En særlig fremgangsmåde sikrede kriminelle 96 mio. kr. fra helt almindelige danskere.
Det viser nye tal fra Finans Danmark. I svindelnumret udgiver de kriminelle sig for at være fra politiet, bankfolk eller fra Nets.
»Det er fra politiet. Din bankkonto er ved at blive hacket. Men bare rolig, jeg skal nok hjælpe dig.« Det er essensen af det svindelnummer, som politiet bruger.
»Vores tal viser desværre det samme billede, som politiet også har stor opmærksomhed på. Telefonbedrageri har været voksende. Derfor har vi også indgået et samarbejde med politiet, Ældre Sagen og Det Kriminalpræventive Råd for at hjælpe især ældre borgere – som ofte er ofrene for denne type svindel – og deres pårørende med at kunne gennemskue svindlen og undgå den i tide,« lyder det fra Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
Rådet er helt klar, hvis du får et opkald fra en person, der beder om at få adgang til netbank, om at overføre penge eller andre personlige oplysninger: Smæk røret på.
»Det vil ingen – hverken banker, myndigheder, Nets eller andre nogensinde bede om,« forklarer Finans Danmark.
»Udfordringen er, at bankkunderne selv udleverer oplysninger eller endda overfører pengene selv til den kriminelles konto, fordi de bliver lokket til det. Derfor er det vigtigt, at også kunderne er meget opmærksomme på de kriminelles metoder og får stoppet det i tide,« siger Michael Busk-Jepsen.
Svindlerne kunne være sluppet afsted med dobbelt så mange penge i 2022, hvis ikke bankerne havde formået at stoppe 113 mio. kr. i at havne hos de kriminelle, oplyser brancheorganisationen.


Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner