I 20 år har erhvervsmanden Frank Gad stået i spidsen for det danske selskab SP Group, der blandt andet producerer plast- og kompositprodukter. I den periode er selskabet vokset markant - og selskabets aktier er gået fra at koste 15 kr. til i dag at koste omkring 320 kr.
Men nu er det slut. Ved udgangen af september forlader Frank Gad SP Group. Den afgående topchef er tilfreds med den tilstand, han overleverer selskabet i.
»Selskabet er i en god gænge. Så jeg synes, at det hele tegner rigtig godt, og det tror jeg også, at det vil gøre i de kommende mange kvartaler,« siger Frank Gad.
Her henviser han til, at selskabet igen oplever vækst på toplinjen og har fremgang i salget af egne varemærker, positiv udvikling på indtjeningsmarginerne, et stærkt cashflow og en reduceret gæld.
Læs også: Forvalter om folkeaktie: 'Den passer ind i alle porteføljer'
Zoomer man ud og kigger på de seneste 20 års fremgang for SP Group, er det imponerende tal, som Frank Gad og selskabet har præsteret:
Selskabets omsætning er gået fra 742 mio. kr. i 2005 til 2,6 mia. kr. i 2023. Indtjeningen målt på EBITDA er gået fra 50 mio. kr. til 440 mio. kr. i samme periode, mens markedsværdien er steget fra 220 mio. kr. til over 4 mia. kr. i dag.
På den helt korte bane har der også været fremgang i selskabet. I forbindelse med halvårsregnskabet opjusterede SP Group sine forventninger til året, når det kommer til både omsætning og indtjeningsmarginer.
På regnskabsdagen 23. august kvitterede investorerne med en stigning til aktien på 24 pct.
Som et lille eksempel vil det altså sige, at havde du investeret 100.000 kr. i det danske plast- og kompositselskab den dag, hvor adm. direktør Frank Gad overtog ledelsen af selskabet, havde den investering været mere end 2 mio. kr. værd i dag.
Læs også: Advarer kvinder mod konsekvenser: I mangler næsten en million kroner
Spørger man hovedpersonen selv, hvad opskriften på fremgangen i selskabet har været, kan det lyde ganske simpelt:
»Det har handlet om altid at lede efter interessante og krævende kunder, der kan give inspiration. Og så have nogle fremragende kolleger omkring en, der kan levere,« siger Frank Gad.
Den afgående topchef fortæller, at en del selskabets succes også har handlet om at finde kunder og samarbejdspartnere, som SP Group har kunnet vokse med.
»Da jeg startede, var vores største kunde en, som lavede køleskabe i Danmark. Det var utroligt svært, fordi det marked blev globaliseret, og priserne raslede ned 20 år i træk. Han er stadigvæk kunde hos os, men nu er han ikke den største kunde længere,« fortæller Frank Gad og fortsætter:
»Det har været vigtigt for os at finde nye kunder, hvor der har været strukturel vækst, og hvor vi har kunnet vokse sammen med dem. Det har vi gjort gennem 20 år, og det har været med til at gøre os større, selvom vores første, store kunde er blevet mindre.«
Læs også: Forvalter om folkeaktie: 'Den passer ind i alle porteføljer'
Bliver man som investor bekymret for, om der efter Frank Gads afgang vil ske revolutioner i SP Group, så maner den kommende adm. direktør, Lars Bering ,bekymringerne i jorden.
»Man skal ikke forvente store sving til den ene eller anden side,« siger Lars Bering.
Dog vil han arbejde på at gøre forretningen mere digital. Derudover tror han på, at der er potentiale for at løfte salget af SP Groups egne varemærker - hvor indtjeningsmarginen er højere - mere, end det allerede er tilfældet.
»Vi har en række egne produkter, som jeg tror, at der er flere muligheder i, end vi får leveret i dag. Vi har løftet salget af vores egne produkter mere end resten af butikken, så det nu udgør 30 pct. af det samlede salg, men jeg tror godt, at vi kan komme højere op,« siger Lars Bering.
Lars Bering har været ansat i SP Group siden 2008. Direktionen i SP Group kommer fremadrettet til at bestå af Lars Bering, Søren Ulstrup og finansdirektør Tilde Kejlhof.


Det koster 0 kr. - vind luksusophold til 8.000 kroner