Henter kommentarer

Kendte selskaber er som 'dødsstjerner' - spås massiv indflydelse


Her ses en model af 'Dødsstjernen' fra Star Wars.
Her ses en model af 'Dødsstjernen' fra Star Wars. Foto: YOSHIKAZU TSUNO
Vis mere

Techgiganternes kamp om brugernes opmærksomhed kommer til at spille en afgørende rolle i fremtidens mediemarked.

Det er et af budskaberne fra Evan Shapiro, der er medieprofessor ved New York University, ifølge MediaWatch. I en kortlægning over spillerne inden for medie- og underholdningsuniverset fremstår teknologigiganterne som rene dødsstjerne med enorme summer til rådighed. Det gør kampen om brugernes opmærksom desto mere indædt, forklarer Shapiro med henvisning til den øgede streamingkonkurrence fra Amazon, Apple og Disney.

»De her dødsstjerner er ude efter at diversificere deres indtægtskilder, og deres strategier for at balancere mellem indtjening fra annoncer og abonnenter, som er de to primære inden for medier og underholdning, vil drive udviklingen i medie- og underholdningsøkosystemerne,« lyder det fra Evan Shapiro, ifølge MediaWatch.

Han har flere bud på, hvordan kampen om brugerne udspiller sig, blandt andet at Netflix kan blive købt af Googles moderselskab, Alphabet, i forbindelse med en recession, hvor Netflix-abonnenter falder fra.

Læs også: 3 aktier til de næste 10 år: 'Den burde være i porteføljen'

Se listen: 11 billige danske aktier