tydeligt om gyldighedsperioden,« siger han:

»Af hensyn til navnlig forbrugernes retssikkerhed er det derfor væsentligt, at udbetalingskrav ikke afvises med henvisning til en udløbsdato, der aldrig er blevet aftalt med forbrugeren.«

Afgørelsen er baseret på syv forbrugeres henvendelse.

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.