Den amerikanske ehandelsgigant Amazon er på udkig efter danske leverandører.
Danske virksomheder vil få mulighed for at sælge deres varer via selskabets hjemmeside i Sverige, når Amazon skruer op for sin tilstedeværelse i Norden. Det skriver Børsen. Amazons udmelding om at rykke ind på de nordiske markeder har vakt opsigt, fordi den amerikanske gigant har vist, at den er i stand til udkonkurrere mindre eller lokale virksomheder.
I videoen ovenfor ses udviklingen i markedsværdien for FAANG-selskaberne. Grafikken er lavet via Flourish Studio.
En af dem, der er bekymret, er Jacob Risgaard, som er medstifter af den danske webshop Coolshop. Det kan få store konsekvenser for mindre onlinebutikker, vurderer han.
»Amazon har jo haft et mantra, der hedder »kill them all« Det er nok ikke sådan nogle som os, det kommer til at gøre mest ondt på, men jeg er nervøs på vegne af de små butikker, der kommer under pres nu,« siger Jacob Risgaard til Børsen.
Amazon bekræftede tirsdag i en pressemeddelelse, at virksomheden udvider sit territorium til Sverige
»Amazon har været tilgængelig for svenske forbrugere og foretagender gennem lignende europæiske hjemmesider i flere år, men næste skridt er at introducere et komplet detailhandelstilbud i Sverige, og det er det, vi planlægger at gøre nu,« skriver Amazon ifølge det svenske medie SVT.


Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner