Henter kommentarer

| Opdateret

Mærsk: Der eksisterer simpelthen ikke containere nok i verden


Der er en massiv efterspørgsel på at få fragtet varer rundt i verden.

Det er en af de konsekvenser af coronanedlukningerne, som man oplever på nærmeste hold hos den danske rederigigant Mærsk. Det skriver Børsen. Forbrugere verden over bruger nemlig pengene på varer, der skal fragtes, i stedet for oplevelser, lyder det.

»Alle skibe, der kan sejle, og alle containere, der kan tage varer, er ude på arbejde. Vi har leaset og produceret og bestilt. Ingen leasingfirmaer har containere på lager. Alt er aktiveret, men der eksisterer simpelthen ikke containere nok i verden til at håndtere den efterspørgsel, der er lige nu,« udtaler Mærsks kommercielle direktør, Vincent Clerc, til avisen.

Han hæfter sig ved, at 2020 har givet rederigiganten mulighed for at teste selskabets sats på »integrerede og digitale« kundeløsninger.

Efterspørgslen på at få fragte varer rundt i vejret sendte også fragtraterne i vejret.

2020 blev samtidig et år, hvor det såkaldte rateindeks 'Shanghai Containerized Freight Index', der følger spotprisen på containerfragt fra Shanghai i Kina til forskellige destinationer rundt omkring på kloden, steg 12 uger i træk frem mod 31. december 2020. Det gav ifølge ritzau/finans en samlet stigning på 177,5 pct. siden den 3. januar 2020.

Se også: Aktieordbog: Det betyder investeringsbegreberne

Læs også: Kendt tech-investor tror på gaming-aktie til 2021: 'Aktien er alt, alt for billig'