Logistikkæmpen DSV skuffer på en række nøgletal for 2024 og har lidt tabt på driften sammenlignet med 2023.
Det fremgår af selskabets årsregnskab for 2024, der er landet tirsdag morgen.
Driftsresultatet målt på EBIT før særlige poster lå på 16,1 mia. kr. i 2024, hvor analytikerne havde ventet 16,44 mia. kr. I 2023 lå EBIT på 17,72 mia. kr.
For året 2024 havde DSV en omsætning på 167,1 mia. kr., hvilket er en fremgang fra 2023, hvor omsætningen landede på 150,78 mia. kr.
Analytikerne havde før regnskabet ventet, at omsætningen i 2024 ville lande på 165,97 mia. kr., ifølge data indsamlet af selskabet selv.
Læs også: Investeringsøkonom om friske tal fra C25-gigant: Investorerne havde ventet mere
På bundlinjen sikrer DSV et overskud på 10,17 mia. kr. mod et resultat på 12,4 mia. kr. i 2023. Analytikerne forventede et overskud på 10,72 mia. kr.
I regnskabet har DSV også offentliggjort sine finansielle forventninger til 2025. Her venter logistikkæmpen at kunne levere et driftsresultat målt på EBIT på 15,5-17,5 mia. kr.
Dette er dog uden effekterne fra opkøbet af DB Schenker, som ventes at blive gennemført i andet kvartal af 2025.
I regnskabet kan man også læse, at der er udbytte på vej til aktionærerne i DSV. Hvor meget kan du læse her.
Læs også: Nye tal fra Coloplast - bundlinjen falder
Til regnskabet lyder det fra topchef Jens H. Lund:
»Vi leverede solide finansielle resultater for 2024, i overensstemmelse med vores forventninger, og vendte tilbage til indtjeningsvækst i anden halvdel af året. Vi gennemførte vores strategi succesfuldt og øgede vores volumener foran markedet, drevet af vores kommercielle initiativer og ved at støtte vores kunder i at overvinde udfordringer i forsyningskæden.«
DSV holder til i Hedehusene på Sjælland og er kendt for en lang række succesfulde opkøb, som har gjort speditionskæmpen til en af verdens største - senest har selskabet købt DB Schenker for omkring 107 mia. kr.
Med opkøbet bliver DSV verdens største logistikselskab målt på omsætning. Sammen med DB Schenker vil DSV have en omsætning på 293 mia. kr. og 147.000 ansatte.
Selskabet er kendt for sin asset light-model, der gør, at DSV kun ejer et fåtal af sine lastbiler og ejendomme selv. I stedet for at brænde inde med tomme lokaler og lastbiler uden fragt, så lejer DSV i stedet tingene af andre.
Læs også: Bavarian Nordic løfter sløret for friske tal - lander lige under forventningerne
Læs også: Dansk forvalter om sin næststørste position: Ser aktien stige 230 pct. frem mod 2027

