Mange danskere udnytter i disse dage Black Friday-fænomenet til at købe tidlige julegaver til sig selv og familien. Men vidste du, at du også kan købe ny bil på Black Friday-tilbud? Euroinvestor og B.T. samarbejder - derfor har Euroinvestor også artiklen, hvor B.T. ser på adskillige kampagnetilbud med gigantiske besparelser, og eksperter slår fast, at vi er midt i en 'voldsom priskrig', som kommer forbrugerne til gode.»Det er virkelig købers marked lige nu. I ekstrem grad,« understreger forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, over for B.T.»Der er meget hård kamp om kunderne, og der er rigtig mange gode tilbud lige nu. Det er en voldsom priskrig, vi ser,« tilføjer han.B.T. har kigget rundt hos en længere række af bilfabrikanternes hjemmesider, og her dukker adskillige tilbud op – hos flere mærker bliver bilerne endda solgt under 'Black November'-kampagner.Forrest går mærker som Peugeot, Hyundai og Opel, som lige nu opererer med en stribe black-tilbud, hvor prisen er sat ned med op til 75.000 kroner på flere modeller.Eksempelvis kan man købe en sort – naturligvis – udgave af en Peugeot 3008 eller 5008 for henholdsvis 449.990 kroner og 409.990 kroner. I begge tilfælde 75.000 kroner under normalprisen.På Hyundais hjemmeside optræder Ioniq5 og Ioniq6 omkranset af gul og sort tilbudstape, og klikker man videre, kan man finde de to typer af elbiler til salg med prisnedsættelser på mellem 10.000 og 55.000 kroner.Er man mere til Opel, er der også her store besparelser at hente, eksempelvis på en Grandland Plug-in hybrid, som i anledning af Black November er sat ned med 75.000 kroner til en ny pris på 349.990 kroner.Flere andre mærker kører også med forskellige lagertilbud, eksempelvis Citroën, som blandt andet har forskellige udgaver af deres ë-C4 til salg med markante prisnedsættelser. Og fans af Renault kan eksempelvis finde en Megane E-tech sat ned med 50.100 kroner til 319.990 kroner.»Situationen er ret interessant, og den er et bevis på, hvordan bilmarkedet ser ud i dag. Vi kommer fra et dårligt år for bilsalget i 2022, og overordnet ser det bedre ud. Men for mange mærker er det status quo eller en reel tilbagegang,« konstaterer Ilyas Dogru.»Black Friday-konceptet er også markedets mulighed for at sige, at de har mange gode tilbud. Og det har de.«»Det er ret attraktive priser, og det er på tværs af en lang række mærker og også drivmidler.« {embedded type='node/facts' id='80069'}Ilyas Dogru konstaterer i samme ombæring, at tiderne er skiftet på bilmarkedet.»Før var det nærmest breaking news, hvis vi så prisfald på 10-15.000 kroner på biler. Nu kan mærkerne sætte priserne ned med 50.000, uden at det stort set bliver bemærket,« siger han.Spørger man hos selve branchen, lyder den umiddelbare vurdering fra DI Bilbranchens direktør Thomas Møller Sørensen, at der er tale om marginalt færre Black Friday-tilbud end tidligere.Han konstaterer, at biler langtfra er impulskøb, og derfor er det ikke alle i branchen, som har gode erfaringer med den amerikanske tradition.»Vi ser i forvejen i omegnen af 30-40 tilbud på nye biler lige nu udover de tilbud, der er knyttet til Black Friday. Det er et udtryk for, at der er ekstremt hård konkurrence på markedet,« siger Thomas Møller Sørensen.Han tilføjer, at der typisk er tale om biler, som fabrikanterne har på lager i relativt store mængder, og som de kan levere med det samme og derfor kan lave en god pris på.»Når det er biler, som man har hjemme i forvejen, så er det gerne biler, som man ønsker at komme af med for at rydde lageret til nye, kommende modeller,« forklarer han.Thomas Møller Sørensen peger på, at det sjældent er de dyreste biler, som er på tilbud.»Man kan godt sige, at det er biler til det brede publikum. Biler til hr. og fru Danmark,« konstaterer Thomas Møller Sørensen.Han er enig med Ilyas Dogru i, at det er købers marked netop nu.»Vi forventer, at den meget hårde konkurrencesituation vil fortsætte, i hvert fald i de næste par år. Der er en voldsom kamp i disse år blandt producenterne, som gør alt for at holde fast i markedsandele,« siger Thomas Møller Sørensen.»Den kamp udløser lave priser, og det lukrerer forbrugerne i den grad på lige nu. Det er et godt tidspunkt at være i markedet på,« siger han.Det skal du vel også sige?»Ja, det ved jeg godt, men du behøver ikke tage mit ord for det. Jeg tror, at nærmest alle andre vil sige det samme,« slår han fast.Ilyas Dogru er enig, og han peger på, at det er vigtigt, at man som potentiel køber gør sig klar over budget og kørselsbehov. Og hvor længe man har tænkt sig at beholde bilen.Han forventer, at prisfaldene, i hvert fald på elbiler, vil fortsætte.Hvorfor skal jeg som forbruger købe bil lige nu, hvis priserne stadig er på vej nedad?»Man skal passe på med at spekulere alt for meget i bilpriserne, for det er altså ikke en investering. De falder i værdi uanset hvad,« siger Ilyas Dogru.»Er man potentiel køber lige nu, så skal man slå til, når man ser det rigtige tilbud,« mener han.Ilyas Dogru peger samtidig på, at der kan komme nye kriser som coronapandemien eller krigen i Ukraine, som midlertidigt kan drive priserne på alt, herunder biler, opad igen.»Man kan sige, at bilerne lige nu er kommet så væsentligt ned i pris, at hvis man slår til nu, så vil man definitivt ikke have gjort et dårligt køb,« understreger han.Men hvis jeg kan vente, så kan det også være en god idé?»Ja, hvis du har mulighed for at holde øje med markedet i længere tid, så kan du godt gøre det,« siger Ilyas Dogru.»Men hvis du eksempelvis står med en bil, hvor du kan forudse, at der vil komme høje service- og reparationsomkostninger, så kan det være tid til at skifte nu,« forklarer han desuden.Artiklen er oprindelig udgivet på B.T.