Det står rigtig skidt til for bilindustrien, når det handler om at dokumentere, hvordan man håndterer risici omkring menneskerettigheder i forsyningskæden på batterier til elbiler.

Værst står det til hos en af de helt store spillere på verdensmarkedet, kinesiske BYD.

Det konkluderer Amnesty International i en ny rapport på området.

Læs også: Tobak, våben og kontroversielle stater: De danske kommuner har over 66 mia. kr. i problematiske investeringer

Rapporten bygger på et nyt værktøj, som Amnesty International selv har skabt, som vurderer 13 store bilfabrikanters due diligence-politikker og selvrapporterede praksis inden for menneskerettighedsområdet.

Ifølge Amnesty International har man brugt kriterier baseret på internationale standarder til vurderingen, som for hver af de 13 fabrikanter er endt med en score på mellem 0 og 90.

Den score viser, hvordan bilfabrikanterne lever op til deres ansvar på menneskerettighedsområdet, lyder det fra Amnesty International.

Blandt kriterierne er 'risikoidentifikationsproces, kortlægning af forsyningskæden og rapportering og afhjælpning.'

Værst klarer BYD sig med en score på 11 ud af 90.

Læs også: Nordnet om dansk folkeaktie: Det er blevet et mareridtsår

I den modsatte ende af skalaen finder man Mercedes-Benz med en score på 51.

Agnès Callamard, som er generalsekretær for Amnesty International, kalder rapportens resultater for en 'massiv skuffelse'.

Hun konstaterer, at BYD er en af de største og hurtigst voksende producenter af elbiler.

»Deres oplysninger viser en alvorlig mangel på gennemsigtighed i forhold til menneskerettigheder i deres batteriforsyningskæder,« siger Agnès Callamard i en pressemeddelelse.

»Andre virksomheder med lav score, såsom Hyundai og Mitsubishi, mangler den nødvendige dybde og information om implementering på tværs af vigtige menneskerettigheds-due diligence-områder.«

»De forpligtelser, som disse virksomheder rapporterer om, er ofte vage og giver kun få beviser på meningsfuld handling, hvilket viser, at de har lang vej igen for at opfylde internationale standarder,« konstaterer Amnesty International-topchefen.

Agnès Callamard mener, at den manglende gennemsigtighed hos bilfabrikanterne betyder, at der er sandsynlighed for, at industrien indkøber batterier, der er fremstillet af mineraler, som er udvundet under forhold, hvor man ikke har respekteret menneskerettighederne.

Rapportens resultater: (score ud af 90)

· Mercedes Benz (51)
· Tesla (49)
· Stellantis (42)
· VW Group (41)
· BMW (41)
· Ford (41)
· General Motors (32)
· Renault (27)
· Nissan (22)
· Geely Auto (22)
· Hyundai (21)
· Mitsubishi (13)
· BYD Auto (11)'

Læs også: Aktiechef: 'Jeg skal ikke have hånden nede i den rede nælder'

Læs også: Han forudså massiv aktieoptur - det tror han, at der sker nu

Artiklen er oprindelig udgivet af B.T.

Hvordan skruer man bedst sin privatøkonomi sammen, så man kan trække sig fra arbejdsmarkedet før tid? Det har privatøkonomisk rådgiver Karsten Engmann Jensen fra Pengeministeriet en opskrift på.

Lyt med hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.