Cate Klyvø er stifteren og ejeren af myextensions.dk, der sælger hårprodukter til kvinder. Og det er en god forretning. Faktisk en rigtig god en af slagsen. 

Men vejen til en egenkapital på over 14 millioner kroner har ikke kun været brolagt med succes og et uskyldigt banklån på 80.000 til et varelager. Hun har flere gange været ved at smide håndklædet i ringen, men har holdt fast i sin vision om at hjælpe kvinder med at »føle sig trygge i dem selv.«

»Jeg startede firmaet, da jeg selv begyndte at tabe hår i en meget tidlig alder. Min vision har været at hjælpe kvinder med at føle sig tilpasse i deres egen skal. Jeg tror, at det er noget, der ligger dybt i den kvindelige selvbevidsthed.«

Hendes arbejde er ikke gået ubemærket hen. For nu har Dansk Erhverv sat hende på listen over 'Kvindelige iværksættere, du bør kende,' hvilket kom som et chok for den lavmælte nordjyde, der altid har levet efter devisen om, at 'et stille liv, er et godt liv'.

Privatfoto

»Jeg blev utroligt positivt overrasket over at komme på listen. Jeg er ikke vant til opmærksomheden, og har altid drevet min forretning som en enkeltmandsvirksomhed. Men så offentliggjorde jeg mine regnskaber, og så tog det fart ,« siger iværksætteren til B.T.

Cate Klyvø er ud af en søskendeflok på tre og var den eneste, der ikke havde samme hårpragt som sine søskende - og klassekammeraterne. Hun prøvede derfor extensions, men efter hendes eget udsagn, var kvaliteten mildest talt ringe. Derfor tænkte hun, at hun måtte kunne gøre det bedre selv. Hun har altid været fascineret af at gå ned i detaljen og optimere et problem. Kan man det, kan man nå rigtig langt, hvis man selv går med iværksætterdrømme.

»Der har egentlig altid ligget en iværksætter gemt i min mave, og jeg tror, at en af de vigtigste egenskaber er, at man hele tiden forsøger at afkode et problem, optimere og løse det.«

»Men succesen er ikke noget, der kommer let. Jeg har flere gange været ved at smide håndklædet i ringen, men der tror jeg bare, at det handler om at huske sig selv på, at der altid vil være op og nedture,« siger hun til B.T.

Råd fra iværksætteren

Iværksætteren fra Hobro startede sin virksomhed i 2009, da hun mente, hun havde den perfekte løsning på, at alternativerne til kvinder - som hende selv - med tyndt hår, var af utrolig dårlig kvalitet. 

Derfor lånte hun 80.000 i banken til et varelager og siden tog det fart. Selv mener hun, at det har været hendes evne til at holde blikket fastlåst mod ét enkelt mål, der har skabt hendes succes. Præcis dét råder hun andre til at gøre.

»I min forretning har jeg altid haft fokus på det samme mål. Vi er specialister indenfor hår, ikke negle eller selvbruner. Man skal passe på med ikke at gøre sin forretning mere kompliceret, end den egentlig er. For det smitter af på kundernes syn på forretningen.«

»Hvis du gerne vil bygge en forretning, så lav en plan for dig selv. Kig 360 grader rundt og spørg dig selv: Hvilke konkurrenter er der? Hvad er min målgruppe. Jeg tror man skal passe på med at kaste sig hovedløst ud i noget bare fordi, man tænker, at man har en god ide,« siger hun.

Privatfoto

Hendes placering på listen over kvindelige iværksættere gør hende både stolt og beæret, og hun mener selv, at listen er med til at skabe opmærksomhed på, at det ikke kun er mænd, der kan have succes som selvstændige.

»Jeg kan nikke genkende til, at man som kvinde ikke altid har troen på sig selv. Men det bliver man nødt til at have, hvis ens forretning skal blive en succes.«

»Jeg har mange mandlige iværksættere i mit netværk, og der er en klar forskel. Kvinderne er nok mere kritiske overfor deres forretning og de beslutninger, der skal tages. Og det kan være en fordel. Jeg tror selv på, at min kvindelige perfektionisme har drevet meget af værket,« siger hun til B.T.

Tilbud og rådgivning 

Hos Cate Klyvø er det en styrke at kende sine svagheder. Derfor har hun selv brugt rådgivning, da hun ville udvide til det kinesiske marked - og de penge har været godt givet ud. Nu råder hun andre til at gøre det samme:

»Der findes masser af tilbud til iværksættere rundt omkring i kommunerne, så det handler om at afsøge sine muligheder. Ræk ud, skab et netværk og få nogle rådgivere ind tidligt i forløbet. Det kan vise sig at betale sig på et senere tidspunkt.«

»Jeg gjorde det selv. Udover betalt rådgivning, har jeg også altid sparret med mennesker i mit netværk. Man skal ikke være for fin - eller for dumdristig - til at spørge om hjælp.«

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.