De to mails dumpede ind hos B.T. klokken 6.50 og 7.39 torsdag morgen.
Indholdet i den ene bliver af dansk ekspert kaldt et 'nødråb', og den handler om en øjeblikkelig situation, som han mener, at afsender selv bærer en stor del af ansvaret for.
Begge mails kom fra de europæiske bilproducenters fællesorganisation, ACEA.
I den første står at læse, at salget af nye biler i EU i august er faldet med hele 18,3 procent i forhold til sidste år.
For elbilerne, som ellers buldrer frem i Danmark, er tallene om muligt endnu mere alarmerende for de europæiske bilgiganter.
Her er salget faldet med hele 43,9 procent til i alt 92.627 enheder, hvor det i august 2023 ellers lå på 165.204.
Og selv om det store fald skyldes, at salget sidste år var påvirket positivt af en ekstraordinær ændring af støtteforhold i Tyskland, har de nye tal fået ACEA til – i mailen klokken 7.39 – at udsende sit SOS-nødråb til EU-kommissionen og politikere i Europa.
»Det er et nødråb, men situationen er altså den, at de selv har været med til at skabe den nuværende situation, hvor de er pressede,« siger Torben Lund Kudsk, som er leder af politisk økonomisk sekretariat hos forbruger- og medlemsorganisationen FDM, til B.T.
»De er fanget som en lus mellem to negle. På den ene side vil forbrugerne ikke købe bilerne i stort nok omfang, fordi de er for dyre. Samtidig står EU og truer dem med bøder, fordi de ikke sælger elbiler nok,« forklarer han desuden.
Torben Lund Kudsk slår imidlertid fast, at de europæiske bilproducenter 'ligger, som de har redt'.
»De er simpelthen kommet for sent i gang med at lave elbiler, og det gør, at de i dag har vanskeligt ved at få priserne tilstrækkeligt ned,« understreger han.

ACEA skriver i pressemeddelelsen:
»Vi mangler afgørende betingelser for at opnå det nødvendige løft i produktionen og indførelsen af nulemissionskøretøjer: infrastruktur til opladning og brintpåfyldning samt et konkurrencedygtigt produktionsmiljø, grøn energi til en overkommelig pris, købs- og skatteincitamenter og en sikker forsyning af råmaterialer, brint og batterier.«
»Den økonomiske vækst, forbrugernes accept og tilliden til infrastrukturen har heller ikke udviklet sig tilstrækkeligt,« konstaterer ACEA desuden.
Når bilproducenterne er så bekymrede for udviklingen i salget af elbiler, så skyldes det, at de om kort tid bliver mødt af hårde nye krav i EU.
Helt konkret sker der det, at bilproducenterne maksimalt fra udgangen af 2025 må udlede 93,6 gram CO2 pr kilometer pr solgte bil.
Og for at nedbringe gennemsnittet er hver af dem altså i sagens natur voldsomt interesserede i at sælge flere elbiler, da elbilerne udleder nul gram.
Og gør de ikke det, kan det blive endog rigtig dyrt. De seneste tal viser, at stort set alle de store bilproducenter i Europa lige nu er langt over den tilladte grænse.
Og det vil i givet fald udløse en bøde på 95 euro pr. gram pr. solgte bil.
Det betyder, at en bilproducent, som i alt sælger en million biler og ender med en gennemsnitlig udledning på 103,6 gram CO2 pr kilometer skal af med 950 millioner euro i bøde.
I det tænkte eksempel her vil det svare til 7,1 milliarder kroner.
Udover at sælge flere elbiler eller plugin-hybrider for at nedbringe den gennemsnitlige udledning, så findes der én anden løsning for producenterne.
Og det er at købe kreditter hos de af konkurrenterne, som ligger under grænsen – eksempelvis Tesla, som udelukkende sælger elbiler, og lige nu også kinesiske Geely, der står bag både Volvo og Polestar.
»Det er imponerende at se, hvordan Tesla, som er en helt ny producent, har taget enorme markedsandele i Europa. Og hvis Tesla kan lave elbiler så billigt, hvorfor kan de andre så ikke, når de har lavet biler i 100 år?,« spørger Torben Lund Kudsk.
Bilproducenterne mener imidlertid nu, at verden og markedet har udviklet sig i en anden retning, end man havde forestillet sig, da EU lavede reglerne.
Og de påpeger, at de milliarder af euro, som man risikerer at skulle bruge på at betale bøder, kunne investeres i omstilling til nulemissionstransport.
»Industrien har ikke råd til at vente på revisionen af CO2-reglerne i 2026 og 2027, vi har brug for hurtig og meningsfuld handling nu for at vende den nedadgående tendens, genoprette EU-industriens konkurrenceevne og reducere strategiske sårbarheder,« lyder budskabet fra ACEA, der inviterer EU-kommissionen til samtaler om nye tiltag i den nærmeste fremtid.
Torben Lund Kudsk spår, at ACEA ikke får held til at ændre på eller udskyde de kommende EU-krav og dermed undgå bøderne.
»Det håber vi ikke i FDM, at de har succes med, men samtidig mener vi også, at det er tid til, at politikerne i de enkelte medlemslande skal lytte, for det her er et reelt problem,« siger han.
»I modsætning til Danmark har andre lande brug for konsistente, langsigtede planer for, hvordan man kan støtte forbrugerne i deres valg af elbil.«
»Vi har set flere steder, at man har valgt meget midlertidige og flagrende stop-and-go-løsninger,« siger Torben Lund Kudsk.
Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.
