Henter kommentarer

Handelsbanken om Mærsk: Vej til CO2-neutralitet tegner godt trods omkostningshop


 
I videoen ovenfor kan du se mere om det danske aktieindeks, C25-indekset
Vis mere

Mærsk vil være CO2-neutral inden udgangen af 2050, og det er ikke noget urealistisk mål, som vil kvæle forretningen eller gøre selskabet mindre konkurrencedygtigt, vurderer Handelsbanken i en kommentar.

Ifølge Handelsbanken satser rederiet i øjeblikket på fire typer brændstofteknologier; biodiesel, biomethanol, lignin og ammoniak.

Banken ser de største perspektiver ved brug af biomethanol, fremgår det af kommentaren.

- Det skyldes primært, at anvendelsen af biomethanol relativt til de andre teknologier for indeværende tilbyder et større potentiale i forhold til opskalering, et mindre CAPEX-krav samt større fleksibilitet i forhold til at køre med dobbeltbrændstofkapacitet, skriver Handelsbanken.

Handelsbanken fremhæver, at Mærsk vurderer, at de nuværende brændstofomkostninger meget vel kan fordobles som et resultatet af overgangen til CO2-neutralitet.

Læs også: Aktiechef: Dyre danske aktier er pengene værd

- Det svarer til en 20 pct. stigning oven på de eksisterende gennemsnitlige fragtratesatser. Dette svarer dog blot til 1 pct. ekstraomkostning på detailniveau for et par sko eller en pc og 5 pct. ekstra for en banan. Dette lader til at være økonomisk håndterbart for kunderne, da det er inden for rammerne af den normale forbrugerprisinflation, der ventes i den kommende tid, skriver Handelsbanken.

Fragtselskaberne er vant til omskiftelige brændstofomkostninger, fremhæver Handelsbanken. Selvom en fordobling sjældent sker, er det ikke et uset fænomen, lyder vurderingen.

KONKURRENCENEUTRALITET ER AFGØRENDE

- Med hensyn til potentielle skader på fragtselskabernes lønsomhed som følge af en fordobling af brændstofomkostningerne er det dog afgørende, at omkostningsstigningen er konkurrenceneutral. Det vil sige, at det ikke kun er få fragtselskaber, der står over for omkostningsstigninger, men hele markedet, skriver Handelsbanken.

En konkurrenceneutral stigning i omkostningerne er således lettere at føre videre til potentielle kunder, hvis hele markedet går i samme retning. En øvelse, som dog er lettere i en positiv økonomisk konjunkturcyklus end i en økonomisk krise, fremhæver banken.

- Fragtselskaberne vil dog have et incitament til at fremskynde bestræbelserne på CO2-neutralitet, således at de ikke halter efter de nærmeste konkurrenter, skriver Handelsbanken, der har en købsanbefaling af Mærsk med kursmålet 15.250 kr.

I onsdagens handel steg Mærsk B-aktien med 2,1 pct. til 14.555 kr.

Handelsbanken fremhæver samtidig, at Mærsk tidligere på måneden holdt en telekonference med fokus på selskabets ESG-profil, hvor selskabet fremhævede bestræbelserne om at fremskynde målet om CO2-neutralitet, og at det ventes at kunne håndteres inden for de nuværende forventninger til investeringsniveauet (CAPEX).

Mærsk CAPEX-forventninger lyder 4,5-5,5 mia. dollar for perioden 2021-2022, skriver Handelsbanken.

Læs også: Så meget har en gennemsnitlig husejer tjent det seneste år

Læs også: Storinvestor fremhæver 4 aktier til Europas genstart - dansk aktie med på listen

/ritzau/FINANS