»Vores bilindustri kan ikke overleve, hvis udgangsvolumerne forbliver så lave.«

Sådan lyder meldingen fra Roberto Vavassori, der er chef for den italienske interesseorganisation Anfia trade group, som repræsenterer 470 selskaber med tilknytning til den italiensk bilindustri, i et interview til Bloomberg.

Der foregår en eksistensiel kamp hos de italienske bilproducenter, ifølge organisationen.

Det er en kamp, som blandt andet kan mærkes i den italienske bilgigant Stellantis, som har set et fald på 41 pct. af personbiler, der forlader fabrikkerne i løbet af årets første ni måneder. Det skaber frygt om, hvorvidt der er en mulig fyringsrunde på vej, ifølge mediet.

Stellantis-aktien har også lidt i årets første ni måneder og er faldet med næsten 43 pct.

Den europæiske bilindustri er presset af øget konkurrence fra deres kinesiske konkurrenter på elbilmarkedet. Sådan lød vurderingen fra Renaults topchef Luca de Meo i starten af året, hvor han ligeledes pegede på en »ubalance i konkurrencen.«

Aktier i de europæiske bilproducenter er også blevet presset ned det seneste år, når man kigger på MSCI-indekset, Europe Automobiles and Components.

Indekset er siden årets begyndelse blevet presset ned med næsten 10 pct., hvilket står i skærende kontrast til resten af de europæiske aktier, som ifølge indekset MSCI Europe er steget med 9 pct.

Tilbage hos Stellantis var problemerne også tydelige i halvårsregnskabet for 2024, hvor selskabet både så en nedgang i omsætning og indtjening på henholdsvis 13,5 pct. og 48,3 pct., når man sammenligner med samme periode i 2023.

Stellantis har blandt andre bilmærkerne Fiat, Jeep, Peugeot og Maserati, og selskabet omsatte i 2023 for 189,5 mia. euro.

Læs mere: Jyske Bank følger trop – sænker renten på en række produkter

Læs mere: Saxo Bank-stifter: Derfor er omkostningerne ved investering så vigtige