Der er flere elbiler end benzinbiler i Norge. Men hvorfor gør det samme sig ikke gældende i Danmark?
Der er der ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker ved bilbasen, en rigtig god grund til.
»I Danmark vil vi meget gerne have, at staten skal tjene penge på bilejerne, og det vil sige, at der et samfundsmæssigt og økonomisk hensyn at tage. Derudover har vi ikke de penge til den grønne omstilling, som de har haft i Norge,« siger Jan Lang til B.T.
For i runde tal, så er Danmark seks gange længere bagud Norge, når det kommer til grøn omstilling af elbiler. Og det skyldes især, at Danmark først reformerede en række afgifter i 2021, hvor Norge allerede gjorde det i 2015:
»I Norge blev der fjernet moms og afgifter, hvilket betød, at de blev billigere. Derudover måtte man køre i busbanerne i Oslo og Bergen, og der blev også indført gratis parkering,« siger bileksperten til B.T.
Til gengæld mener Jan Lang, at de danske politikere gjorde det helt rigtige ved at vente med at ændre afgiftssystemet i 2021, som lettede afgifterne på elbilerne.
»Jeg vil give en sjælden ros til de danske politikere. Da Norge ændrede deres vilkår i 2015 var der ikke et bredt nok udvalg af elbiler til danskerne. Der skal jo være biler til forskellige budgetter og behov,« uddyber han.
Men selvom Danmark halter gevaldigt efter vores norske naboer, så mener Jan Lang faktisk, at udviklingen i Danmark er positiv, og at vi snart er ved at indtage andenpladsen, når det gælder omstillingen til elbiler på verdensplan:
»Danmark er ved at overhale Sverige, der lige nu ligger nummer to i verden i forhold til grøn omstilling af elbiler. Lige så klart det er, at Norge indtager førstepladsen, lige så klart er det, at Danmark kommer ind på andenpladsen i 2025.«
Over 50 procent af alle nye solgte biler i Danmark er lige nu elbiler, og i august blev der for første gang solgt over 9.000 brugte elbiler. Og det skaber stor glæde og entusiasme hos bileksperten Jan Lang.
»Jeg synes omstillingen går langt bedre end forventet, og det er især forbrugerne, der skubber til tingene.«
Men hvornår kan man regne med, at Danmark også har flere elbiler end benzinbiler?
»Ud fra en forudsætning om, at politikerne gør som de har sagt, så vil det ske omkring 2032. Det kan selvfølgelig godt gå hurtigere eller langsommere,« understreger markedsanalytikeren overfor B.T.
Lige nu kører der i omegnen af 1,8 millioner benzinbiler rundt på de danske veje. Der er til sammenligning blot 280.000 elbiler.
Thomas Castberg er i gang med at kæmpe et slag for, at de danske elever skal have meget mere madkundskab i skolen og sender direkte opfordring til minister.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.
